ДЪРЖАВНА КОМИСИЯ ЗА ЕНЕРГИЙНО И ВОДНО РЕГУЛИРАНЕ

Slides:



Advertisements
Сходни презентации
Български инвестиционен форум 2004 “Проекти и Финансиране”
Advertisements

РАБОТНА ГРУПА ЗА ИЗГОТВЯНЕ НА ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА
BULGARIAN ENERGY FORUM
Програма „Възобновяема енергия, енергийна ефективност, енергийна сигурност“ Финансов механизъм на Европейското икономическо пространство ВЕНЕТА.
Програма за морско дело и рибарство г.
КАМПАНИЯ НА МИНИСТЕРСТВО НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ СЕПТЕМВРИ 2016 Г.
BULGARIAN ENERGY FORUM
Форми на ПЧП Обучението се осъществява в рамките на проект “В търсене на устойчиви модели: Община Перник – възможности за партньорства с бизнеса”, съфинансиран.
Икономическа ефективност на мерките за енергоспестяване
Механизми и инструменти за финансиране на ВиК сектора
ПРОЕКТ № BG16RFOP С01 „ВЪВЕЖДАНЕ НА ЕНЕРГОСПЕСТЯВАЩИ МЕРКИ, ЗА ЗНАЧИТЕЛНО НАМАЛЯВАНЕ НА СПЕЦИФИЧНАТА КОНСУМАЦИЯ НА ЕНЕРГИЯ И ПОВИШАВАНЕ.
Препис на презентация:

ДЪРЖАВНА КОМИСИЯ ЗА ЕНЕРГИЙНО И ВОДНО РЕГУЛИРАНЕ ОСНОВНИ ПРОБЛЕМИ СВЪРЗАНИ С РАЗВИТИЕТО НА ВЪЗОБНОВЯЕМИТЕ ЕНЕРГИЙНИ ИЗТОЧНИЦИ Ангел Семерджиев председател на ДКЕВР asemerdjiev@dker.bg 13 януари 2010

Развитие на ВЕИ до момента ДЪРЖАВНА КОМИСИЯ ЗА ЕНЕРГИЙНО И ВОДНО РЕГУЛИРАНЕ Развитие на ВЕИ до момента - Преференциални цени – най ефективен механизъм към този момент - Гарантира се сигурност за инвеститорите – доказана практика - Конкурентния пазар все още не е добре развит - Нормата на възвращаемост е съобразена с рисковете свързани с технологията и експлоатационните характеристики - Всяка година от 1 април тарифите се актуализират – 80% от средната цена на КС и до 5% за съответната добавка - Задължително изкупуване на електроенергията от ОД и КС • Въведена е методика за компенсиране разходите за зелена енергия Закона предвижда приоритетно присъединяване От 2009 г. се издават сертификати за произход зелена енергия Извод: обратната връзка от инвеститорите показва, че ДКЕВР определя правилно тарифите

ДЪРЖАВНА КОМИСИЯ ЗА ЕНЕРГИЙНО И ВОДНО РЕГУЛИРАНЕ Регулирана цена до краен снабдител и ЕРД - 88,58

ДЪРЖАВНА КОМИСИЯ ЗА ЕНЕРГИЙНО И ВОДНО РЕГУЛИРАНЕ

ДЪРЖАВНА КОМИСИЯ ЗА ЕНЕРГИЙНО И ВОДНО РЕГУЛИРАНЕ

Основни проблеми Препоръки Лицензионен режим ДЪРЖАВНА КОМИСИЯ ЗА ЕНЕРГИЙНО И ВОДНО РЕГУЛИРАНЕ Основни проблеми Препоръки Лицензионен режим Лицензионният режим е либерален и всяко лице, което е подало заявление и има финансови възможности за изграждане на енергийния обект, отговаря на Закона за енергетика и на Наредбата за лицензиране на дейностите в енергетиката може да получи лицензия Промяна в Наредбата за лицензиране на дейностите в енергетиката - заявителят задължително да представя в ДКЕВР предварителен договор за присъединяване към мрежовите оператори - засилване изискването за финансова обезпеченост на съответния инвестиционния проект -промяна в Закона за енергетиката -да се изисква издаване на лицензия за производство на електрическа енергия от лице, притежаващо фотоволтаична централа с обща инсталирана електрическа мощност над 1 МWp;

