Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

Доц. Г. Петков.

Сходни презентации


Презентация по темата: "Доц. Г. Петков."— Препис на презентация:

1 Доц. Г. Петков

2 СЕБЕПРЕДСТАВЯНЕ И УПРАВЛЯВАНЕ НА ВПЕЧАТЛЕНИЯТА ПРИ СОЦИАЛНИТЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ
Доц. Г. Петков

3 ЧРЕЗ ИЗГРАЖДАНЕ И ПОДДЪРЖАНЕ НА ПОЛОЖИТЕЛЕН АЗ-ОБРАЗ
Хората имат нужда да бъдат приемани, харесвани, одобрявани и уважавани от другите! ЕФЕКТИВНОТО И ПЪЛНОЦЕННО ФУНКЦИОНИРАНЕ НА ЛИЧНОСТТА Това става чрез повторяеми преживявания на успех при изпълнението на различни дейности, но Е ВЪЗМОЖНО УСЛОВИЕ БЕЗ КОЕТО НЕ МОЖЕ !!! ЧРЕЗ ИЗГРАЖДАНЕ И ПОДДЪРЖАНЕ НА ПОЛОЖИТЕЛЕН АЗ-ОБРАЗ Доц. Г. Петков

4 ХОРАТА ОКОЛО НАС ОБАЧЕ НЕ ВИНАГИ РЕАГИРАТ ПО ЖЕЛАНИЯ НАЧИН ...
Ето защо ние влагаме специални усилия и използваме различни стратегии, за да предизвикаме у другите положително отношение към нас! ЗАЩОТО: СА В ЛОШО НАСТРОЕНИЕ; НЕ НИ ПОЗНАВАТ; ПО НЯКАКВА ДРУГА ПРИЧИНА. Доц. Г. Петков

5 отклоненията изкривяванията
Психологическа основа на начините за въздействие върху другите са отклоненията и изкривяванията в социалното познание. В Н И М А Н И Е !!! Тези поведения могат да се използват преднамерено и за заблуждаване на другите и формиране на неверни впечатления за собствената същност. Те имат манипулативен характер! Доц. Г. Петков

6 1. Управляване на впечатленията.
Т р и ц е л и : Да се предизвика положително отношение към себе си; Да се отклони възможно отрицателно отношение; Да се подведе другия да предостави ценни ресурси. Доц. Г. Петков

7 Обекти на управляване на впечатленията и себепредставянето.
Конкретни хора, с които има непосредстве-но социално взаимодействие (подвеждане); Представата за обобщения друг, т.е. за това как хората в обществото изобщо възприемат положително дадени поведения (възпитаност); Хората, които са публика за поведението в даден момент, т.е. непосредствени, но странични наблюдатели (играене на роля). Доц. Г. Петков

8 Управляването на впечатленията
в ежедневните взаимоотношения е манипулиране на начина на поднасяне на социалната информация. Доц. Г. Петков

9 Ефект на първото впечатление
Манипулацията на съзнанието на социалния партньор се състои в насочване на мисълта и съзнанието към положително възприемане на представящия се. Средства за манипулация: облекло, прическа начин на поведение, маниери, реч Доц. Г. Петков

10 Ефект на рамкирането Тактики:
Удържане на възприятията и мисленето на социалния партньор в определена, изгодна за себе си посока. Тактики: Предразполагане на другия – правене на комплименти, оказване на услуги, прояви на подчинение и послушание (насочване на социалното възприятие на партньора в положителна посока). Доц. Г. Петков

11 Тактики: (продължение)
Ефект на рамкирането Тактики: (продължение) 2. Индуциране и поддържане на добро настроение в социалния партньор, чрез шеги, вицове, бодър и усмихнат вид. . Така се активират и когнитивни схеми с положително съдържание, които водят до положителното ни възприемане. Доц. Г. Петков

12 Тактики: (продължение)
Ефект на рамкирането Тактики: (продължение) . Съгласие – когато изразяваме съгласие с мнението и оценките на партньора, ние се опираме на ефекта на фалшивото съгласие. Социалният партньор започва да ни разглежда като подобен на себе си и доколкото той самият има положителен Аз-образ, тази оценка се пренася и върху нас. Забележка - същият резултат се постига и чрез изразяване на съчувствие и разбиране. Доц. Г. Петков

