Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

ПРИОБЩАВАЩИ МОДЕЛИ НА УПРАВЛЕНИЕ

Сходни презентации


Презентация по темата: "ПРИОБЩАВАЩИ МОДЕЛИ НА УПРАВЛЕНИЕ"— Препис на презентация:

1 ПРИОБЩАВАЩИ МОДЕЛИ НА УПРАВЛЕНИЕ
в химическия сектор

2 Определенията Какво означава управление?
Управление: процесът на планиране, приоритизиране и организиране на работните усилия за постигане на целите в рамките на една компания/организация Какво е стил на управление? Стил на управление: специфичният подход на управителите за постигане на планираните цели. Той включва: начина, по който се вземат решенията, как се планира и организира дейността, както и как се определят правомощията и отговорността.

3 Определенията Какво означава приобщаващото управление?
Приобщаващото управление: система за управление, в която служителите на предприятието/организацията играят активна роля в процеса на вземане на решения. То е пряко свързана с концепцията за стопанска дейност и може да се състои от различни подходи в зависимост от степента на ангажираност.

4 Произход на приобщаващото управление
Тази практика на управление произтича от движението в областта на човешките отношения, което се прояви през 20-те години на миналия век. Въз основа на интензивните научни изследвания в областта на управлението и организацията, проведени през този исторически период, представителите на академичните среди заявиха за редица принципи, които са разработени чрез експериментални средства. Забележителен пример: експериментите на Хоторн; публикациите на Бюлетин на Taylor Society.

5 Културната перспектива
Проведени са много проучвания в световен мащаб по отношение на приобщаващото управление в различни култури (социални и икономически). Европейската тенденция: служителите, които се чувстват изслушани от мениджърите и имат роля в решенията, се проявяват като значително по-щастливи на работното място и по-продуктивни от тези, които не се ползват от тези условия. Американската концепция: внедряването на приобщаващото лидерство се свързва значително и положително с повишена мотивация за работа в екип, по-голяма ефективност на вътрешната комуникация, като се има предвид участието на групата в процеса на вземане на решения, както и в процеса на контрол. Глобализираната тенденция в повечето съвременни национални икономики е да се използва управлението на участието като алтернатива на традиционните вертикални управленски структури, което е показано от резултатите от изследванията като понижаване на интереса на служителите към лидерските очаквания. Културната перспектива

6 Видове приобщаващо управление
Основано на участието управление Управление на информацията Споделено управление на процеса на вземане на решения Управление с обучение Управление с наставничество Управление с признаване Видове приобщаващо управление

7 Управление на информацията
Управлението на информацията е най-често срещаният вид управление на участието, тъй като е относително лесен за прилагане на равнище предприятие. Характеристики: Вътрешен комуникационен план за споделяне на информация със служителите относно: дългосрочните стратегии, финансовите планове за действие, съответните бюджетни аспекти Прозрачност на контекста на предприятието (позиция на пазара, важни инвестиции) Вътрешен поток за коментари, предложения, становища, които могат лесно да бъдат получени от служителите Прозрачност на бизнес стратегията в средносрочен и дългосрочен план, маркетингови стратегии, планиране на човешките ресурси Управление на информацията

8 Споделено управление на процеса на вземане на решения
Съвместното вземане на решения може да се разглежда като вид основано на участието управление, но някои от неговите елементи присъстват и във всички други форми на участие. Характеристики: Вътрешен набор от общи дейности със служителите: фокус групи, сесии за обмен на идеи, проучвания, тематични работни групи Оправомощаване на работниците, автономност при работата по проекти, самонаблюдение и самооценка Организация на работата въз основа на стандарти, параметри, процедури, открити за консултации и принос на служителите Вътрешен и отворен процес на преразглеждане и оценка за подобряване на организационната система Споделено управление на процеса на вземане на решения

9 Управлението с обучение е вид управление на участието, насочено към създаване на компетентност и развиване на качеството на участието на работниците и служителите въз основа на солидни познания и разбиране на процеса. Характеристики: Вътрешно текущо обучение за служители, развитие на знанията и уменията, професионално усъвършенстване Работа в областта на подхода за разрешаване на проблеми, като на служителите се предоставят информация, инструменти и ресурси Актуална информация относно бизнес средата и дейностите на дружеството, за да се гарантират качествени и основани на знания участия на служителите Насърчаване на повторно инвестиране в обучение, даващо възможност на служителите да прилагат на работното място придобитите компетенции Управление с обучение

10 Управление с наставничество
Управлението с наставничество може да се прилага като автономно приобщаващо управление във връзка с описаното преди това управление с обучение. Изборът на подход зависи от организационната култура и структурите на предприятията. Характеристики: Вътрешна система за наставничество на работниците на всички равнища, постоянно действаща на работното място Осъществяване на кръстосано обучение, обучение на работното място, периоди на упражняване на надзор върху нови умения или нови отговорности Насърчаване на професионалната работа в мрежа, споделяне на знания и опит сред служителите на едни и същи или различни структури и отдели Вътрешно наставничество, основано на най-доброто използване на уменията и компетентностите на служителите, както и на съгласуван индивидуален план за професионално развитие Управление с наставничество

