Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

Преждевременно напускане на образователната система - причини, проблеми и пътища за решаването им в условията на координация и взаимодействие Из многогодишните.

Сходни презентации


Презентация по темата: "Преждевременно напускане на образователната система - причини, проблеми и пътища за решаването им в условията на координация и взаимодействие Из многогодишните."— Препис на презентация:

1 Преждевременно напускане на образователната система - причини, проблеми и пътища за решаването им в условията на координация и взаимодействие Из многогодишните педагогически наблюдения и опит на д-р по педагогика Диляна Гаджева Помощник-директор по учебната дейност В ОУ „П. Р. Славейков“ – гр. В. Търново Гр. Русе, г.

2 Координация и взаимодействие
Причини Липса на перспектива пред много образовани български граждани да практикуват професията, за която са били обучавани Проблеми Демотивация у голяма част от учениците да придобият качествено образование, което ще им помогне да се реализират на пазара на труда Решение Проучване на пазара на труда и прогнозиране на нуждата от кадри в бъдеще при определяне на профилите и професиите за изучаване Кариерно ориентиране и консултиране на учениците Координация и взаимодействие МОН – РИО – работодатели – директори на училища –родители/настойници – ученици

3 Причини Претоварени учебни програми, малко на брой часове за упражнение – прекалена академичност на обучението, ограничена практическа насоченост Проблеми Ниска степен на приложимост на придобитите в училище знания и умения в реални житейски ситуации Решение Актуализиране на учебните планове и програми: очаквани резултати, съобразени с бъдещите живот и дейност на подрастващите, усвояване на умения за справяне с реални житейски проблемни ситуации Вслушване в мнението на учители и родители относно учебното съдържание и очакваните резултати от обучението Координация и взаимодействие МОН – учители – родители/настойници – ученици

4 Увеличаващ се брой на учениците с педагогически трудности – с чувствителни пропуски в знанията и уменията, с девиантно поведение, със СОП, билингви и мултилингви Причини Трудности, свързани с адаптацията и интеграцията на „различните“ ученици в масовите училища, когато са преобладаваща част от паралелката Проблеми Равномерно разпределяне – до 2 – 3 ученици с педагогически трудности в една масова паралелка Осигуряване на финансиране за назначаване на училищни психолози и педагогически съветници във всяко училище Социални асистенти за ученици със СОП Финансиране на групи за допълнително обучение Ресурсните учители – подчинени на училищния директор Нормативна възможност за повтаряне на клас от всеки образователен етап, включително начален Решение Учители – ученици – родители/настойници МОН – други министерства Училище – община УКБППМН – МКБППМН и Детска педагогическа стая Координация и взаимодействие

5 Координация и взаимодействие
Причини Неглижиране образователните потребности на децата от страна на някои родители/настойници Проблеми Безпричинни отсъствия Посещаване на учелище, но без необходимите учебни пособия Неприемливо поведение на някои ученици и родители/настойници в училище Решение „Училища“ за родители Подготовка на младите хора за справяне с родителските ангажименти по време на обучението в гимназиален етап Социални съветници за родители/настойници Санкции за родители/настойници, които не полагат грижи за образованието и възпитанието на децата си Координация и взаимодействие Учители – родители/настойници Училище – социални служби Училище – неправителствени организации

6 Координация и взаимодействие
Причини Финансови затруднения на някои родители/настойници Проблеми Безпричинни отсъствия Невъзможност да осигурят на децата си необходимите учебни пособия Решение Социално подпомагане на родители с ниски доходи от държавата или общината Подпомагане на родители/настойници с ниски доходи от училищните настоятелства Координация и взаимодействие Училище – училищно настоятелство Училище – социални служби Училище – неправителствени организации и фондации Община – социални служби

7 Причини Недостатъчна практическа насоченост на обучението на бъдещите учители в университетите, несъответствие между някои теоретични постановки и реалната практика Проблеми Незнание и неумение на някои учители, особено млади специалисти, да се справят с «трудни» ученици и родители/настойници Решение Повишаване практическата насоченост на академичното образование Увеличаване продължителността на студентските практики Наблюдения на студентите не само в базовите училища, а и в училища с проблеми Гост-лектори – действащи педагогически специалисти, на занятията в университетите Продължаваща квалификация на учителите Координация и взаимодействие МОН – висши училища – основни училища/СОУ

