Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

Смазване на автомобилни възли и агрегати - техническо обучение

Сходни презентации


Презентация по темата: "Смазване на автомобилни възли и агрегати - техническо обучение"— Препис на презентация:

1 Смазване на автомобилни възли и агрегати - техническо обучение
© 2008 Exxon Mobil Corporation. Логотипи Mobil и ExxonMobil, а също така емблемата на Пегас са регистрирани търговски марки на Exxon Mobil Corporation или на дъщерните компании на корпорацията. Наименованието ‘ExxonMobil’ се използва само за кратко обозначение на Exxon Mobil Corporation или, в отделни случаи, за нейните клонове. Други логотипи и търговски марки са собственост на техните притежатели.

2 Основни правила и най-важни компоненти за смазване
© 2008 Exxon Mobil Corporation. Логотипи Mobil и ExxonMobil, а също така емблемата на Пегас са регистрирани търговски марки на Exxon Mobil Corporation или на дъщерните компании на корпорацията. Наименованието ‘ExxonMobil’ се използва само за кратко обозначение на Exxon Mobil Corporation или, в отделни случаи, за нейните клонове. Други логотипи и търговски марки са собственост на техните притежатели.

3 Теми Основни правила и най-важни компоненти за смазване
Тема 01 Основни правила и най-важни компоненти за смазване Клапанен механизъм и разпределителен вал Бутала Лагери Маслено корито и шлам Повишаване и понижаване на вискозитета Базови моторни масла • Предназначение на моторното масло • Базови компоненти и присадки Спецификации на моторни масла Класификация на API за масла Европейска класификация на експлоатационни качества (ACEA) Класификация на OEM

4 Задачи на учебния курс Кратко съдържание на учебния модул.
След завършване на модула за самоподготовка по автомеханика (преди участие в семинара) се придобиват умения за: компоненти на смазочната система на двигателите с вътрешно горене - помпа, корито, маслена помпа и филтър технология на смазване на основните компоненти на двигателя, такива като клапанен механизъм, разпределителен вал, бутала и лагери фактори, които водят до шламови образования и зоните, в които те обикновено се натрупват вискозитети на маслата и тяхната зависимост от температурата вискозитетни класове, включително разлика между едносезонни и многосезонни масла

5 Смазване на двигателя В този раздел се разглежда циркулирането на масло през всички компоненти на двигателя, които подлежат на смазване смазване херметизация охлаждане почистване защита

6 Циркулационна смазочна система
Филтър Маслото се намира в масленото корито. Отначало то преминава през филтър за грубо пречистване. Той задържа едрите частици, които увреждат помпата. Маслената помпа* изпомпва маслото през филтър за фино пречистване, който задържа дребните твърди частици и въгленосните вещества. Максималното налягане на маслото се контролира чрез *регулатора на налягане, като величината на минималното налягане зависи от лагерната хлабина в двигателя. Филтър Маслопоказател Маслено корито Маслена помпа Изпускателна пробка Филтър за грубо пречистване

7 Циркулационна смазочна система
Филтър Масленият поток преминава през лагерите B на коляновия вал. след това през отворите в коляновия вал се насочва към долната C и горната D глави на всички мотовилки. D Мотовилка B Основен лагер C Опора на мотовилката D Лагер на буталния болт B B C C B Филтър Маслопоказател Маслено корито Маслена помпа Изпускателна пробка Филтър за грубо очистване

8 Циркулационна смазочна система
Маслото опръсква стените на гилзата на цилиндъра и оттам се просмуква в буталните пръстени. Освен това маслото опръсква бутало от вътрешната страна и по този начин се осигурява неговото охлаждане. Филтър Бутало Цилиндър D Мотовилка B Основен лагер C Опора на мотовилката D Лагер на буталния болт B B C C B Филтър Маслопоказател Маслено корито Маслена помпа Изпускателна пробка Филтър за грубо пречистване

9 Циркулационна смазочна система
Едновременно с това се смазват лагерите на разпределителния вал H, горните повърхности на клапанния механизъм, предната част и компонентите на разпределителните зъбни колела, задвижващи разпределителния вал, водната помпа и другите компоненти на двигателя Накрая маслото се връща в масленото корито, след което цикълът се повтаря. Филтър Клапанен механизъм Разпределителни зъбни колела D H B B Основен лагер C Основа на мотовилката D Лагер на буталния болт H Лагер на разпределителния вал B C C B Филтър Маслопоказател Маслено корито Маслена помпа Изпускателна пробка Филтър за грубо пречистване

10 Въпрос 1 Циркулационна смазочна система
Кликнете с мишката върху мотовилката.

11 Циркулационна смазочна система
Q1 chap01 False Грешка Разгледайте схемата и се върнете към предишния слайд.

12 Циркулационна смазочна система
Q1 chap01 True Циркулационна смазочна система Мотовилка Правилно. Преминете към следващия слайд.

13 Въпрос 2 Циркулационна смазочна система
Кликнете с мишката върху клапанен механизъм.

14 Циркулационна смазочна система
Q2 chap01 False Грешка Разгледайте схемата и се върнете към предишния слайд.

15 Циркулационна смазочна система
Q2 chap01 True Клапанен механизъм Правилно. Преминете към следващия слайд.

16 Смазочна система на двигателя
Това е друга смазочна схема на двигателя. В този двигател разпределителният вал се намира в цилиндровия блок, а не над буталата. Маслена магистрала Маслена помпа и филтри

17 Смазочна система на двигателя
Лагер на буталния болт Ос на кобилицата Лагер на мотовилката Лагер на разпределителния вал Маслена магистрала Основен лагер на коляновия вал Маслена помпа и филтри Всички въртящи се компоненти имат лагери, които трябва да се покриват с фин маслен филм.

18 Въпрос 3 Типичен динамичен ексцентриситет
Кой компонент на двигателя има по-малък ексцентриситет (хлабина) и по-фин маслен филм? а. Клапанен механизъм b.Контактните повърхности на буталния пръстен и гилзата на цилиндъра

19 Смазване на компонентите
Сега ще разгледаме смазване на следните компоненти: Клапанен механизъм (клапани, повдигащи елементи, разпределителен вал) Бутала Лагери Основни изисквания към смазването: Спазвайте тези изисквания предвид правилното смазване на компонентите.

