Осигуряване на аналитични данни за оценка на риска от замърсяване на питейните води с устойчиви органични замърсители инж. Петя Карачорска АКВАХИМ.

Slides:



Advertisements
Сходни презентации
РАБОТНА ГРУПА ЗА ИЗГОТВЯНЕ НА ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА
Advertisements

Мониторинг при изпълнението на концесионните договори
АКТУАЛИЗИРАН ДОКУМЕНТ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ОБЛАСТНАТА СТРАТЕГИЯ ЗА РЕГИОНАЛНО РАЗВИТИЕ НА ОБЛАСТ БЛАГОЕВГРАД Изготвил: Прайм Консултинг.
Александър Иванов Експерт, МОСВ
Регионално инвестиционно планиране в новоконсолидирани територии
КАМПАНИЯ НА МИНИСТЕРСТВО НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ СЕПТЕМВРИ 2016 Г.
2020 г г Заложени цели за 2020 г. Не повече от 388
за разработване и прилагане на общински планове за развитие (ОПР) и
Препис на презентация:

Осигуряване на аналитични данни за оценка на риска от замърсяване на питейните води с устойчиви органични замърсители инж. Петя Карачорска АКВАХИМ

Непълно дефинирани изисквания към мониторинга на органични компоненти в питейните води Предложение за изменение на Директива 98/83/ЕС и новите съединения в мониторинга на питейни води Съвременен подход към обслужване на мониторинга на водите, провеждан от водоснабдителните дружества

Анализът е сложно многостепенно изследване, което изисква извършването на някои или всяка от дейностите : Определяне на изискванията към анализа Преглед на налична и придружаваща информацията Планиране на анализа Вземане на проба Подготовка на пробата за анализ Предварителен анализ – понякога е необходим Идентификация / качествен анализ Количествен анализ Изчисляване на резултат и верифициране Докладване на резултат Интерпретация на резултат Основно свойство на анализа - да е подходящ за предвидената употреба, т.е. полученият аналитичен резултат да е годен за целите на клиента Ключът към добрия и подходящ анализ е ясната и адекватна формулировка на изискванията към него

Програма за мониторинг Определяне на изискванията към анализа трябва да определят най-малко: Аналитичния контекст – използвани методи, вкл. аналитични техники за измерване и пробоподготовка Вземането на проби – честота, начин, място и т.н. Изисквания за осигуряване на качеството на анализа Времевите ограничения – напр. време за получаване на резултата Ограниченията на разходите на ресурси Първите три изисквания са разписани в нормативните документи и програмите за мониторинг Наредба № 1 Изисквания към използваните методи : LOQ Неопределеност Осигуряване на качеството Наредба № 9 Показатели Изисквания към използваните методи по отношение на : LOD LOQ Прецизност Точност Неопределеност Осигуряване на качеството Честота на пробовземане анализ Програма за мониторинг Наредба № 9 Наредба № 1 Програма за мониторинг Разпределението на пробовземанията, анализите и докладванията на резултатите в рамките на година/период

Честота на пробовземане Амоний Наредба № 9 Норма 0,50 мг/л LOD - 0.05 (10 %) LOQ – 0.15 mg/l (30%) Прецизност - до 10 % Точност – до 10 % Неопределеност – до 40 % Акредитация Честота на пробовземане Амоний Спектрометричен или йонна хроматография Оценка на наличните ресурси и възможности оборудване, персонал, акредитация Програма за мониторинг Ежемесечно – 10 точки за пробовземане На тримесечие – 20 точки за пробовземане Спектрометричен метод Планиране на дейността на лабораторията за определяне на амоний Необходимост от акредитация Осигуряване на реагенти и консумативи Пробовземане Транспорт, персонал.........

? ? Хроматография + ?????? Пестициди Наредба № 9 Норма 0,10 mg/l LOD - 0.05 (10 %) LOQ – 0.03 mg/l (30%) Прецизност - до 25 % Точност – до 25 % Неопределеност – до 30 % (със забележка за специфични случаи) Акредитация Честота на пробовземане Пестициди ? Хроматография + ?????? ? (*6) "Пестициди" означава: - органични инсектициди, - органични хербициди, - органични фунгициди, - органични нематоциди, - органични акарициди, - органични алгициди, - органични родентициди, - органични слимициди, - свързани продукти (например растежни регулатори) и съответните метаболити, разпадни продукти и реактиви. Мониторират се само пестициди, за които съществува вероятност да попаднат в даден водоизточник. (*7) Стойността се отнася за всяко отделно активно вещество, метаболит или реакционен продукт на пестицидите. Максималната стойност за алдрин, диелдрин, хептахлор и хептахлор епоксид е 0,030 µg/l. (*8) Като сума от концентрациите на всички отделни пестициди, открити в процеса на мониторинг, определени количествено. http://www.alanwood.net/pesticides/class_pesticides.html Лабораторията извършва анализ за определяне съдържание на ВЕЩЕСТВО, а не на група вещества класифицирана според тяхното въздействие

Химичната природата на веществото определя : Избора на аналитична техника и метод за анализ Употребата като пестицид определя : Сезон на пробовземане Условия на пробовземане Количество проба Консервиране Специални условия на транспортиране Време за анализ след пробовземане Др.

