Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

ИНФОРМАЦИОННА КОНФЕРЕНЦИЯ „ТРАНСПОРТНИ ИНФРАСТРУКТУРИ“

Сходни презентации


Презентация по темата: "ИНФОРМАЦИОННА КОНФЕРЕНЦИЯ „ТРАНСПОРТНИ ИНФРАСТРУКТУРИ“"— Препис на презентация:

1 ИНФОРМАЦИОННА КОНФЕРЕНЦИЯ „ТРАНСПОРТНИ ИНФРАСТРУКТУРИ“
по проект „Управление на риска при мащабни инфраструктури в румънско-българската трансгранична област“ Код на проекта ROBG-23 ( )

2 ОЦЕНКА НА РИСКА ПРИ ВЪВЕЖДАНЕ НА ТРАНСПОРТНА ТЕХНИКА ПРИ ПРОЕКТИ ПО ЕНЕГИЙНА ЕФЕКТИВНОСТ В ГОЛЕМИ ИНДУСТРИАЛНИ ПРЕДПРИЯТИЯ доц. д-р инж. Веселка Камбурова, доц. д-р инж. Ангел Терзиев, проф. д-р инж. Илия Илиев, д. т. н. Михаил Великанов „Енкон Сървисис“ ООД

3 Въведение Транспортната техника се амортизира бързо и се характеризира с висока цена, поради което в редица индустриални предприятия е необходима честата ѝ подмяна. От друга страна в редица български предприятия работят стари транспортни средства, отличаващи се с голям разход на гориво. По Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ год. се предоставя възможност за кандидатстване за проекти за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за придобиване на машини, съоръжения и оборудване (в това число специализирани транспортни средства) През 2017 год. беше проведена процедура на подбор на проекти по „Повишаване на енергийната ефективност на големи промишлени предприятия“ с цел предоставяне на подкрепа за големи финансови предприятия за изпълнение на мерки за енергийна ефективност за постигане на устойчив растеж и конкурентоспособност на икономиката [1]. Един от компонентите по тази процедура бе и кандидатстване за проекти за придобиване на транспортни средства.

4 Необходимост от информация за ползата от енергийни одити на транспортна техника
1.Закупуване по оперативни програми. 2. Допуска ли програмата инвестиране в транспортни средства 3. Има ли ограничения по отношение на категорията и товароподемността на транспортните средства 4. В редица оперативни програми, особено тези по енергийна ефективност, се изисква представяне на енергиен одит като отделен документ. 5. Задължителни одити според ЗЗЕ

5 Ползи за предприятието от проведения одит
Провеждането на енергиен одит дава на мениджърския екип на предприятието пълна информация за потреблението на енергия – електрическа и горива в предприятието и енергийните спестявания, до които ще доведе въвеждането на новите транспортни средства. При обследване на определени транспортни средства се събира информация за: Изминато разстояние на година; Среден разход на гориво за 1 километър; Максимална товароподемност; Средна дължина на 1 курс; Брой курсове годишно; Превозен материал годишно.

6 Пример Като пример се разглежда енергиен одит на транспортните средства в строителна фирма Към момента на обследването за транспортирането на насипен материал (пясък, чакъл или пръст) разглежданата фирма разполага с 6 товарни автомобила – самосвал, 5 бр. Mercedes Actors и 1 бр. Man. Три от петте самосвала Mercedes и самосвалът Man вече са доста амортизирани, а капацитетът им е недостатъчен за превоз на необходимия материал.

7 Съществуващи самосвали
Предложена мярка Изминато разстояние годишно: 50 000 km/год.; Среден разход на дизелово гориво за 100 km: 55 l/100km; Товароносимост: 15 t; Транспортиран материал годишно: 15 000 t/год.; Специфичен разход на дизелово гориво: 1,83 l/t; Специфичен разход на енергия: 18,10 kWh/t; Среден разход на дизелово гориво за 100 km: 35 l/100km; Товароносимост: 20 t; Транспортиран материал годишно: 20 000 t/год.; Специфичен разход на дизелово гориво: 0,88 l/t; Специфичен разход на енергия: 8,64 kWh/t;

8 Год. консумация на дизелово гориво: 27 500 l/год.;
Год. консумация на енергия от дизелово гориво: 271 425 kWh/год. Год. консумация на дизелово гориво: 17 500 l/год.; Год. консумация на енергия от дизелово гориво: 172 725 kWh/год. Транспортиран материал годишно: 60 000 t/год.; Обща год. консумация на дизелово гориво от 4 самосвала: 110 000 l/год.; Обща год. консумация на дизелово гориво от 4 самосвала при повишена продукция: 183 333 l/год.; Обща год. консумация на енергия от дизелово гориво от 4 самосвала: 1 085 700 kWh/год.; Обща год. консумация на енергия от дизелово гориво от 4 самосвала при повишена продукция: 1 809 500 kWh/год.; Транспортиран материал годишно: 100 000 t/год.; Обща год. консумация на дизелово гориво от 5 самосвала: 87 500 l/год.; Обща год. консумация на енергия от дизелово гориво от 5 самосвала: 863 625 kWh/год.;

9 Специфичен разход на дизелово гориво: 1,83 l/t;
Специфичен разход на енергия: 18,10 kWh/t; Генерирани CO2 емисии: 289,88 t/год.; Генерирани CO2 емисии при повишена продукция: ,14 t/год.; Разходи за експлоатация и поддръжка: 34 893 лв./год.; Разходи за експлоатация и поддръжка при разширена продукция: 58 154 лв./год. Специфичен разход на дизелово гориво: 0,88 l/t; Специфичен разход на енергия: 8,64 kWh/t; Генерирани CO2 емисии: 230,59/год.; Разходи за експлоатация и поддръжка: 3 000 лв./год.

10 Риск при непровеждане на одит или неправилно проведен одит
Ако Оперативната програма не изисква изрично провеждане на енергиен одит или фирмата закупува транспортни средства за своя сметка, може и да не бъде проведен енергиен одит. При това фирмата рискува: да закупи транспортно средство, което не отговаря на изискванията на производството по товароподемност; да изразходва за закупуването му повече средства от необходимото; да не реализира спестяванията на горива, които би могла да реализира при провеждане на енергиен одит; да не успее да изпълни с новозакупеното транспортно средство предвидените работи при евентуално разширение на производството; други икономически рискове.

11 ЗАКЛЮЧЕНИЕ Добрата информираност за възможностите за провеждане на енергиен одит при придобиване на транспортни средства дава възможност на фирмите правилно да прецени необходимостта от провеждане на енергиен одит. Фирмата има възможност да подбере и одитираща фирма, която се е доказала на пазара с качествената си работа. Енергийният одит дава възможност на мениджмънта на предприятието да оцени финансовия и експлоатационен риск при въвеждането на транспортната техника в експлоатация. Предимствата от провеждане на енергиен одит са безспорни и фирмите трябва да пристъпват към тази стъпка независимо дали тя е изрично изискуема от закона или Оперативната програма или не.

12 За контакти: www.interregrobg.eu
Доц. д-р Веселка Камбурова, Русенски университет “Ангел Кънчев”, филиал Разград, е-mail: Съдържанието на този материал не представлява непременно официалната позиция на Европейския съюз.


Изтегли ppt "ИНФОРМАЦИОННА КОНФЕРЕНЦИЯ „ТРАНСПОРТНИ ИНФРАСТРУКТУРИ“"

Сходни презентации


Реклама от Google