20 Клапани Гърбица Главите на клапаните значително се нагряват (>300C / >570F). Върху повдигачите на клапаните могат да се образуват наслоения, които пречат за добрата изолация. Правилното смазване на повдигача на клапана има изключително важно значение: Твърде обилното довежда до образуване на отлагания Недостатъчното създава предпоставки за замърсяване, което предизвиква блокиране Клапанен механизъм Маслен филм Водещ механизъм Пружина Седло на клапан Повдигач на клапан

21 Хидравличен повдигач на клапан в бензинов двигател
Хидравличен повдигач на клапан Масло от смазочната система Обърнете внимание на тесните маслени канали в хидравличния повдигач.

22 Типична конфигурация на клапани в дизелов двигател
Цилиндрова глава - горивна камера Клапани

23 Разпределителен вал (четиритактови двигатели)
Масленият филм върху разпределителния вал трябва да има висок вискозитет и противоизносни присадки. Смазването е затруднено, поради това че за достъпа на масло е необходимо високо налягане. Високи работни температури - около 100 °C Сажди, съдържащи се в дизеловото гориво, ускоряват износването на разпределителния вал и окачените компоненти на двигателя Разпределителен вал Върти се два пъти по-бавно от коляновия вал. Задвижва клапаните на цилиндровата глава (един ход на два такта) и съответно дюзите, чрез които се впръсква дизелово гориво

24 Разпределителен вал (четиритактови двигатели)
В бензиновите и дизеловите двигатели се използват две типични конфигурациии на разпределителни валове. Разпределителен вал Горен разпределителен вал (OHC - Overhead Cam ) Разпределителният вал е разположен над цилиндровата глава Задвижва клапаните непосредствено или чрез кобилица така, че цилиндровият блок (долу) се оказва над и-или наравно с дъното на буталото. Горен клапан (OHV - Overhead Valve) Разпределителният вал се намира долу, в цилиндровия блок (конфигурацияа “cam-in-block”) Задвижва клапаните посредством повдигателни прътове, които на свой ред задвижват кобилиците.

25 Бутала Бутала Дъно на бутало Уплътнителният пръстен се намира във високотемпературна зона ( °C / °F), тъй като дъното на буталото се нагрява значително. Дизелите работят във високотемпературни режими, поради което буталата се покриват с нагар от изгоряло масло и гориво. Маслото трябва да минимизира този нагар Това е зона на двигателя с най-силно триене Икономията на гориво се определя от конструкцията на двигателя и оптималното му смазване Уплътнителен пръстен Мотовилка (биела) Колянов вал Лагери на мотовилката

26 Бутала Недопустими напластявания на нагар върху бутало

27 Бутала Основни изисквания към смазването:
Миещи и антиокислителни - да включват детергенти (присадки въз основа на алкални и земно-алкални метали). Диспергиращи - да предотвратяват образуването на вредни вещества и утайки в маслата Противоизносни - да защитават буталните пръстени и цилиндрите при възвратно-постъпателно движение на буталата

28 Бутала Въпрос 4 Натрупвания в канала на буталото може да предизвиква "блокиране" на пръстена. Какви са вероятните последици от това? Увеличава се изпускането на газове. Буталото не приляга плътно към стените на цилиндъра Увеличава се разходът на масло Всичко гореизброено

29 Бутала Отговорът е правилен, но непълен. Върнете се и опитайте отново.
Q4 chap01 False Буталата са подложени на значително високотемпературно натоварване. Това е от особено важно значение предвид смазочното масло като защита от износване и замърсяващи отлагания върху контактните повърхности на буталата и гилзите. Пръстени Отлагания Отговорът е правилен, но непълен. Върнете се и опитайте отново. Риза на буталото Смазването с масло предотвратява блокирането на пръстените. Разлагане/полимеризация на маслото и горивото води до образуване на замърсяващи утайки. Залепване на пръстените Отлаганията, запушващи каналите на буталата, пречат на пръстените да се движат. Водят до загуба на мощност, голям разход на масло, повишено изпускане на газове.

30 Бутала Правилно. Преминете към следващия слайд.
Q4 chap01 True Буталата са подложени на значително високотемпературно натоварване. Това е от особено важно значение предвид смазочното масло като защита от износване и замърсяващи отлагания върху контактните повърхности на буталата и гилзите. Пръстени Отлагания Смазването с масло предотвратява блокирането на пръстените. Разлагане/полимеризация на маслото и горивото води до образуване на замърсяващи утайки. Залепване на пръстените Отлаганията, запушващи каналите на буталата, пречат на пръстените да се движат. Водят до загуба на мощност, голям разход на масло, повишено изпускане на газове. Правилно. Преминете към следващия слайд. Риза на буталото

31 Лагери в двигател Лагери В двигателя има множество плъзгащи лагери. Те са конструктивен елемент на коляновия и разпределителния валове, мотовилките и буталата. Те са сравнително евтини и по правило в съвременните двигатели вече не се заменят, освен при основни ремонти на двигателя. Върху работния ресурс на лагера оказват влияние разяждащи киселини и физическо износване (натрупване на адхезиви, поради неподходящ маслен филм, или абразиви в резултат на замърсявания). Лагерите имат вътрешна обвивка от мек метал, върху която се опира въртящият се вал. Маслото се нагнетява в обвивката чрез специални отвори в коляновия вал и-или в мотовилката. Обикновено лагерите са покрити с мед и отгоре - с олово (формована оловна/тенекиена ламарина). Смазването е необходимо, за да няма контакт между вала и обвивката на лагера.

32 Хидродинамично смазване
Износване на лагери Започва В процес Няма налягане на масло Това е критичен момент за лагерите, тъй като те преминават от зоната на гранично смазване в зоната на хидродинамично смазване. В началния етап маслото трябва да се подава в количество, което да осигури защита от износване. Гранично смазване Смесено Хидродинамично смазване

33 Маслено корито Oil Sump Маслото се намира в резервоар, разположен под цилиндровия блок - маслено корито. Оттук маслото се изпомпва, за да премине през целия двигател и се връща в картера под въздействие на гравитационните сили. По правило, размерът на масленото корито се увеличава в зависимост от работния обем на двигателя. Маслопоказател Масло Решетка на мотовилката за разпръскване на масло Маслено корито

34 Нискотемпературна утайка в масленото корито
Водната пара и газовете от неизгоряло гориво проникват в маслото, което се намира в масленото корито. Те не успяват да се изпарят при ниски температури или кратки пътувания и образуват емулсия, която се превръща в шлам. Шламовите утайки в коритото сгъстяват маслото, запушват маслените пътища, поради което в мазилната система не се подава достатъчно масло

35 Шламови утайки - клапанна кутия
Шламови напластявания в клапанната кутия, предизвикано от замърсяване на вентилационния отвор Първоначално шламовите отлагания са меки. Обаче при нагряване по време на дълги пътувания и други обстоятелства те се втвърдяват и стават ронливи - това е така наречения "черен шлам". Черният шлам задръства маслените проходи, предизвиква износване и блокиране на компонентите на двигателя.