11 Управление с признаване
Управлението с признаване е един от най-често използваните видове управление на участието, тъй като е бърз и явен и създава положителна работна среда. Характеристики: Поредица от инструменти за вътрешно насърчаване като форуми за постижения на служителите, бюлетини и срещи с цел споделяне на значителни приноси и насърчаване на резултатите Лидерство въз основа на мотивация, възнаграждение и положителна обратна връзка и укрепване Повишаване на ефективността чрез положителни примери и видимост на преките вноски за развитието на предприятието и растежа на предприятията Управление с признаване

12 Нива на участие на служителите
Участието на работниците и служителите може да бъде структурирано на различни равнища, които могат да се прилагат индивидуално или като едно цяло. Ниво 1 — основно участие: дефинирано от „информация”, където мениджърите директно съобщават решенията на служителите по еднопосочен информационен подход Ниво 2: средно-ниско участие: определя се от „убеждаване“, където мениджърите активно усвояват ангажираността на служителите към взетите решения, като се фокусират върху положителните аспекти и чувството за съпричастие.

13 Нива на участие на служителите
Ниво 3 — средно-високо участие: дефинирано от „сътрудничество”, където мениджърите канят за участие и съвместно вземане на решения от служителите, които са еднакво ангажирани в процеса. Изисква преразглеждане на водещия модел и култура на отговорност. Ниво 4: участие на високо равнище: дефинирано от „делегат”, където мениджърите превръщат процеса на вземане на решения от страна на служителите чрез овластяване. Известни са също така водещите позиции „отдолу нагоре“, които имат доверие, страст към бизнеса и силно чувство за насоченост.

14 Въздействие на основаното на участието управление
Основаното на участието управление, независимо от избора на вида или равнището, може да има както положителни, така и отрицателни последици за предприятията. Успешната реализация на работното място винаги е тясно свързана с условия като: добър комуникационен поток, компетентни мениджъри, ясна стратегия и организация, и най- важното, взаимно доверие между служители и мениджъри. Ограниченията или възможните рискове могат да бъдат сведени до минимум посредством планирано изпълнение, солидна информация за всички участници (служители и ръководители) и проактивно отношение, ориентираност към постигане на целите.

15 Въздействие на основаното на участието управление
+ ефекти По-голяма мотивация и удовлетвореност на работното място Повишаване на ефективността и независимост на изпълнението на задачите Идентификация с организационна култура и бизнес концепция, ангажираност с целта на предприятието Увеличаване на производителността чрез насърчаване на иновациите и творчеството, насочване на вниманието към най- доброто използване на компетентностите

16 Въздействие на основаното на участието управление
— последици Напрегната работна среда, предизвикана от егоцентристки и погрешно разбран орган на управление По-ниска производителност, причинена от прекалено творчески и иновационни методи на работа Намаляване на ефективността на процеса на вземане на решения, причинено от културни и индивидуални различия Подкопаване на лидерството, причинено от сблъсък на органите на управление

17 Перспектива за химическия сектор
До последните години обществеността като цяло, гражданското общество е слабо запознато с ролята на химическия сектор в икономическото развитие като цяло и приноса му за развитието на качеството на живот. Секторът на химическата промишленост показва все по-голямо значение на пазара на ЕС и на световния пазар. Служителите в сектора и техните представителни организации призовават за необходими промени в работната среда и за изразяване на мнение в полза на по-голямо участие и по-голямо участие в техните предприятия.

18 Променящият се контекст
Кризата и мерките за строги икономии поставят своя отпечатък върху развитието на химическия сектор и бизнес стратегията на предприятията. Необходимостта от инвестиции и подчертаната разпокъсаност генерираха голям брой средни предприятия на общия пазар на ЕС в конкуренция с мултинационалните корпорации. Важно е да се подчертае и силната взаимозависимост между химическата промишленост и бързо развиващата се технология, използвана в научноизследователската и производствената дейност, която изисква освен финансови ресурси и обучени работници, които могат да се адаптират и изпълняват. Променящият се контекст

19 Имайки предвид пазарната конкуренция и капацитета, предприятията в химическия сектор са разработили бизнес стратегии, които им позволяват да преодолеят кризата и да продължат да растат въпреки условията на строги икономии. Понастоящем с една от най-ниските нива на безработица и с акцент върху научните изследвания и иновациите, химическите предприятия се развиват най-вече въз основа на класически стилове на управление и оставят настрана подходите „отдолу нагоре“, изисквани сега от служителите в сектора. Бизнес стратегията

20 Понастоящем химическата промишленост играе важна роля не само в общия пазар на ЕС, но и на световно равнище, развивайки бизнес отношения по целия свят и свързвайки се с други отрасли. Акцентът върху предлагането на иновативни и продуктивни продукти в условията на конкуренция на високо равнище на пазара и бързо променящата се технология правят все по-видими необходимостта от структурни промени на въведените понастоящем бизнес модели, за да се отговори на пазарните стандарти и да се поддържат позицията, постигната в общата икономика. Ролята на пазара

21 — Необходимо е по-голямо събрание между работодателите и синдикалните организации, които се активират в сектора Предизвикателствата

22 Заключения Приобщаващото управление има пряко влияние върху:
трудови правоотношения на равнище предприятие/сектор; развитие на дейността на социалните партньори; производителност и ефективност на работното място; удовлетвореност на работниците на работното място Успехът при прилагането на модели на приобщаващо управление е тясно свързан с ролята и равнището на участие на социалните партньори.


Изтегли ppt "ПРИОБЩАВАЩИ МОДЕЛИ НА УПРАВЛЕНИЕ"

Сходни презентации


Реклама от Google