Основни проблеми Препоръки Тарифна политика ДЪРЖАВНА КОМИСИЯ ЗА ЕНЕРГИЙНО И ВОДНО РЕГУЛИРАНЕ Основни проблеми Препоръки Тарифна политика Законът ограничава възможностите ДКЕВР да променя цените в съответствие с развитието на технологиите - сегашните технологии имат по-високи първоначални разходи - ясно изразена тенденция за повишаване на ефективноста на новите технологии - спад на цените на новите генератори Извод: новите технологии ще реализират по-големи печалби, което ще натовари несправедливо потребителите Промяна на тарифната политика - гарантирано ниво на преференциалните цени за период от 15 и 25 години отразяващ жизнения цикъл на технологията - проекти, които влизат в експлоатация през различните години, могат да получат различни цени отразяващи еволюцията на различните технологии

Присъединяване ДЪРЖАВНА КОМИСИЯ ЗА ЕНЕРГИЙНО И ВОДНО РЕГУЛИРАНЕ Операторите на преносната и разпределителните мрежи не са мотивирани да присъединява ВЕИ, резултат: - развитието на мрежите изостава от потребностите - сроковете за проучване и договаряне определени от ЗВАЕИ са практически неосъществими - операторите са засипани с молби за присъединяване – общия капацитет надвишава съществено реалните потребности - няма правила за управление и контрол на “опашката” – график за присъединяване - няма правила за предварителни условия за съгласие и кандидатстване за капацитет - цената за присъединяване е определена на база “плитък метод на присъединяване” Въвеждане на допълнителни такси за присъединяване свързани с необходимите разходи за увеличаване капацитета на приетите - таксата трябва да съответства на мощностите и технологиите Съгласуване плана за развитие на капацитета между операторите на мрежите - балансиране на изискванията на операторите и производителите Мрежовите оператори да публикуват общия капацитет на мрежите - възможност за инвеститорите да кандидатстват предварително за капацитет Въвеждане на гаранционен депозит свързан с капацитета и при подписване на предварителния договор за присъединяване - избягва се спекулативно кандидатстване Мрежовите оператори публикуват сключените споразумения - списък на всички кандидати, място, капацитет - възможно е въвеждане на етапност при подреждане на “опашката” Разширяване на мрежата по групи е икономически целесъобразно Определяне на зони за използване наенергията от ВЕИ - избягват се рисковете за инвеститорите - операторите на мрежите са задължени предварително да увеличат капацитетите Съгласуваност на плановете с държавните и местните власти

Място на присъединяване ДЪРЖАВНА КОМИСИЯ ЗА ЕНЕРГИЙНО И ВОДНО РЕГУЛИРАНЕ Място на присъединяване ЗВАЕИ предвижда присъединяване до най близката точка до мрежата - може да не е най-подходящото решение В ЗВАЕИ да се въведе принципи за икономически най-целесъобразното решение за инвеститора и съответния оператор на мрежата - да се вземат предвит изискванията за сигурност на мрежите - да се предложат алтернативни варианти за по-добри решения за системата като цяло - да отпадне изискването в наредба №6 за присъединяване на мощности до 5 MW към разпределителните мрежи и над 5 MW към преносната мрежа

Отговорност за балансиране ДЪРЖАВНА КОМИСИЯ ЗА ЕНЕРГИЙНО И ВОДНО РЕГУЛИРАНЕ Отговорност за балансиране • Преференциалните цени и задължителното изкупуване защитават производителите от рисковете на пазара и от балансиращия механизъм - централите от ВЕИ не могат да се балансират сами • ЕСО носи цялата отговорност за балансиране на системата - съществува риска ЕСО да въведе ограничения поради несъответствие на производство и потребление – не са предвидени компенсации • Не може да има едни и същи изисквания към малките инсталации (до 1 MW) и големите ветропаркове (150 – 200 MW) Разработване на мрежови кодекси за управление на ВЕИ - технически изисквания съобразени с експлоатационните характеристики - качество на електроенергията, избягване на къси съединения, претоварване, хармоници и др. - предоставяне на прогнози за следващия ден с цел балансиране - правила за ограничаване включително и компенсации - изисквания в зависимост от големината на инсталацията • Да се гарантира, че кодекса няма да представлява прекомерна пречка за развитие на ВЕИ а едно добро управление на енергийната система • Кодексите трябва да балансират интересите – предлагат се от мрежовите оператори и се одобряват от ДКЕВР

Благодаря за вниманието! Ангел Семерджиев председател на ДКЕВР asemerdjiev@dker.bg