36 Капак на клапанния механизъм
В добро състояние В лошо състояние Нов Основни изисквания към смазването: да съдържа висококачествени детергенти и дисперсанти

37 Лагери в двигателя Частици пепел Молекула на окислено масло
Високотемпературен шлам Под въздействието на високи температури в маслото протичат химически реакции, в резултат на които се образуват големи молекули, които сгъстяват маслото. Запълване с пепел (дизел) При голямо количество пепел двигателят се претоварва/"задавя" с гориво. Маслото поема пепел и се сгъстява. Частици пепел Молекула на окислено масло Молекула на свежо масло

38 Сгъстяване Високотемпературен шлам
Под въздействието на високи температури в маслото протичат химически реакции, в резултат на които се образуват големи молекули, които сгъстяват маслото. Запълване с пепел (дизел) При голямо количество пепел двигателят се претоварва/"задавя" с гориво. Маслото поема пепел и се сгъстява. Това довежда до Затруднено напомпване и протичане на масло в мазилната система и като следствие - недостатъчно масло в системата Основни изисквания към смазването: Устойчивост към окисление Добра дисперсираща способност, без да се сгъстява

39 Сгъстяване Въпрос 5 Може ли шламът да се образува както при ниски, така и при високи температури? a. Да b. Не

40 Нискотемпературна утайка в масленото корито
Шлам Q5 chap01 False Грешка Разгледайте схемата и се върнете към предишния слайд. Водната пара и газовете от неизгоряло гориво проникват в маслото, което се намира в масленото корито. Те не успяват да се изпарят при ниски температури или кратки пътувания и образуват емулсия, която се превръща в шлам. Нискотемпературна утайка в масленото корито Високотемпературен шлам Под въздействието на високи температури в маслото протичат химически реакции, в резултат на които се образуват големи молекули, които сгъстяват масло.

41 Нискотемпературна утайка в масленото корито
Циркулационна смазочна система Q5 chap01 True Правилно. Преминете към следващия слайд. Нискотемпературна утайка в масленото корито

42 Понижаване на вискозитета
Устойчивост на срязване Вискозитетните присадки служат за повишаване на вискозитетния индекс (VI) на всесезонните моторни масла. Той намалява, когато маслото преминава през лагерите, пръстените на буталата и зъбните предавки, понеже размерите на молекулите на маслото намаляват. Вискозитетът на маслото се понижава. Намалена молекула на вискозитетна присадка Нормална молекула на вискозитетна присадка

43 Понижаване на вискозитета
Устойчивост на срязване Вискозитетните присадки служат за повишаване на вискозитетния индекс (VI) на всесезонните моторни масла. Той намалява, когато маслото преминава през лагерите, пръстените на буталата и зъбните предавки, понеже размерите на молекулите на маслото намаляват. Вискозитетът на маслото се понижава. Разреждане с гориво Маслото се разрежда с гориво, обемът на което се увеличава, поради пренасищане на горивната смес при пътуване на късо разстояние или дълъг престой. Плътността на масления филм намалява и се увеличава износването на триещите се компоненти

44 Понижаване на вискозитета
Устойчивост на срязване Вискозитетните присадки служат за повишаване на вискозитетния индекс (VI) на всесезонните моторни масла. Той намалява, когато маслото преминава през лагерите, пръстените на буталата и зъбните предавки, понеже размерите на молекулите на маслото намаляват. Вискозитетът на маслото се понижава. Разреждане с гориво Маслото се разрежда с гориво, обемът на което се увеличава, поради пренасищане на горивната смес, при пътуване на късо разстояние или дълъг престой. Плътността на масления филм намалява и се увеличава износването на триещите се компоненти Основни изисквания към смазването: Наличие на вискозитетна присадка (VI) с добра устойчивост на срязване Регулиране на горивната смес

45 Най-важни зони за смазване - обобщение
Износване на клапанния механизъм Корозия Всмукване на замърсяващи вещества Залепване на пръстените Гладка повърхност Износване на лагерите Сгъстяване Шлам Отлагания върху буталата Износване на гладката повърхност Стабилност на срязване Разход на масло ТЕМПЕРАТУРНИ РЕЖИМИ (ПРИБЛИЗИТЕЛНО) °C °C °C °C ОКОЛНА СРЕДА °C

46 Обобщение Бензиновите и дизеловите двигатели се различават по конструкция и предназначение. Едните и другите имат предимства, в зависимост от конкретната сфера на приложение. Правилното смазване е от изключително значение за работа на двигателите с вътрешно горене. Най-важните компоненти за смазване са: Разпределителен вал Клапани Турбокомпресори и турбонагнетатели Бутала Лагери

47 Обобщение Бензиновите двигатели са по-безшумни, по-леки, имат по-добро ускорение и по-ниска първоначална стойност. Тези двигатели се запалват с искра от запалителни свещи, а запалителният процес се управлява от електронна система за запалване. Съвременната електронна система регулира съотношението въздух - гориво в горивната смес, а изгорелите газове се изпускат чрез ауспух, след като преминат през каталитичен неутрализатор, който намалява техните емисии. Бензиновите двигатели обикновено са четиритактови и двутактови (без маслено корито). Дизеловите двигатели са по-тежки, имат по-висок въртящ момент и са по-икономични. Обикновено те имат компресионно запалване, а горивото винаги се впръсква. Новите модели на дизелови двигатели вече са оборудвани със устройства за рециркулация на отработените газове (EGR - emission control devices ), през която преминават преди да се изпускат.