8 Координация и взаимодействие
Обремененост на учителите с изготвяне на множество административни документи Причини Намаляване времето на учителите за работа със и за учениците Проблеми Намаляване на училищната документация – свеждане до минимален брой организационни документи, без които не би могъл да се структурира конкретният образователен процес Решение МОН – РИО – община – училище Координация и взаимодействие

9 Финансови и/или организационни затруднения в някои училища
Причини Образователна среда, отблъскваща учениците Проблеми Осигуряване на стимулираща образователна среда – стройна организация, спокойна обстановка, позитивен психоклимат, продуктивни взаимоотношения, далновидно управление, подходящи дидактически ресурси и занимания по интереси Решение Учители – служители в училището – ръководство на училището Учители – родители/настойници – училищно настоятелство Училище – община – РИО Училище – неправителствени организации Координация и взаимодействие

10 Координация и взаимодействие
Причини Невъзможност на родители да се реализират професионално в България според своите очаквания Проблеми Напускане на българската образователна система за продължителен период Решение Създаване на подходящи условия за компенсиране на ефекта от временното напускане – дистанционна форма на обучение по време на престоя в чужбина, допълнително индивидуално обучение след завръщането в България, валидиране на самостоятелно придобити знания и умения Координация и взаимодействие Учители – ръководство на училището – родители – ученици Училища в България – български училища в чужбина

11 Координация и взаимодействие
Конкретни лични или семейни проблеми на някои ученици Причини Невъзможност да се посещава училище Трудна адаптация и социализация на ученика Други конкретни проблеми Проблеми Осигуряване на достъп до образование за всеки ученик чрез различни форми на обучение според потребностите на обучаемите – комбинирана, индивидуална, самостоятелна, дистанционна Решение Учители – ръководство на училището – родители/настойници – ученик Координация и взаимодействие

12 Какво направихме ние през 2014/2015 учебна година?
I. ПОЛИТИКИ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА ПРЕЖДЕВРЕМЕННОТО НАПУСКАНЕ НА УЧИЛИЩЕ Въвеждане на специфични политики и мерки за превенция на отпадането от образователната система в стратегията за развитие на училището: широк спектър от извънкласни дейности; допълнителна работа и с даровитите, и с изоставащите ученици; участия в олимпиади, състезания, конкурси; индивидуален подход и диференцирана работа; развиване способностите на учениците за самостоятелно учене; равен достъп до качествено образование за всеки ученик, постъпил в училището; взаимодействие с родителите/настойниците; взаимодействие с детските градини в района на училището; сътрудничество с други институции.

13 Какво направихме ние през 2014/2015 учебна година?
I. ПОЛИТИКИ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА ПРЕЖДЕВРЕМЕННОТО НАПУСКАНЕ НА УЧИЛИЩЕ Повишаване интереса на учениците към работата в екип чрез участие в екологични кампании и събития за отбелязване на дати от екологичния календар: Световен ден на водата, Световен ден на климата, Ден на Земята др.

14 Какво направихме ние през 2014/2015 учебна година?
I. ПОЛИТИКИ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА ПРЕЖДЕВРЕМЕННОТО НАПУСКАНЕ НА УЧИЛИЩЕ Допълнително финансиране на дейности за намаляване на риска от преждевременно напускане на училище: Национална програма „С грижа за всеки ученик”.

15 Какво направихме ние през 2014/2015 учебна година?
I. ПОЛИТИКИ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА ПРЕЖДЕВРЕМЕННОТО НАПУСКАНЕ НА УЧИЛИЩЕ Реализиране на политики за интегрирано обучение на деца и ученици със специални образователни потребности: осигуряване на допълнителна подкрепа на децата и учениците със специални образователни потребности от ресурсен учител; въвеждане на комбинирана форма на обучение.