13 Ефект на закотвянето . Постига се се чрез насочване на разговора около притежавани собствени положителни качества, заемана изгодна позиция или наличие на други социални придобивки. Ефектът на закотвянето работи добре, ако човек показва пред хората само действително притежавани качества и умело прикрива недостатъците и слабостите си. Изтъкването на собствените преимущества снижава критичността на другия и насочва мисълта и възприятията му към собствените положителни качества (активира се социалното сравнение). Доц. Г. Петков

14 ЗАКОТВЯНЕ И ПРИСПОСОБЯВАНЕ
Когато правят преценки в условия на несигурност, хората понякога намаляват неопределеността, като започват от някаква начална отправна точка (котва) и след това я приспособяват, за да достигнат до окончателното заключение.

15 ЗАКОТВЯНЕ И ПРИСПОСОБЯВАНЕ
512 Изследвания и резултати: Без в действителност да изчислявате, дайте бърза (5 секунди) оценка на резултата от следното умножение: 1 х 2 х 3 х 4 х 5 х 6 х 7 х 8 = _______

16 ЗАКОТВЯНЕ И ПРИСПОСОБЯВАНЕ
2250 Изследвания и резултати: Без в действителност да изчислявате, дайте бърза (5 секунди) оценка на резултата от следното умножение: 8 х 7 х 6 х 5 х 4 х 3 х 2 х 1 = _______

17 ЗАКОТВЯНЕ И ПРИСПОСОБЯВАНЕ
Правилен отговор 40 320 Изследвания и резултати: Без в действителност да изчислявате, дайте бърза (5 секунди) оценка на резултата от следното умножение: 8 х 7 х 6 х 5 х 4 х 3 х 2 х 1 = _______

18 ЗАКОТВЯНЕ И ПРИСПОСОБЯВАНЕ
Правилен отговор 40 320 512 2250 8 х 7 х 6 х 5 х 4 х 3 х 2 х 1 = _______

19 2. Стратегии за защита и поддържане на положителен Аз-образ.
А) Себепрепятстване и търсене на извинения. Основно условие за поддържане на положителен образ за себе си е Аз-ът да се възприема като причинен агент за резултатите, които се получават. Оптимална за запазване на самооценката е стратегията на приписване на успешните резултати на притежавани лични качества и обясняване на неуспехите с действието на външни причини!!! Хората полагат усилия: да предпазят собствения Аз-образ от обезценяване; да поддържат положителна пред- става за себе си. Положителната самооценка не може да се запази, ако и неуспехите се приписват на себе си, защото те са показатели за ниска компетентност!!! Доц. Г. Петков

20 да подложат на критика Аз-а.
В ежедневието често възникват ситуации, в които не успяваме да упражним личен контрол над събитията: Закъсняваме за среща; Не изпълняваме поет ангажимент; Правим пропуски. Когато такива грешки биха могли да бъдат избягнати, възниква опасност другите да ни обвинят за тях, т.е. да подложат на критика Аз-а. Доц. Г. Петков

21 Тогава търсим извинения! ВАЖНО УСЛОВИЕ ЗА ИЗВИНЕНИЯТА ! ! !
Извиненията са “правдоподобни” обяснения на собственото поведение като зависимо от външни причини. ВАЖНО УСЛОВИЕ ЗА ИЗВИНЕНИЯТА ! ! ! Да представят убедителна външна причина извън нашия контрол, която е повлияла върху намеренията ни. Доц. Г. Петков

22 Тогава използваме стратегията себепрепятстване
Използва се в условия на несигурност за очакваните резултати. А) Себепрепятстване и търсене на извинения. (продължение) Тогава използваме стратегията себепрепятстване По-сложна е задачата за защита на Аз-а, когато предприемаме действия, за които не сме уверени, че ще завършат успешно. СЕБЕПРЕПЯТСТВАНЕТО се състои в създаване на обективни затруднения и препятствия, чрез които може убедително да се обясни очаквания неуспех и така да се отклони приписването му на собствения Аз! Неувереността в себе си и предвиж-дането на възможен неуспех пораждат тревога, особено ако изпълнението на задачата не може да се отклони. Доц. Г. Петков