48 Обобщение Най-важни компоненти за смазване
Разпределителен вал: за защита при низки скорости е необходимо масло с добра способност за помпене и подходящ вискозитет. То трябва да съдържа противоизносни присадки за предпазване от напрежение на срязване и запазване на мазилните свойства, а също така и противоизносни присадки, предпазващи клапанните повдигачи от износване, предизвикано от плъзгащо триене. Клапани: понякога работят при много високи температури (>300C), което води до образуване на замърсяващи наслоения, които пречат на смазването, поради влошаване на свойствата на горивото или наднормен дебит на масло. Смазките трябва да имат добри детергентни свойства. Турбокомпресори: изискват висококачествени моторни масла, притежаващи температурна стабилност, препятстваща образуването на отлагания в маслените канали и лагерите. Бутала: наслоенията в вдлъбнатините на пръстените предизвикват залепване на пръстените и износване от задиране. Качествените детергентно-диспергиращи присадки предпазват от образуване на вредни отлагания. Лагери: поддържат коляновия и разпределителния валове, мотовилките и буталата. По правило, това са плъзгащи лагери и за да няма съприкосновение между тях и валовете, е необходимо достатъчно гъсто масло.

49 Въпрос 6 Циркулационна смазочна система
Кликнете с курсора на мишката върху компонент, който се уврежда от наслояванията във вдлъбнатините на пръстените, предизвикващи залепването им. Качествените детергентно-диспергиращи присадки предпазват от образуване на тези наслоения.

50 Циркулационна смазочна система
Q6 chap01 False Пръстени Грешка Разгледайте схемата и се върнете към предишния слайд. Отлагания

51 Циркулационна смазочна система
Q7 chap01 True Правилно. Това и буталото. Вие завършихте раздел 2.0 Основни правила за смазване

52 Базови моторни масла • Предназначение на моторното масло
Chapitre 02 • Предназначение на моторното масло • Базови компоненти и присадки

53 Теми Основни правила и най-важни компоненти за смазване
Клапанен механизъм и разпределителен вал Бутала Лагери Маслено корито и шлам Повишаване и понижаване на вискозитета Базови моторни масла • Предназначение на моторното масло • Базови компоненти и присадки Спецификации на моторните масла Класификация на API за масла Европейска класификация на експлоатационни качества (ACEA) Класификация на OEM

54 Задачи на учебния курс Кратко съдържание на учебния модул След завършване на модула за самоподготовка по автомеханика (преди участие в семинара) се придобиват умения за: 5 основни функции на двигателя най-важни температурни диапазони на моторните масла състав на смазoчните масла: базови масла и присадки основни категории на базовите масла категории присадки

55 Functions of Engine Oil
Качествено моторно масло. . . Functions of Engine Oil Смазва подвижните компоненти на двигателя намалява триенето предпазва от износването Почиства двигателя от вредни вещества намалява шламовите налепи върху компонентите на двигателя предпазва от образуване на утайки Уплътнява бутала и цилиндрови гилзи, което осигурява ефективна работа на двигателя не пропуска изгорелите газове в горивната камера Охлажда двигателя във високотемпературните зони отвежда топлина преди началото на смазочния цикъл маслото се охлажда в масленото корито Защитава от ръжда и корозия металните компоненти на двигателя

56 Качествено моторно масло. . .
Това са специфични изисквания към моторните масла, макар че някои от тях се отнасят за всички смазочни материали, например намаляване на триенето и износването. Що се отнася до смазване на плъзгащите лагери на коляновия вал, за минимизиране на триенето и износването е необходимо масло с оптимален вискозитет. А за смазване на такива компоненти като зъбни колела или разпределителни валове то трябва да съдържа балансиран комплекс присадки -- противоизносни, противозадирни присадки и модификатори на триене. За да може маслото да притежава охлаждаща функция, пак се изисква то да има определен вискозитет. От това зависи способността на маслото да се задържа в такива зони като гилзи на цилиндрите и да осигурява тяхното охлаждане и уплътнение преди да изтече в коритото на картера.

57 Качествено моторно масло
Качествено моторно масло. . . запазва мазилни свойства в широк температурен диапазон Устойчиво към високотемпературна деградация Въздух + топлина + масло  продукти на окислението В маслото се добавят антиокислителни присадки Осигурява смазване при ниски температури Нискотемпературната течливост на маслото оказва влияние на дълговечността на двигателя икономията на гориво (за въртене на двигателя са необходими по-малко усилия) За запазване на консистенцията на маслото при ниски температури в него се добавят седативни средства При ниски температури са приложими всесезонните масла При ниски температури особено са полезни синтетичните масла

58 Въпрос 1 Качествено моторно масло. . .
Качественото моторно масло изпълнява следните функции: смазва, икономисва гориво, защитава, предпазва от възпламеняване защитава, разтваря, охлажда, полира, окислява почиства, смазва, уплътнява, защитава, охлажда покрива, изгаря, разтваря, подлежи на рециклиране, икономично

59 Качествено моторно масло. . .
Q1 chap02 fasle Смазва подвижните компоненти на двигателя намалява триенето предпазва от износване Почиства двигателя от вредни вещества намалява шламовите налепи върху компонентите на двигателя предпазва от образуване на утайки Уплътнява буталата и цилиндровите гилзи, което осигурява ефективна работа на двигателя не пропуска изгорелите газове в горивната камера Охлажда двигателя във високотемпературните зони отвежда топлина преди началото на мазилния цикъл маслото се охлажда в коритото на картера Защитава от ръжда и корозия металните компоненти на двигателя Грешка Разгледайте схемата и се върнете към предишния слайд.

60 Качествено моторно масло. . .
Q1 chap02 true Смазва подвижните компоненти на двигателя намалява триенето предпазва от износване Почиства двигателя от вредни вещества Намалява шламовите налепи върху компонентите на двигателя предпазва от образуване на утайки Уплътнява буталата и цилиндровите гилзи, което осигурява ефективна работа на двигателя не пропуска изгорелите газове в горивната камера Охлажда двигателя във високотемпературните зони отвежда топлина преди началото на смазочния цикъл маслото се охлажда в коритото на картера Защитава от ръжда и корозия металните компоненти на двигателя Правилно. Преминете към следващия слайд.

