ПРОЦЕСЪТ НА ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЯ И УЧАСТИЕТО НА РАБОТНИЦИТЕ

Slides:



Advertisements
Сходни презентации
Лидерството като фактор за успешното развитие на библиотеките в 21 век
Advertisements

РАБОТНА ГРУПА ЗА ИЗГОТВЯНЕ НА ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА
Регионалната иновационна стратегия и Регионалният план за развитие Информационен ден 15 декември 2005 г., Пловдив доц. Петкан Илиев, съветник, Фондация.
Проект „Подобряване на ефективността и ефикасността на администрацията на Община Свищов”
С Т Р А Т Е Г И Я ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА ПАРТНЬОРСТВО НА РУСЕНСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ С БИЗНЕС СРЕДИТЕ ЗА ВИСОКО КАЧЕСТВО НА ОБУЧЕНИЕ.
АКТУАЛИЗИРАН ДОКУМЕНТ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ОБЛАСТНАТА СТРАТЕГИЯ ЗА РЕГИОНАЛНО РАЗВИТИЕ НА ОБЛАСТ БЛАГОЕВГРАД Изготвил: Прайм Консултинг.
ЦЕНТЪР ЗА ИНОВАЦИИ И ТЕХНОЛОГИЧЕН ТРАНСФЕР - ГЛОБАЛ ЕООД
Правна рамка на колективното трудово договаряне
ЦЕЛ 5.3. Принос на спътниковите системи за 100% с широколентово покритие в ЕС Мирослав Славов МТИТС.
2020 г г Заложени цели за 2020 г. Не повече от 388
Проект „Политики за пълноценно европейско развитие на община Никопол”
ПРИОБЩАВАЩИ МОДЕЛИ НА УПРАВЛЕНИЕ
ПРАВНАТА РАМКА НА ЕС ОТНОСНО УЧАСТИЕТО НА РАБОТНИЦИТЕ И СЛУЖИТЕЛИТЕ
Препис на презентация:

ПРОЦЕСЪТ НА ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЯ И УЧАСТИЕТО НА РАБОТНИЦИТЕ

Определението Вземането на решения е процес на избор от набор от алтернативи, за да се постигнат организационни или управленски цели или цели, основани на събиране на информация и оценка на алтернативни решения. Процесът на вземане на решения е непрекъснат и незаменим компонент на управлението на всяко предприятие/организация.

Две форми на вземане на решения На равнище предприятие можем да намерим 2 вида подходи за вземане на решения: Процес на вземане на решение „отгоре-надолу“ Възходящ процес на вземане на решения

Процес на вземане на решения „отгоре-надолу“ Процесът на вземане на решения се съсредоточава върху ръководството на висшето ръководство на предприятието: По-високото равнище на йерархията при предприятието взема решението. Решението се предава на ръководители от средно ниво. Решението се прилага на работното място за всички равнища на работниците и служителите

Процес на вземане на решения „отдолу нагоре“ Процесът на вземане на решения се съсредоточава върху участието на работниците и служителите: Служителите участват с предложения и предложения по важни теми/правят предложения и предложения Предложението/консултацията се прехвърля от ръководителите на средно равнище Решението се формализира от по-високото ниво на йерархията в дружеството

Участието на работниците и служителите Подходът отгоре-надолу е подходът, използван от много дружества, като се има предвид относително бързото и лесно прилагане. Настоящата тенденция, силно подкрепяна от синдикатите и другите организации за представителство на работниците, е да се премине към подход „отдолу-нагоре“, което позволява по- голямо участие на работниците и служителите в процеса на вземане на решения на равнище предприятие.