23 Намирането или създаването на такива препятствия (себепрепятстване) обслужва Аз-а чрез това, че:
. Освен това, евентуалното постигане на успех при наличието на външни препятствия усилва положителната самооценка, защото дава информация за притежавани способности над обичайното равнище. 1. Има външна причина за обяснение на неуспеха; 2. Ако тя е достатъчно силна, оценката на собствената компетентност става нерелевантна; 3. Може да осигури подкрепа и съдействие от други хора. Доц. Г. Петков

24 Факторите на себезатрудняването могат да бъдат не само външни, но и вътрешни, неконтролируеми причини, като: тревожността; срамежливостта; наличието на здравни проблеми; физическите недъзи и др. Парадокс – хората могат да поддържат слабостите си, за да ги използват като защита на себе си в областите на действие, където не се чувстват сигурни. Доц. Г. Петков

25 психологически капани,
Към стратегията на себепрепятстване обикновено прибягват безотговорни, неуверени в себе си и емоционално нестабилни хора. При такива личностни предразполо-жености хората сами си поставят психологически капани, от които много дълго не могат да излязат. Доц. Г. Петков

26 Стратегията се опира на корелационната грешка
Готовност на хората да правят изводи за връзка между повърхностно съотнесени обекти и явления. Б) Себепредставяне. Себепредставянето е стратегия на поддържане на определен образ за себе си в очите на другите. Стратегията се опира на корелационната грешка в социалното познание Доц. Г. Петков

27 Себепредставянето се осъществява чрез две тактики:
1) Споделяне на положителното. . Омаловажаване на алтернативата. Доц. Г. Петков

28 Търсене на начини за установяване на подобие със значими други.
Тактика: Споделяне на положителното Търсене на начини за установяване на подобие със значими други. (носене на същото облекло, носене на емблеми, посещаване на заведения, където ходят тези хора) Целта е да се убедят другите, че индивидът е част от дадена социално ценена група. Доц. Г. Петков

29 Тактика: Омаловажаване на алтернативата.
Тактика: Омаловажаване на алтернативата. Наблюдава се след преживян неуспех и се изразява в склонност да се подчертават недостатъците на други, алтернативни форми на поведение. Хората се опитват да убедят другите и себе си, че независимо от неуспеха, тяхното поведение е правилно и че други действия биха довели до още по-голям неуспех. Доц. Г. Петков

30 Стратегията се опира на илюзорната корелация в социалното познание
В) Символизиране на себе си. Да се подведе другия човек да направи връзка с качествата, необходими за заемане на позицията, която се символизира. Символизирането на себе си е стратегия, при която поддържането на Его-идентичността е свързано със заемането на определена социална позиция. Всяка позиция е свързана с притежава- нето на определени знаци, чрез които се сигнализира на другите какъв е дадения човек. Тези знаци се изтъкват и се набляга върху значението им. Стратегията се опира на илюзорната корелация в социалното познание Доц. Г. Петков

31 обитаване на престижен квартал; притежаване на скъп автомобил;
Символизирането на себе си се прилага най-често при неизградена Его-идентичност или с измамническа цел. В качеството на символи на дадена социална позиция се използват различни индикатори: обитаване на престижен квартал; притежаване на скъп автомобил; показване на дипломата в рамка; явяване по телевизията. Доц. Г. Петков

32 Представянето на символите може да става в няколко форми:
чрез устно изказване; чрез поведение; чрез показване на някакви предмети; чрез носене на дрехи по последна мода и др. Символизирането във всички случаи изисква признаване от социалното обкръжение на валидността на символите и приемането им като достатъчен индикатор за това, че лицето действително заема социалната позиция, за която претендира и следователно притежава съответните качества. Доц. Г. Петков

33 ?


Изтегли ppt "Доц. Г. Петков."

Сходни презентации


Реклама от Google