61 Базови компоненти и присадки
Съставки на най-качествените моторни масла Базови компоненти и присадки

62 Готови синтетични и минерални смазочни масла
Смазочните материали съдържат: базови масла % и присадки % Базовите масла предопределят свойствата на готовите смазочни материали Моторни масла Трансмисионни масла Базови масла Други За подобряване на експлоатационните свойства на готовите масла - минерални и синтетични, се използват присадки Присадки

63 Базови масла, получени чрез обичайното рафиниране
Суров петрол Базови масла, получени чрез обичайното рафиниране Произведени по химически път или дълбоко рафинирани синтетични базови масла Обикновено базовите флуиди са рафинирано минерално масло и / или произведено по химически начин синтетично вещество.

64 Сепариране/очистване
Базови масла - рафиниране Суров петрол Въглеводороди Процес на рафиниране Сепариране/очистване Конвенционални базови флуиди За производството на базови масла се използват различни технологии на рафиниране. Хидроочистка/ хидрокрекинг на базови флуиди Химическа преработка

65 Нефтохимически продукти
Базови масла - произведени по химически път Нефтохимически продукти (напр. етилен) Синтетични базови флуиди Синтезирани по химически път Синтетичните базови масла обикновено се синтезират, но могат да бъдат произведени чрез дълбоко рафиниране.

66 Рафинирани базови масла
Базови масла плюс присадки Суров петрол Рафинирани базови масла Синтетични базови масла При производство на готови масла се добавят присадки (5-25%). Свойства на адитивната система

67 Предназначение на присадките
Присадките подобряват смазочните качества на маслото, както и неговите способности да изолира и охлажда повърхността за по-дълъг период от време. Присадките се добавят с цел да се подобрят експлоатационните свойства на базовите масла. В съвременните двигатели маслата се подлагат на екстремно натоварване при неблагоприятни химически условия. В тази среда работните свойства на маслото, което няма присадки, биха се запазили едва за няколко седмици. При производство на готови масла се добавят присадки (5-25%). Свойства на адитивната система

68 Въпрос 2 Базови масла По произход базовите масла могат да бъдат:
рафинирани минерални масла синтетични вещества, произведени по химически път 75-95 процента от общия обем Всичко гореизброено

69 Рафинирани базови масла
Качествено моторно масло. . . Q2 chap02 fasle Суров петрол Рафинирани базови масла Произведени по химически път Синтетични базови масла Отговорът не е съвсем точен Върнете се и опитайте отново.

70 Рафинирани базови масла
Качествено моторно масло. . . Q2 chap01 True Суров петрол Рафинирани базови масла Правилно. И четирите твърдения за базовите масла са верни Преминете към следващия слайд.

71 Комплекс присадки Всички присадки имат различен химически състав.
Технологията на ExxonMobil позволява да се постигне оптимален комплекс от работни качества на моторните масла, като се взимат предвид съвместимостта и синергичния ефект на всяка присадка, без да се жертват най-важните й експлоатационни свойства. Повече присадки не гарантират по-добри експлоатационни свойства. Най-важен е балансът на присадките в готовата смес.

72 Прецизен подбор Присадките трябва да бъдат точно подбрани, за да:
• бъдат съвместими с маслото и помежду си • да нямат неблагоприятни ефекти Освен това те трябва: • да не бъдат токсични • да запазват стабилност при съхраняване ( да не се утаяват при ниски температури и лесно да се смесват при нагряване на маслото). Присадките са разтворими вещества и с течение на времето те се изтощават.

73 Присадки Има три основни групи присадки (макар че всяка от тях изпълнява няколко функции): Модификатори на експлоатационни качества Подобряват техническите характеристики на базовите масла с оглед тяхното по-ефективно използване в двигателите Протектори на смазочно масло Удължават срока на използване на маслото Протектори за повърхности Защитават металните повърхности - намаляват корозията, триенето и износването

74 Присадки Модификатори на експлоатационните качества
Модификатори на експлоатационните качества Депресант Вискозитетна присадка - подобрява вискозитетния индекс (VI) Херметизиращи агенти Протектори на смазочно масло Окислителен инхибитор Метален дезактиватор Инхибитор на пяна Протектори за повърхности Инхибитор на ръжда Инхибитор на корозия Детергент Дисперсант Противоизносни агенти Модификатори на триенето

75 Присадки Модификатори на експлоатационните качества
Модификатори на експлоатационните качества Депресант Вискозитетна присадка - подобрява вискозитетния индекс (VI) Херметизиращи агенти Протектори на смазочното масло Окислителен инхибитор Метален дезактиватор Инхибитор на пяна Протектори за повърхности Инхибитор на ръжда Инхибитор на корозия Детергент Дисперсант Противоизносни агенти Модификатори на триенето Предназначение: Депресантът понижава точката на замръзване на маслото, запазвайки неговата течливост при ниски температури.

76 Присадки Модификатори на експлоатационните качества
Модификатори на експлоатационните качества Депресант Вискозитетна присадка - подобрява вискозитетния индекс (VI) Херметизиращи агенти Протектори на смазочното масло Окислителен инхибитор Метален дезактиватор Инхибитор на пяна Протектори за повърхности Инхибитор на ръжда Инхибитор на корозия Детергент Дисперсант Противоизносни агенти Модификатори на триенето Предназначение: Намалява скоростта на промяна на вискозитета при повишаване на температурите.

77 Присадки Модификатори на експлоатационните качества
Модификатори на експлоатационните качества Депресант Вискозитетна присадка - подобрява вискозитетния индекс (VI) Херметизиращи агенти Протектори на смазочното масло Окислителен инхибитор Метален дезактиватор Инхибитор на пяна Протектори за повърхности Инхибитор на ръжда Инхибитор на корозия Детергент Дисперсант Противоизносни агенти Модификатори на триенето Предназначение: Предизвиква незначително набухване на уплътненията и по този начин предотвратява маслените течове от салниците и уплътненията.

78 Присадки Модификатори на експлоатационните качества
Модификатори на експлоатационните качества Депресант Вискозитетна присадка - подобрява вискозитетния индекс (VI) Херметизиращи агенти Протектори на смазочното масло Окислителен инхибитор Метален дезактиватор Инхибитор на пяна Протектори за повърхности Инхибитор на ръжда Инхибитор на корозия Детергент Дисперсант Противоизносни агенти Модификатори на триенето Предназначение: Предотвратява образуването на лакообразни и шламови наслоения върху лагерите, и в циркулационните системи Забавя стареенето на маслото Удължава срока на експлоатация и съхраняване на маслото Запазва работните качества на самото масло (индиректно предпазва металните компоненти от нагар и киселини продукти)

79 Присадки Модификатори на експлоатационните качества
Модификатори на експлоатационните качества Депресант Вискозитетна присадка - подобрява вискозитетния индекс (VI) Херметизиращи агенти Протектори на смазочното масло Окислителен инхибитор Метален дезактиватор Инхибитор на пяна Протектори за повърхности Инхибитор на ръжда Инхибитор на корозия Детергент Дисперсант Противоизносни агенти Модификатори на триенето Предназначение: Намалява каталитичната активност на металите в процеса на окисление.

