ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИЯ

Slides:



Advertisements
Сходни презентации
22 април Международен ден на Земята
Advertisements

6 ЕЛЕКТРОНЕН УЧЕБНИК за шести клас
ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИЯ
ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИЯ
ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИЯ
ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИИ
ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИЯ
ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИЯ
ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИЯ
140 години от освобождението на България
ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИИ
ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИИ
ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИИ
ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИЯ
ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИЯ
ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИЯ
Mатематическа гимназия “Баба Тонка” - Русе
ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИЯ
ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИЯ
Препис на презентация:

ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИЯ Урок № 3 начало план на урока 1 ЕЛЕКТРОНЕН УЧЕБНИК ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИЯ за ДЕВЕТИ клас 2 3 4 доку- менти изобра- жения 9.клас Филм слайд 1

Последици от Първата световна война Раздел II Светът от Първата световна война до 1945 г. Урок № 3 Последици от Първата световна война начало план на урока 1 2 3 1. Последици от войната и подходи към мира 2. Парижката мирна конференция (18.01.1919). Версайска система 3. Промененото статукво. Вашингтонска конференция 4. Последици от мира 4 запомни изобра- жения Филм Речник: Инфлация, 14-те точки на Уилсън, Парижка мирна конференция, “Четиримата големи”, Общество на народите (ОН), Мандатна система, Репарации, Реваншизъм, Ратификация, Вашингтонска конференция, Версайско-Вашингтонска система. слайд 1

1. Последици от войната и подходи към мира A. Човешка и материална катастрофа Над 8 млн. войници и офицери са убити на фронта. Около 3 млн. нами- рат смъртта си в плен. От болести и глад загиват близо 2,5 млн. цивил- ни. Ранените и инвалидите са около 21 млн. Загиват предимно европей- ци, мъже в разцвета на силите си. Едно цяло поколение липсва. Хиляди домове и огромни земеделски площи са унищожени. Пътищата и комуникациите са в руини. Навсякъде инфлацията расте. Европа свива износа за традиционните пазари, започва стопанска ексанзия на САЩ и ускорена индустриализация на Япония. От световни кредитори Великобритания и Франция се превръщат в длъжници на САЩ. Меж- дународният финансов център от Лондон и Париж се мети в Ню Йорк. Урок № 3 начало план на урока 1 2 3 4 Б. Политически последици Три династии остават в историята - Хохенцулерн, Хабсбург и Рома- нови, а с тях - и техните империи. Войната отваря пътя към властта на радикални (крайни) движения. От Русия комунистите “взривяват” традиционните политически по- рядки и опитват да потопят Европа в революционна криза. Ужасите, които европейците взаимно си причиняват, подкопават увере- ността им, че са център на цивилизацията и символ на прогреса. запомни изобра- жения В. 14-те точки на Уилсън Върху руините на стария свят за победителите е трудно да начертаят новия ред.На 8 януари 1918 г. президентът на САЩ Удро Уилсън обявява в послание до Конгреса програма от 14 точки за справедлив мир и избягване на бъдещи войни. Програмата му е основана на месианското разбиране, че САЩ са защитник на демокрацията и дава конкретни идеи за новия ред. Филм слайд 1 Удро Уилсън

2. Парижката мирна конференция (18.01.1919). Версайска система A. Първата задача на победителите - Устав на ОН Парижката мирна конференция е открита на 18 януари 1919 г. В нея участват само победителите и техните съюзници. Първата им задача е да изготвят Устав на Обществото на народите (ОН), подписан на 28 юни 1919 г. от 44 държави. Целта на тази световна организация на победителите е да устано- ви траен мир и да укрепи сътрудничеството между народите чрез нови методи за решаване на спорове, като се замени утвърдения на Виенския конгрес (1815) принцип на “баланса на силите” с принципа на колективна сигурност. Нападението на един член на обществото се разглежда като напа- дение срещу всички. ОН става рамката на новия ред, като съ- блюдава спазването на мирните договори, контролира мандатната система и процеса на разоръжаване. Урок № 3 начало план на урока 1 2 Дворецът на нациите в Женева построен 1929/38 г. за седалилище на Обществото на народите, зает днес от Службата на ООН в Женева. 3 4 Б. Втората задача – изготвяне на мирните договори Втората задача на победителите са мирните договори. Фран- ция и Великобритания посочват Централните сили като един- ствени виновници за войната и определят наказанието им. Германия подписва мира на 28 юни 1919 г. във Версайския дво- рец и е лишена от 13 % от територията 10 % от населението си. Армията ѝ е драстично орязана, колониите ѝ са отнети. На ми- лиони германци е отказано правото да живеят в историческата си родина. Лъвския пай от репарациите, които са общо 132 млрд. марки е за Франция и Белгия. В договорите с Австрия, Унгария, България и Османската империя също са наложени терито- риални, военни и стопанско-финансови ограничения. Само договора с Османската империя е ревизиран след успешната ѝ война с Гърция. запомни изобра- жения „Голямата четворка“ Лойд Джордж, Виторио Орландо, Жорж Клемансо и Удроу Уилсън. Филм слайд 1