7 стъпки в процеса на вземане на решения Идентифициране на проблема Преразглеждане на решението Събиране на информация Предприемане на действия Идентифициране на алтернативите Направете избора Преценка на доказателствата 7 стъпки в процеса на вземане на решения

Ролята на ръководителите на средно равнище За двата вида подходи за вземане на решения ръководителите на средно равнище (или ръководителите на екипи/координаторите на офиси) играят ключова роля на всеки етап от процеса, като: Правилно представяне на решенията и предоставяне на информация относно процедурата по изпълнение (за структури отгоре надолу) Проактивно междинно консултиране и подкрепа на участието на работниците (за структури отдолу-нагоре)

Процесът на вземане на решения е най-важният процес, който се осъществява в дружеството с участието на всички равнища на персонала и засяга всички дейности. Като основни представители на работниците, синдикатите, независимо от съществуващия подход за вземане на решения, са разработили стратегии за увеличаване на участието на работниците и служителите и за насърчаване на ползите от участието. Колективното договаряне е основният инструмент за увеличаване на участието на работниците, а информационните/обучителните дейности трябва да бъдат средство за подготовка на работниците и служителите за активна роля и повишаване на отговорността в техните предприятия. Поради това синдикалните организации (както на секторно равнище, така и на равнище предприятия) се нуждаят от съгласувани и координирани планове за действие, за да засилят позицията си на социалните партньори и на трудовите партньори. Ролята на синдикатите

Преходът към участие на работниците и служителите Преходът към дънни структури изисква силна подкрепа от страна на социалните партньори и подходящо сътрудничество между работниците и ръководството с цел: Правилно информиране на всички участници на всеки етап от процеса Разработване/създаване на консултативни органи Адаптиране на съществуващите структури към комуникационните потоци на двете страни Образование/обучение за компетентно участие Стимулиране и подкрепа на съзнателната отговорност Подобряване на работата на екипа и организационната култура Постоянно оценяване и подобряване на процеса Преходът към участие на работниците и служителите

Предизвикателствата на процеса на вземане на решения Всяка стъпка от процеса на вземане на решения включва редица предизвикателства, които трябва да бъдат преодолени, за да се гарантират положителни резултати и гладко функциониране: Стъпка 1 (проблемът): погрешно идентифициране на проблема или аспектът, за който трябва да се вземе решение, може да доведе до безполезни усилия Стъпка 2 (информацията): твърде много или недостатъчно информация може да повлияе на процеса Стъпка 3 (алтернативите): по-малко или твърде много алтернативи могат да ограничат или разпръснат ресурсите Стъпка 4 (оценка): степента на обучение и компетентност за оценяване на участващите части определят качеството на аргументите Стъпка 5 (избор): нивото на власт и отговорност обуславя решението Стъпка 6 (действие): негъвкавите или неорганизирани структури могат да повлияят на изпълнението на решенията на всички нива Стъпка 7 (прегледът): обикновено се пропуска и това предотвратява правилните резултати от оценката и евентуално целия процес Предизвикателствата на процеса на вземане на решения

Често срещани грешки при вземането на решения Най-често допусканите грешки при вземане на решение в дружеството, въпреки че функционират „отгоре надолу „или „отдолу нагоре“, са: Бързо вземане на решение или забавяне на вземането на решение (подходящият момент за вземане на решение е от съществено значение) Липса на доверие между страните (взаимно ви е необходимо, за да може тя да работи) Да не се пренебрегват културните и емоционалните аспекти (ако не се чувстват добре, обикновено това не е необходимо) Даване на приоритет на експертния опит (липсва цялостна рецепта за успех) Свеждане до минимум на партньорството (споразумението трябва да бъде постигнато, а не да се налага) Често срещани грешки при вземането на решения

Добри практики за участие на служителите Като се има предвид дълбоко вкорененият подход на вземане на решения в повечето предприятия, процедурата на увеличаване на участието на работниците и служителите в процеса е сложна и многостранна задача. Положителните резултати могат да се постигнат основно чрез: Информационни кампании на работното място Обучение и изграждане на екипи за служители на всички равнища Практическа обратна информация и други инструменти за действие със задна дата Подобряване на комуникацията в предприятието

Заключения Вземането на решения е сложен процес, включващ компетентност и отговорност Участието на работниците и служителите е от ключово значение за постигането на положителни резултати, както в горния, така и в долния си подход. Прегледът на решението е от съществено значение, за да се върви по план и да се гарантират резултати Социалният диалог е основният инструмент за участие на работниците в процеса на вземане на решения на равнище дружество/сектор Синдикатите насърчават и подкрепят участието на работниците и служителите