Рене Камова, Марусия Божкова, Пламен Матеев

Slides:



Advertisements
Сходни презентации
Бази от данни и СУБД Основни понятия.
Advertisements

Бази от данни и СУБД Основни понятия.
МЕДИЦИНСКИ УНИВЕРСИТЕТ – ПЛЕВЕН
СРЕДНО ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ
Швейцарска подкрепа за въвеждане принципите на дуалното обучение в българската образователна система Пазарджик, 9 февруари 2017.
Държавни зрелостни изпити 2019
С Т Р А Т Е Г И Я ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА ПАРТНЬОРСТВО НА РУСЕНСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ С БИЗНЕС СРЕДИТЕ ЗА ВИСОКО КАЧЕСТВО НА ОБУЧЕНИЕ.
ДОБРИ ПРАКТИКИ В РУСЕНСКИ УНИВЕРСИТЕТ „АНГЕЛ КЪНЧЕВ“
Т. 6 Представяне, обсъждане и вземане на решение за изменение на Индикативната годишна работна програма (ИГРП) за 2019 г. на Оперативна програма „Наука.
Предварителен списък на индикаторите
ИНФОРМАЦИОНЕН СЕМИНАР 2
УНИВЕРСИТЕТСКИ АНКЕТИ
Нови хоризонти и възможности по пътя към успешната реализация
СЪДЪРЖАНИЕ НА ДОКЛАДА:
Външна оценка на проект на ФЗНД „ПО-ЗАЩИТЕНИ ДЕЦА“
Препис на презентация:

Рене Камова, Марусия Божкова, Пламен Матеев Програмата по статистика за 11 – 14 годишни ученици в UK Рене Камова, Марусия Божкова, Пламен Матеев

Рамковата позиция на Министерския съвет “Образование и обучение 2020” Необходимостта от реструктуриране може да се класифицира в няколко категории: Бурното развитие на науката и техниката Засилване интеграцията и партньорството между стопанската дейност, научните изследвания и образованието Превръщане на Мобилността в реалност (на учащите и работещите) Модернизиране системата на професионалното образование

Необходимост от статистика (I) събиране и натрупване на голямо количество данни, (II) обработка (най-просто погледнато – сортиране или филтриране по определени критерии) (III) анализ на резултати Във всяка от тези три степени статистическите знания стоят наравно със знанията в определената дeйност – научна, икономическа и др.

Добри практики Във Великобритания основните статистически понятия (т.е. ключовата компетентност) – средни величини (averages), основните графики (bar charts, line graph) се изучават от много ранна възраст – 9 –10. Децата могат да намират средните величини от списък от данни или честотни таблици, да чертаят графики и да анализиарт съществуващи такива. Това създава у тях навици за анализ на графични данни от пръв поглед.

По-нататък По-късно ( 11-13) се въвеждат принципите на “видове данни” (непрекъснати и дискретни, качествени и количествени) и начините за събиране на данните чрез извадки, принципите за създаване на въпросници и тяхната обработка. Основните понятия във Вероятностите. Дървовидна диаграма , Диаграма на Вен. Затвърждават се знанията върху графично представяне на статистическите резултати, анализ и предвиждане въз основа на графичното представяне.

Организация на обучението по математика във Великобритания Има две ключови степени:Key stage 3 e 11-14 years old key stage 4 - 14 - 16 year old В Key stage 3 има нива -4, 5, 6 и те служат за определяне нивото на ученика, независимо в кой клас е. Целият материал от началното училище Key stage 1 до Key stage 3 е разделен на тези нива. Обикновено има понятие „нормално ниво за всеки клас”. Но т.к. учениците от един и същи клас имат различни знания те са разпределени на групи според нивата и им се преподава в различни стаи. Добри страни:Тези, които са напреднали могат да се движат по-бързо и не са задържани от по-бавните. Тези, които са по-бавни могат да прекарат по-дълго време на някоя тема и да се упражнят върху основните неща. Лоши страни: На тези в по-ниските нива не им се преподава много материал и те почти нямат възможност да настигнат другите.

Още по-широко Статистиката се изучава не самостоятелно и абстрактно само в часовете по математика, а във всички предмети – химия, биология, физика, география. Това показва на учениците реалното приложение на статистическите методи и създава траен интерес у тях. Освен това използването на огромните ресурси по интернет дава възможност да се разглеждат в уроците реални бази данни и тяхното анализиране – като се прилагат различни методи – ръчни и компютърни.

