Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

ОСОБЕНОСТИ НА СОЦИАЛНОТО ПОЗНАНИЕ

Сходни презентации


Презентация по темата: "ОСОБЕНОСТИ НА СОЦИАЛНОТО ПОЗНАНИЕ"— Препис на презентация:

1 ОСОБЕНОСТИ НА СОЦИАЛНОТО ПОЗНАНИЕ
Разработил: Доц. Георги Петков, д-р 1

2 Градивни компоненти на социалното познание.
Съдържание: Същност на понятието “когнитивна схема”. Градивни компоненти на социалното познание. Отклонения и изкривявания в социалното познание. 1

3 Когнитивната подсистема на личността включва …
… практически натрупани знания за заобикалящата ни действителност, научни знания, понятия и представи за хората и обществото, вярвания, предразсъдъци и т.н. 1

4 1. Същност на понятието “когнитивна схема”.
11

5 състоянията на предготовност или предварителна настройка на психиката
С понятието когнитивна схема се означават: състоянията на предготовност или предварителна настройка на психиката Когнитивните схеми са в основата на процесите на приемане и преработка на информацията и формиране на субективни образи. 1

6 Те не се осъзнават и не се придружават от субективно преживяване
Когнитивната схема е: цялостна готовност на организма да реагира по определени начини на сигналите от външната действителност Те не се осъзнават и не се придружават от субективно преживяване 1

7 Степен на лекота на тяхното активиране.
Свойства на когнитивните схеми: Степен на лекота на тяхното активиране. активност; Определя доколко подробно се организира и преработва информацията. динамичност; Схемите отсяват постъпващите сигнали и ги организират в цялостни единици: субективен образ; план; цел; представа. достъпност; След активирането си схемите взаимодействат с постъпващата отвън информация и се променят. централност. 1

8 2. Градивни компоненти на социалното познание.
2. Градивни компоненти на социалното познание. 11

9 А) Убеждения Когнитивни структури, съхранявани и извличани от паметта, които отразяват субективните очаквания за наличие на определени отношения между социалните явления. 1

10 когнитивната непротиворечивост или когнитивната консистентност
Убежденията са ... ... организирани в йерархично подредена система, която се подчинява на принципа на когнитивната непротиворечивост или когнитивната консистентност 1

11 Функции на убежденията в регулацията на поведението
ориентация на индивида в средата; планиране на поведението; предвиждане протичането на събитията. 1

12 Системата от убеждения е субективна картина на действителността, която хората постоянно се стремят да потвърждават и да поддържат нейната валидност. 1

13 Убежденията са субективни знания за връзките на явленията от действителността.
Обвързването на знанията с лично емоционално-оценъчно отношение води до формиране на атитюди. 1

14 Ако предметът на атитюда е непосредствено демонстриран.
Б) Атитюди С лекота може да се изразява мнение по отношение на дадени обекти, но когато човек трябва да се ангажира с конкретно действие, атитюдът може и да не определя поведението. Те се включват в регулацията на поведението, когато: Ако предметът на атитюда е непосредствено демонстриран. Ако ситуацията не предполага и дори изключва проявата на атитюда. Те са знания за определени обекти или явления, в които е отразено нашето лично емоционално-оценъчно отношение и готовност за определени действия. не се изисква влагане на особени усилия; са по-достъпни; са преодолени ситуативните прагове на активиране. 1

15 5 – 10 на брой, организирани йерархично
В) Ценности те са представи за идеалните състояния на живот (терминални ценности) и за желаните качества, които човек иска да притежава (инструментални ценности) 5 – 10 на брой, организирани йерархично 1

16 Върху йерархията на ценностите влияние оказват:
Екстравертите ценят силните преживявания. социо-икономическия статус; Любовта е най-важна за младите хора, а сигурността за старите. индивидуално-личностните особености; За бездомния най-важното е да си намери жилище. възрастта; културата. 1

17 3. Отклонения и изкривявания
в социалното познание. 11

18 Социалното възприятие е значително по-сложно от възприятието на физически обекти.
Опитът да се разбере причината за постъпките на даден човек е свързан с възприемането на ненаблюдаеми пряко фактори. 1

19 Социалното познание се извършва в условия на
неопределеност и нееднозначност Как постъпват хората? 1

20 Хората издигат предварителна хипотеза за наблюдаваното явления и я проверяват чрез:
систематично вариране на информацията; подбор на подходящи данни; обобщаване на информацията; анализиране на данните. Вероятността за погрешни изводи и за формиране на погрешни социални възприятия е много голяма. 1

21 Съществуват редица систематично повтаряни отклонения и грешки, чрез които хората се подвеждат при възприемането на социалните обекти и явления. 1