80 Присадки Модификатори на експлоатационните качества
Модификатори на експлоатационните качества Депресант Вискозитетна присадка - подобрява вискозитетния индекс (VI) Херметизиращи агенти Протектори на смазочното масло Окислителен инхибитор Метален дезактиватор Инхибитор на пяна Протектори за повърхности Инхибитор на ръжда Инхибитор на корозия Детергент Дисперсант Противоизносни агенти Модификатори на триенето Предназначение: Предотвратява образуването на устойчива пяна.

81 Присадки Модификатори на експлоатационните качества
Модификатори на експлоатационните качества Депресант Вискозитетна присадка - подобрява вискозитетния индекс (VI) Херметизиращи агенти Протектори на смазочното масло Окислителен инхибитор Метален дезактиватор Инхибитор на пяна Протектори за повърхности Инхибитор на ръжда Инхибитор на корозия Детергент Дисперсант Противоизносни агенти Модификатори на триенето Предназначение: Предпазва от ръжда машинните части от черни метали (чугунени и стоманени).

82 Присадки Модификатори на експлоатационните качества
Модификатори на експлоатационните качества Депресант Вискозитетна присадка - подобрява вискозитетния индекс (VI) Херметизиращи агенти Протектори на смазочното масло Окислителен инхибитор Метален дезактиватор Инхибитор на пяна Протектори за повърхности Инхибитор на ръжда Инхибитор на корозия Детергент Дисперсант Противоизносни агенти Модификатори на триенето Предназначение: Предотвратява корозирането на повърхностите съставени от цветни метали Предпазва меките метали от разяждане

83 Присадки Модификатори на експлоатационните качества
Модификатори на експлоатационните качества Депресант Вискозитетна присадка - подобрява вискозитетния индекс (VI) Херметизиращи агенти Протектори на смазочното масло Окислителен инхибитор Метален дезактиватор Инхибитор на пяна Протектори за повърхности Инхибитор на ръжда Инхибитор на корозия Детергент Дисперсант Противоизносни агенти Модификатори на триенето Предназначение: Предотвратява образуването на продукти на окислениеu (шлам) в маслото, които полепват върху металните компоненти.

84 Присадки Модификатори на експлоатационните качества
Модификатори на експлоатационните качества Депресант Вискозитетна присадка - подобрява вискозитетния индекс (VI) Херметизиращи агенти Протектори на смазочното масло Окислителен инхибитор Метален дезактиватор Инхибитор на пяна Протектори за повърхности Инхибитор на ръжда Инхибитор на корозия Детергент Дисперсант Противоизносни агенти Модификатори на триенето Предназначение: Предотвратява разтварянето на продуктите на окислението в маслото, където те остават в суспендирано състояние. Забавя образуването на шлам. Запазва саждите в състояние на суспенсия.

85 Присадки Модификатори на експлоатационните качества
Модификатори на експлоатационните качества Депресант Вискозитетна присадка - подобрява вискозитетния индекс (VI) Херметизиращи агенти Протектори на смазочното масло Окислителен инхибитор Метален дезактиватор Инхибитор на пяна Протектори за повърхности Инхибитор на ръжда Инхибитор на корозия Детергент Дисперсант Противоизносни агенти Модификатори на триенето Предназначение: Намалява триенето и износването. Предотвратява задирането и заяждането

86 Присадки Модификатори на експлоатационните качества
Модификатори на експлоатационните качества Депресант Вискозитетна присадка - подобрява вискозитетния индекс (VI) Херметизиращи агенти Протектори на смазочното масло Окислителен инхибитор Метален дезактиватор Инхибитор на пяна Протектори за повърхности Инхибитор на ръжда Инхибитор на корозия Детергент Дисперсант Противоизносни агенти Модификатори на триенето Предназначение: Подсилва масления филм Предпазва подвижните компоненти от съприкосновение без смазка.

87 Присадки Въпрос 3 Какви присадки намаляват скоростта на промяна на вискозитета при повишаване на температурата? Противоизносен агент Дисперсант Метален дезактиватор Вискозитетна присадка

88 Присадки Присадката е посочена грешно. Върнете се и опитайте отново.
Q3 chap02 fasle Присадката е посочена грешно. Върнете се и опитайте отново.

89 Присадки Правилно. И четирите твърдения.
Q3 chap01 True Правилно. И четирите твърдения. Преминете към следващия слайд.

90 Въпрос 4 Присадки Към кой тип присадки се отнася детергентът?
Модификатори на експлоатационните качества Протектори за повърхностите Протектори на смазките

91 Присадки Модификатори на експлоатационните качества
Q4 chap02 fasle Модификатори на експлоатационните качества Депресант Вискозитетна присадка - подобрява вискозитетния индекс (VI) Херметизиращи агенти Протектори на смазочното масло Окислителен инхибитор Метален дезактиватор Инхибитор на пяна Протектори за повърхности Инхибитор на ръжда Инхибитор на корозия Детергент Дисперсант Противоизносни агенти Модификатори на триенето Присадката е посочена грешно. Върнете се и опитайте отново.

92 Присадки Модификатори на експлоатационните качества
Q4 chap01 True Модификатори на експлоатационните качества Депресант Вискозитетна присадка - подобрява вискозитетния индекс (VI) Херметизиращи агенти Протектори на смазочното масло Окислителен инхибитор Метален дезактиватор Инхибитор на пяна Протектори за повърхности Инхибитор на ръжда Инхибитор на корозия Детергент Дисперсант Противоизносни агенти Модификатори на триенето Правилно. И четирите твърдения. Преминете към следващия слайд.

93 Типични присадки за моторни масла
(SAE 15W-40) Модификатори на триене Антиоксидант Противоизносни агенти Депресант 9% Емулгатор Детергент - 20% Инхибитор на корозия Антипенител Дисперсант - 62% Този функционален пакет обикновено съдържа повече дисперсанти, детергенти и противоизносни агенти.