GCSE Използването на компютърни средства (електронни таблици и софтуер за обработка на бази данни) в малко по-късната възраст (15-16) ”отваря вратите” за обработка на голямо количество статистически данни, по-лесното им графично представяне и техният анализ и въз основа на това по-близката интеграция между целите на обучението и резултатите постигнати в живота. Освен това използването на компютърни средства дава възможност на учениците с не достатъно развити изчислителни и алгебрични умения да прескочат тази бариера и да усвоят знанията за анализ на статистически резултати и уменията да правят предвиждания въз основана тези анализи. Този етап от образованиетона децата във Великобритания се нарича съкратено GCSE.

Eтапите на образованието във Великобритания – и връзката им с обучението по Статистика В по-късна въраст – 16 – 18 години учениците във Великобритания се разделят, както и в България. Тук те са: ориентирани към продължаване образованието в университети и профилирано професионално образование.

GCSE/International Bachaloriat Първата категория държат изпити по отделните предмети, които се наричат GCE (или “А” level) и са валидни за Великобритания или, въведеният от няколко години само в някои колежи във Великобритания, Интернационален Бакалориат (International Bachaloriat) – валиден по цял свят. Aко избраната бъдеща насока на висшето образование е свързна с природо-научните предмети – математика, физика, химия, биология, икономика и т.н. – се държат изпити “А” level – математика, които се състоят от 4 избираеми модула – два от тях са Статистика.

GCSE/International Bachaloriat Тези модули дават възможност на учениците за по-задълбочени знания в областта на статистиката - видове разпределения, корелации, изчисляване на вероятността на определени събития. Задачите, които се решават са свързани с реалния живот. Използването на формулите и научните калкулатори по време на изпити спомага вниманието да се концентрира не на изчисленията, а на уменията за ползване на данни и техния анализ.

профилирано професионално образование В курсовете за профилирано професионално образование (BTEC diploma , award, certificate, etc) обучението по статистика е отделен модул, а когато не е отделено, то е вкючено в обучението по математика и е преди всичко обучение за прилагане на математическите и статистическите знания и методи в конкретните области – понятията за средни величини, стандартна девиация , видовете разпределения се разглеждат в съответния контекст и учениците се обучават да могат да боравят с експериментални данни – тяхното събиране, сортиране и начините за техното графично представяне и анализ. Използването на компютърни средства и научни и графични калкулатори е силно застъпено.

ИЗВОДИ въвеждането на основните статистически понятия (ключовата компетентност) от ранна възраст, както е във Великобритания ще създаде предпоставки за по-задълбочено изучаване на статистиката в по-горните класове и ще даде възможност за развитие на аналитичните умения на децата.

ИЗВОДИ не е застъпено достатъчно добре в този начален етап дори във Великобртитания е „Причината за използването на средните статистически величини и коя от тях да използваме в конкретните ситуации.” България може да подобри системата, въвеждайки още по-тесни връзки между теорията и практическото приложение, което да е близко до мисленето на учениците в тази много ранна възраст. Използването на компютърни средства също може да започне от тази възраст.

ИЗВОДИ Обучението по статистика трябва да се засили в средните училища с цел да се изравни по съдържание с Европейското образование. В зависимост от насоката на средното учлилище – да се изучават теоретичните основи на статистиката и практическото приложение или само практическото приложение , съответно свързано с конкретната дисциплина.

ИЗВОДИ Курсови разработки, базирани на експериментални данни в конкретната дисциплина ще развият умения необходими за участие в работния процес, което ще засили интеграцията между образованието и стопанската дейност.

Защо статистика? Като резултат от засиленото обучение по статистика – професионално ориентираните ученици ще могат да се включат в стопанската дейност в България или в други държави на позиции, които са особено актуални в днешно време – статистик или аналитик. Или занимавайки се със собствен бизнес те ще могат по-добре да анализират резултатие му и да предвиждат бъдещите си стъпки въз основа на статистически модел.

ИЗВОДИ Кандидат-студентите за Европейски университети ще бъдат на едно равнище със западно-европейските кандидати относно познанията си по Статистика. Практиката досега е установила, че не е така и те се налага да запълват празнината в началните години в университета с усилен труд, частни уроци и понякога не успяват много успешно, защото интензивността на обучение е голяма. Новата програма по Статистика ще спомогне за превръщане на Мобилността в реалност на учащите и работещите.