22 атрибутивна грешка Фундаментална
Изразява склонността на хората при наблюдаване поведението на другите с лекота да правят изводи за влиянието на личностни диспозиции и да очакват стабилност на поведението в различни ситуации. 1

23 Хората правят прибързани изводи за личностните особености на своите партньори и същевременно систематично подценяват действието на ситуативните фактори. Фундаменталната атрибутивна грешка лежи в основата на неадекватното социално поведение. 1

24 Ефект на фалшивото съгласие
Тенденция на действащите лица да разглеждат собственото поведение и собствените съждения като относително широко разпространени и споделяни от повечето хора. 1

25 Фактори, усилващи ефекта:
. Селективното излагане, т.е. по-доброто познаване и общуване с хора, които споделят нашите възгледи. . Затрудненото извличане на информация за алтернативни действия, поради факта, че собствените действия и намерения стоят в центъра на нашето внимание. . Склонността на хората да си изработват временна работна теория, която обяснява собственото поведение, но същевременно се използва за обясняване и разбиране и на поведението на другите. 1

26 Фундаменталната атрибутивна грешка и ефектът на фалшивото съгласие са резултат от приемането на едностранчива и непълна информация, поради ограниченията на гледната точка. 1

27 За преработката на информа-цията при социалното позна-ние хората прилагат опросте-ни стратегии на съждение - евристики Евристиките са интуитивно и автоматично използвани актове на класифициране на информацията, а не съзнателно формирани планове за обработка. 1

28 Поява на отклонения и изкривявания на социалното познание при преработката на информацията, т.е. при прилагането на евристики. 1

29 Евристика “наличност”
Прилага се при оценка на честотата на поява на дадено явление. 1

30 Грешки: Погрешни оценки на честотата на поява на определени обекти, качества и поведения. Водят до неадекватна оценка на ситуацията и формиране на неоправдани очаквания. 2. Грешки в идентифициране на причините за протичащите събития. 1

31 Евристика “представителност” Използване на относително прости
правила на подобие или степен на съвпадение за установяване на категориална близост между даден обект и съответна категория. Трудността в категоризирането на хората е една от причините, маскировката и легендирането да се използват за подвеждане на страничните наблюдатели. 1

32 Поява на отклонения и изкривявания на социалното познание при възприемане и оценка на връзките между две явления или два обекта. 1

33 Този тип отклонения е известен като
корелативна грешка Тя ни подвежда да търсим взаимовръзки там, където не съществуват или да преувеличаваме слаби и без значение връзки. 1

34 Специален случай на корелативна грешка е
илюзорната корелация Тя представлява погрешно отсъждане за връзка между две явления, които се открояват с нетипичност, необичайност и се появяват едновременно или в близка последователност. 1

35 Специфичната особеност на илюзорната корелация се състои в това, че необичайните стимули спонтанно привличат вниманието и получават по-голям достъп до съзнанието . 1

36 грешката на регресия Производна от корелативната грешка е
или отсъждането на причинна зависимост В статистиката дори и високи корелации (>.70) не дават достатъчно основание за правене на еднозначни причинни изводи. 1

37 Социалното познание значително се повлиява и от начина на поднасяне на информацията.
1

38 Ефект на първото впечатление (priming)
Състои се в това, че характерът на първоначално подадената информация силно повлиява хода на по-нататъшните разсъждения. 1

39 Ефект на рамкирането (framing)
Състои се в това, че хората се повлияват от емоционалната оценка на информацията. 1

40 Ефект на рамкирането (framing)
(продължение) Ако ефектът на първото впечатление определя за какво да се мисли, то рамкирането влияе върху това в каква посока да протича мисловния процес. 1

41 Ефект на закотвянето (anchoring)
Той се състои в това, че при начално зададено условие крайният резултат от преговорите не се отдалечава много от началното условие. 1

42 ЗАКОТВЯНЕ И ПРИСПОСОБЯВАНЕ
Когато правят преценки в условия на несигурност, хората понякога намаляват неопределеността, като започват от някаква начална отправна точка (котва) и след това я приспособяват, за да достигнат до окончателното заключение.

43 Отклоненията и изкривяванията
в процесите на социалното познание са формирани като инструменти за икономично, бързо и ефективно преработване на информацията. Те са ефективни при преработката на социална информация. 1

44 социалната ситуация е сложна, много фактори
Отклоненията и изкривяванията ни подвеждат тогава, когато има дефицит на информация или когато социалната ситуация е сложна, в нея действат много фактори или човек прекалено се уповава на непосредствените си впечатления. 1

45 11


Изтегли ppt "ОСОБЕНОСТИ НА СОЦИАЛНОТО ПОЗНАНИЕ"

Сходни презентации


Реклама от Google