Постижения и предизвикателства пред реформите, свързани с автономията на училищата представя: Алберто Родригес, Ръководител, Сектор “Образование” Световна банка Постижения и предизвикателства пред реформите в образованието, свързани с училищната автономия София, 13 септември, 2010
Постижения Приемане и изпълнение на Националната програма за развитие на училищното образование и предучилищното възпитание и подготовка 2006-2015 г., което доведе до: Единни разходни стандарти (ЕРС) – 2007 г. Делегирани бюджети на всички училища– 2008 г. Промени в наредбите, регулиращи числеността на персонала, броя ученици в паралелка, преподавателската работа на педагогическия персонал – 2007 г. Оптимизация на училищната мрежа–2007, 2008 г. Диференцирано заплащане на учителите според постиженията- 2007 г. Значително повишение на учителските заплати – от 2008 г. Въвеждане на системата за външно оценяване – 2007 г.
Постижения: Ефективност -1- Общо педагогически персонал в общообразователните училища (2000-2009)
Постижения: Ефективност -2- Обем на спестените ресурси на база фактически и прогнозен брой на педагогическия персонал в общообразователните училища
Постижения: Ефективност -3- Дял на разходите за заплати в общия бюджет за образование заплати
Постижения: по-високи заплати в сектора Месечни заплати в сектор Образование (2001-2008)
По-високи разходи за един ученик
Разходите за един ученик са все още ниски спрямо стандартите в ЕС
Предизвикателства: Големи разлики в размера на паралелките и съотношението ученик:учител
Предизвикателства: Как ефективността да се повиши още повече Ниското съотношение ученик:учител и демографските тенденции създават възможност за допълнително подобряване на ефективността на публичните разходи за образование В малките общини: Повече внимание за гарантиране на равния достъп до образование при планиране на оптимизация на училищната мрежа В по-големите населени места: Да се стимулират по-високи съотношения ученик:учител, тъй като процесите на оптимизация ще са по-малко болезнени в големите населени места
Връзка между годините на изпълнение и размера на ефекта при реформите, свързани с базираното в училище управление
Акцент на по-нататъшните реформи, свързани с автономията на училищата По-силни механизми за отчетност на училищните директори към родителите и местната власт По-добра и устойчива система за оценка на качеството Подобряване на равния достъп до образование
БЛАГОДАРЯ ЗА ВНИМАНИЕТО! Алберто Родригес Ръководител, Сектор “Образование”, Световна банка, Регион “Европа и Централна Азия” arodriguez@worldbank.org