16 Какво направихме ние през 2014/2015 учебна година?
I. ПОЛИТИКИ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА ПРЕЖДЕВРЕМЕННОТО НАПУСКАНЕ НА УЧИЛИЩЕ Повишаване на обхвата в целодневна организация на учебния ден: целодневна организация за учениците от първи до пети клас за 2014/2015 учебна година; включване на учениците от шести клас за 2015/2016 учебна година.

17 Какво направихме ние през 2014/2015 учебна година?
I. ПОЛИТИКИ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА ПРЕЖДЕВРЕМЕННОТО НАПУСКАНЕ НА УЧИЛИЩЕ Подобряване на достъпа до разнообразни извънкласни и извънучилищни дейности: финансирани от бюджета на училището; финансирани с помощта на родителите и училищното настоятелство; финансирани по проект «УСПЕХ»; оборудване на кабинет за занимания по интереси по НП «Училището – територия на учениците», модул «Подкрепа на целодневното обучение в начален етап».

18 Какво направихме ние през 2014/2015 учебна година?
I. ПОЛИТИКИ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА ПРЕЖДЕВРЕМЕННОТО НАПУСКАНЕ НА УЧИЛИЩЕ Подобряване на достъпа до образование чрез осигуряване на безплатни учебници: за учениците от I – IV клас осигурени безплатни учебници и учебни тетрадки; V – VII клас с осигурени безплатни комплекти учебници.

19 Какво направихме ние през 2014/2015 учебна година?
I. ПОЛИТИКИ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА ПРЕЖДЕВРЕМЕННОТО НАПУСКАНЕ НА УЧИЛИЩЕ Обмен на добри практики между детските градини и училището и поддържане на уеб базирана платформа за информиране. Повишаване на достъпа до съвременни информационни технологии и електронизация на учебния процес. Реализиране на политики за преодоляване обособяването по етническа принадлежност на децата и учениците.

20 Какво направихме ние през 2014/2015 учебна година?
I. ПОЛИТИКИ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА ПРЕЖДЕВРЕМЕННОТО НАПУСКАНЕ НА УЧИЛИЩЕ Повишаване обхвата за допълнително обучение по български език чрез използване на подходящи форми за допълнително обучение: консултации, работа по програми и проекти – проект «Студентски практики», НП «С грижа за всеки ученик».

21 Какво направихме ние през 2014/2015 учебна година?
II. ПОЛИТИКИ ЗА ИНТЕРВЕНЦИЯ НА ПРЕЖДЕВРЕМЕННОТО НАПУСКАНЕ НА УЧИЛИЩЕ Прилагане на система за кариерно ориентиране и консултиране в различните възрастови групи, мотивиране за продължаване на образованието и придобиване на квалификация: срещи на ученици от прогимназиален етап с бивши възпитаници на училището, успели в професията си; съвместни дейности на ученици от начален етап със студенти, родители и бивши възпитаници на училището; Ден на бащата.

22 Какво направихме ние през 2014/2015 учебна година?
II. ПОЛИТИКИ ЗА ИНТЕРВЕНЦИЯ НА ПРЕЖДЕВРЕМЕННОТО НАПУСКАНЕ НА УЧИЛИЩЕ Стриктен контрол върху безпричинните отсъствия на учениците: ежемесечна отчетност; подаване на сигнали за ученици с голям брой неизвинени отсъствия до съответните институции – родители/настойници, «Социално подпомагане», полиция; налагане на административни наказания и възпитателни мерки.

23 Какво направихме ние през 2014/2015 учебна година?
III. ПОЛИТИКИ ЗА КОМПЕНСИРАНЕ НА ЕФЕКТА ОТ ПРЕЖДЕВРЕМЕННОТО НАПУСКАНЕ НА УЧИЛИЩЕ Въвеждане на самостоятелна форма за ученици, навършили 16 години, желаещи да придобият основно образование след преждевременно напускане на училище.

24 Благодаря за вниманието!


Изтегли ppt "Преждевременно напускане на образователната система - причини, проблеми и пътища за решаването им в условията на координация и взаимодействие Из многогодишните."

Сходни презентации


Реклама от Google