Указания на МЗ за планиране, организиране и отчитане на дейността на РЗИ по опазване на общественото здраве през съответната година За 2017 г. съединение Вид пестицид Група с-ния GC/МS/MS HPLC/MS Диметоат инсектицид Органофосфорно с-ние + +++ Хлорпирифос Диазинон ++ ДДТ (ДДЕ и ДДД) Органохлорно с-ние - Алдрин Диелдрин Ендрин Инсектицид Родентицид писцицид Линдан Алфа HCH Бета HCH Хексахлорциклохексан ?????? Хептахлор Ендосулфан акарицид Атразин хербицид триазиново (азотсъдържащо хетероциклено) с-ние Симазин Прометрин Тербутрин Алахлор Хлорацетанилидно с-ние Пропазин Хлортриазиново с-ние Тербутилазин Линурон Фенилуреа с-ние 2,4 Д Феноксиоцетно с-ние В някои програми има и допълнителни показатели, определени от съответните РЗИ

- Списък на разрешените за прилагане субстанции – от БАБХ За да се произведат аналитични резултати , които да са подходящи за интерпретиране по отношение риска от замърсяване на питейните води с органичните компоненти и в частност с пестицидите трябва : Да се определят точно актуалните вещества, които следва да се анализират – на базата на информация за реално използвани активни субстанции и количества за съответната географска област - Списък на разрешените за прилагане субстанции – от БАБХ - Информация от дейността на БАБХ по Контрол върху продажбата и употребата на пестициди Да се актуализира периодично списъка на рисковите за питейните води вещества Да се направи оценка на периодите на пробовземане – дали е целесъобразно всички вещества да се анализират по едно и също време, ако третирането с различните препарати не е едновременно Да се използват резултатите от мониторинга на повърхностни води, за да се следят постоянните тенденции – този мониторинг е ежемесечен и включва резултати за седимент и биота Данни, даващи възможност за вземане на информирани решения Целесъобразност на ресурса, изразходван за анализ на пестициди

Предложения за изменение на Директива 98/83/ЕС Нови вещества, които са заложени за наблюдение съгласно последните предложения за изменение на Директива 98/83/ЕС норма LOQ Техника за анализ Микроцистин LR 10 µg/l 3 µg/l HPLC/MS/MS Перфлуороктанова киселина (PFOA) 0,1 µg/l 0,03 µg/l Перфлуороктанов сулфонат (PFOS) Халогенирани оцетни киселини (HAAs) 80 µg/l 24 µg/l GC/MS/MS Beta-estradiol (50-28-2) 0,001 µg/l 0,0003 µg/l Бисфенол А Нонилфенол 0,3 µg/l 0,09 µg/l Хлорати 0,25 mg/l 0,075 mg/l IC Хлорити 0,25mg/l 0,075mg/l Микропластмаси Разработва се в момента

Съвременен подход към обслужване на мониторинга на водите Аналитичните лаборатории произвеждат РЕЗУЛТАТИ Качествен продукт се постига с добре планиран и обезпечено с необходимите ресурси производствен процес Развитие на аналитичните звена в сектора на ВиК услугите с цел покриване на изискванията на настоящото законодателство и предстоящите промени в Директива 98/83/ЕС по отношение на органичните замърсители Цялостно обезпечаване на програмите за мониторинг – питейни и отпадъчни води Възможност за вземане на информирани решения на базата на аналитични данни с високо качество Реакция на всички аварийни и критични ситуации Обезпечаване на информация във връзка със задължението за информираност на крайния потребител Своевременно оценяване на всеки нововъзникнал риск от замърсяване Оптимизиране и целенасочено разходване на ресурсите, предназначени за аналитична дейност Чрез инвестиране в създаване на няколко високо-технологични съвременни лабораторни комплекса, които да могат да покрият необходимостта от анализи на всички дружества Единна политика и синхронизирана посока на развитие на аналитичните звена на водоснабдителните дружества

БЛАГОДАРЯ ЗА ВНИМАНИЕТО