94 Детергенти Предназначение Защитават повърхностите
Детергентите са специални почистващи агенти, които предпазват буталата от замърсяване и предотвратяват залепване на пръстените. Те влизат в реакция с химически вещества, от които се образува шлам, смола, нагар и сажди, като ги неутрализират, така че тези вещества не се утаяват, а се разтварят. Предназначение Защитават повърхностите Опазват повърхностите от замърсяващи отлагания Технически характеристики Оказват ефективно въздействие при високи температури Принцип на действие Абсорбират вредните примеси и ги удържат в суспенсия, а успоредно с това формират неадхезивен филм върху металните повърхности

95 Детергенти Общо казано, детергентите са органично-метални съединения, например калций, магнезиеви фенолати или сулфонати. На тази фигура е изобразен прост сулфатен “мицел”. Такива сферични структури обкръжават молекулите на вредните примеси и ги суспендират в масло. Освен това мицелите удържат алкалните химически компоненти (в случая CaCO3) и по този начин неутрализират вредните киселини. Детергентите въздействат и върху високотемпературните отлагания. (CaCO3)n

96 Дисперсанти Дисперсанти Детергенти Предназначение
Защитават повърхностите Способстват за намаляване на шламови образования Технически характеристики Оказват ефективно въздействие при ниски температури Принцип на действие Покриват молекулите на вредните примеси и ги удържат в суспенсия. Предназначение Защитават повърхностите Опазват повърхностите от замърсяващи отлагания Технически характеристики Оказват ефективно въздействие при високи температури Дисперсантите предотвратяват образуването на отлагания от сажди, нагар и продукти на окислението на маслото, като удържат тези вредни примеси в суспензия.

97 Хидрокарбонатна верига
Дисперсанти Дисперсантите (полиестери и алкални сукцинимиди) са присадки, способни да дисперсират шлам при ниски температури. Полиизобутен (PIB) Хидрокарбонатна верига N N N O "глава" Поляризиращите "глави“ на молекулите на дисперсантите и детергентите се прикрепят към молекулите на примесите и частиците пепел. Хидрокарбонатните вериги, разтворими в масло, остават в състояние на суспенсия.

98 Въпрос 5 Дисперсант или детергент?
Каква присадка е особено ефективна при високи температури? Детергент Дисперсант

99 Дисперсант или детергент?
Q5 chap02 fasle Грешка. Дисперсантите са ефективни при ниски, а не при високи температури. Потърсете друг отговор. Върнете се и опитайте отново. (CaCO3)n

100 Дисперсант или детергент?
Q5 chap01 True (CaCO3)n Правилно. Преминете към следващия слайд.

101 Противоизносни агенти
Детергенти Противоизносни агенти Дисперсанти Предназначение Защитават повърхностите Опазват повърхностите от замърсяващи отлагания Технически характеристики Оказват ефективно въздействие при високи температури Предназначение Защитават повърхностите Предпазват металните повърхности от непосредствен контакт Технически характеристики Оказват ефективно въздействие при високи температури Принцип на действие Химична адсорбция на присадката върху металната повърхност Предназначение Защитават повърхностите Способстват за намаляване на шламови образования Технически характеристики Оказват ефективно въздействие при ниски температури

102 Хидродинамично смазване
Противоизносни агенти В някои компоненти на двигателя хидродинамичният смазващ филм периодично се нарушава. Те преминават към гранично смазване. Гранично смазване Смесено смазване Хидродинамично смазване Благодарение на присадките, смазката се залепва към металната повърхност и създава твърд маслен филм, който предпазва металните повърхности от непосредствен контакт. Твърдият филм се формира само при високи температури, когато масленият филм започва да отслабва.

103 Алкални радикали O P S Zn S P O Алкални радикали
Противоизносни агенти Основни противоизносни агенти: цинкови дитиофосфати молибденови дитиофосфати органични фосфати органични серни съединения Противозадирни присадки По правило, се добавят в трансмисионните масла. Те са от типа на противоизносни присадки, но издържат на по-високи натоварвания. Алкални радикали O P S Zn S P O Алкални радикали Нагряване Защитни цинково фосфатни филми Метална повърхност, напр. разпредвал

104 Присадки Въпрос 6 Какви присадки предотвратяват образуването на нискотемпературна утайка? Детергент Противоизносен агент Модификатор на триенето Дисперсант

105 Присадки Грешка Разгледайте схемата и се върнете към предишния слайд.
Q6 chap02 fasle 9% Дисперсант - 62% Детергент - 20% Модификатори на триене Антиоксидант Депресант Инхибитор на корозия Емулгатор Антипенител (SAE 15W-40) Противоизносни агенти Грешка Разгледайте схемата и се върнете към предишния слайд.

106 Дисперсант или детергент?
Q6 chap01 True (SAE 15W-40) Модификатори на триене Антиоксидант Противоизносни агенти Депресант 9% Емулгатор Детергент - 20% Инхибитор на корозия Антипенител Дисперсант - 62% Правилно. Преминете към следващия слайд.

107 Вискозитетна присадка
Продуктите се различават в зависимост от присадките Моторни масла Индустриални Турбинни масла Всесезонно 15W-40 Едносезонни SAE 40 Компоненти Wt % Компоненти Wt % Компоненти Wt % Базови масла 75.00 Базови масла 89.80 Базови масла 99.00 Дисперсанти, 15.00 Дисперсанти, 10.00 Пакет присадки < 1.00 детергенти, детергенти, инхибитори инхибитори Вискозитетна присадка 9.80 Депресант 0.20 Депресант 0.20 Всяка присадка има определена задача Комбинациите се различават според предназначението на смазочното масло Продуктите от клас "премиум" съдържат повече, по-добри или по-различни комбинации присадки, например Delvac 1 и Delvac 1300 Super

108 Продуктите се различават в зависимост от присадките
Съществуват различни типове присадки. Общо казано, именно те определят типа на смазочното масло. Например някои индустриални, трансмисионни и моторни масла съдържат едни и същи базови масла, но твърде различни пакети присадки, тъй като имат различно предназначение.