3. Промененото статукво. Вашингтонска конференция A. Появяват се нови и се разширяват стари държави Мирните договори узаконяват промененото статукво в Централна и Източна Европа. Поя- вяват се нови и се разширяват стари държави. След вековна имперска власт принципа на наци- оналното самоопределяне е трудно приложим. Миротворците не се притесняват, че в новите държави попадат големи групи чуждо населе- ние.Те вярват, че демократичната власт, осигу- ряването на условия за икономически проспе- ритет и въведения чрез OН режим на защита на малцинствата са гаранция срещу междудържавни конфликти и вътрешни етнорелигиозни разделения. Урок № 3 начало план на урока 1 2 3 4 Б. Вашингтонската конференция (1921-1922) дооформя картината на новия световен ред Последните щрихи на новия световен ред поставя вашинтонската конференция през 1921 - 1922 г. Със сключените споразумения САЩ, Великобрита- ния, Франция и Япония гарантират взаимно владе- нията си в Азия, потвърждават търговските си права и “политика на отворени врати” в Китай и определят постоянно съотношение на военноморските си сили. САЩ се изравняват по значимост с британците, а Япония става всепризната сила в региона. запомни изобра- жения Филм Подписаните актове (1921- 1922) форми- рат втората част от новия световен ред, наречен Вашингтонска система. слайд 1

4. Последици от мира A. Световният характер на ОН е под въпрос Наследството на миротворците е тежко. След Германия и Съветска Рсия извън Обществото на народите остават САЩ, където републиканците в Сената провалят рати- фикацията (официалното приемане) на Устава на орга- низацията. Така световният характер на ОН и амбици- ята му да бъде универсален пазител на мира, са поставени под въпрос. Тромавата процедура по задействане мерките срещу стра- на агресор и отсъствието на собствени въоръжени сили подкопават колективната сигурност. Отказът от съобразя- ване с интересите на народите в Източна Европа поставя 30 млн. души в положение на етническо малцинство. Урок № 3 начало план на урока 1 2 3 4 Б. Реваншизмът завладява всички държави Стремежът за наказание на победените е далеч от апела на Уилсън за “мир без победители”. В Германия “версай- ският диктат” е безмилостно критикуван. Водеща в ней- ната политика става идеята, че справедливостта трябва да възтържествува, изгубените територии – да бъдат върнати, а ограниченията – отхвърлени. Реваншизмът завладява всички държави, жертви на на- казателния мир. Европа се раделя на два лагера. Докато победените са против статуквото, а победителите го па- зят, напрежението в международните отношения се запазва. запомни изобра- жения Филм слайд 1

1 2 3 слайд 1 слайд 7 Урок № 3 начало план на урока изобра- жения Филм 4 запомни изобра- жения Филм слайд 1 слайд 7

На Парижката мирна конференция се разглеждат мирните договори със страните, загубили войната - Германия, България, Австро-Унгария и Османската империя. Обсъжда се устройството на света след войната. Сключени са следните договори: Версайски договор - с Германия; Сен-Жерменски договор - с Австрия; Ньойски договор - с България; Трианонски договор - с Унгария; Севърски договор - с Османската империя. Урок № 3 начало Сен-Жерменски договор Ньойски договор план на урока 1 2 3 4 запомни изобра- жения Филм слайд 1