109 Присадки, които се предлагат на пазара
Забранява се да се добавя каквото и да е към готовите масла! Според гаранциите на автопроизводителите задължително се използват само моторни масла, които напълно отговарят на най-новите стандарти. Моторните масла се произвеждат в съответствие с гаранционните стандарти, включително адитивните системи, които съдържат. Тъй наречените "подобрители" представляват концентрирани присадки. Маслото с тези добавки не отговаря на утвърдените стандарти, тъй като неговият химически състав се променя. Повече присадки не значи по-добре! По правило, при предозиране на определен тип присадка (противоизносна, антифрикционна, вискозитетна) се нарушава химическия баланс на присадките в готовото моторно масло. Всички основни производители на двигатели препоръчват и предписват да не се използват никакви добавки, предлагани на пазара. При тяхното използване гаранцията губи валидност.

110 Присадки Въпрос 7 Кое твърдение относно присадките за моторни масла е ГРЕШНО? Присадките са разтворими вещества и с течение на времето се изтощават. Повече присадки не гарантира по-добри експлоатационни свойства. Най-важен е балансът на присадките в готовата смес. Редица основни производители на двигатели препоръчват да се използват предлаганите на пазара добавки, ако двигателят работи при тежки режими. Дисперсантите предотвратяват образуването на отлагания от сажди, нагар и продукти на окислението на масло, като задържат тези вредни примеси в суспенсия.

111 Забранява се да се добавя каквото и да е към готовите масла!
Присадки Q7 chap02 fasle Грешка. Помнете, че трябва да посочите ГРЕШНИЯ отговор. Върнете се и опитайте отново. Забранява се да се добавя каквото и да е към готовите масла!

112 Забранява се да се добавя каквото и да е към готовите масла!
Присадки Q7 chap01 True Забранява се да се добавя каквото и да е към готовите масла! Правилно. Това твърдене е грешно. Преминете към следващия слайд.

113 Базови моторни масла Нашите поздравления! Вие завършихте раздел 2.0

114 Спецификации на моторните масла
Chapitre03

115 Теми Основни правила и най-важни компоненти за смазване
Клапанен механизъм и разпределителен вал Бутала Лагери Маслено корито и шлам Повишаване и понижаване на вискозитета Базови моторни масла • Предназначение на моторното масло • Базови компоненти и присадки Спецификации на моторни масла Класификация на API за масла Европейска класификация на експлоатационни качества (ACEA) Класификация на OEM

116 Задачи на учебния курс Кратко съдържание на учебния модул. След завършване на модула за самоподготовка по автомеханика (преди участие в семинара) се придобиват умения за: Класифициране на смазочните масла по стандартите на SAE, API, ACEA и съответни спецификации на автопроизводителите. Подреждане на примери на вискозитетни класове по течливост или течливост при ниски или високи температури

117 Спецификации на моторните масла
Моторните масла имат различни технически характеристики. Съществуват няколко общоприети системи за класификация на масла. SAE ОБЩЕСТВО НА АВТОМОБИЛНИТЕ ИНЖЕНЕРИ Класификация по вискозитет API АМЕРИКАНСКИ ПЕТРОЛЕН ИНСТИТУТ Класификация въз основа на лабораторни и моторни (стендови) тестове ACEA АСОЦИАЦИЯ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ПРОИЗВОДИТЕЛИ НА АВТОМОБИЛИ Европейската система на класификация, действаща от 1996 г. (вместо CCMC), е основана на лабораторни и моторни (стендови) тестове OEM Автомобилните производители имат разнообразни специфични изисквания към смазочните материали

118 Въпрос 1 Спецификации на моторните масла
Коя от маркировките отговаря на европейската спецификация? SAE API ACEA OEM

119 Спецификации на моторните масла
Q1 chap01 False Моторните масла имат различни технически характеристики. Съществуват няколко общоприети системи за класификация на масла. Грешка Разгледайте схемата и се върнете към предишния слайд. SAE ОБЩЕСТВО НА АВТОМОБИЛНИТЕ ИНЖЕНЕРИ Класификация по вискозитет API АМЕРИКАНСКИ ПЕТРОЛЕН ИНСТИТУТ Класификация въз основа на лабораторни и моторни (стендови) тестове ACEA АСОЦИАЦИЯ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ПРОИЗВОДИТЕЛИ НА АВТОМОБИЛИ Европейската система на класификация, действаща от 1996 г. (вместо CCMC), е основана на лабораторни и моторни (стендови) тестове OEM Автомобилните производители имат разнообразни специфични изисквания към смазочните материали

120 Спецификации на моторните масла
Q1 chap01 True Моторните масла имат различни технически характеристики. Съществуват няколко общоприети системи за класификация на масла. SAE ОБЩЕСТВО НА АВТОМОБИЛНИТЕ ИНЖЕНЕРИ Класификация по вискозитет API АМЕРИКАНСКИ ПЕТРОЛЕН ИНСТИТУТ Класификация въз основа на лабораторни и моторни (стендови) тестове ACEA АСОЦИАЦИЯ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ПРОИЗВОДИТЕЛИ НА АВТОМОБИЛИ Европейската система на класификация, действаща от 1996 г. (вместо CCMC), е основана на лабораторни и моторни (стендови) тестове OEM Автомобилните производители имат разнообразни специфични изисквания към смазочните материали Правилно. Преминете към следващия слайд.

121 API S A C A Класификация на API за бензинови двигатели
API SG излезе от употреба API SH въведена е през 1994 г. и заменя маркировка SG, обозначава масла с подобрени миещи, антиокислителни, противоизносни и антикорозионни свойства; за обслужване на бензинови двигатели. API B въведена е през 1997 г., обозначава масла, отговарящи на по-строги изисквания към антиокислителни характеристики, с по-ефективна каталитична неутрализация, понижена летливост и пенообразуване при високи температури; за бензинови двигатели. Маркировки SI и SK не се прилагат от API API SL От 2001 г., за масла, предназначени за двигатели с удължен интервал на смазване и понижен разход на масло и отговарящи на допълнителни изисквания, свързани с изпитания на нови двигатели API SM От 2004 г., за двигатели, които имат потенциална възможност за удължаване на интервала на смазване, осигурява по-добра защита на буталата от замърсяване и износване. API Американски петролен институт S За бензинови двигатели A Стандартът на качество е във възходящ азбучен ред C За промишлени превозни средства A Стандартът на качество е във възходящ азбучен ред

122 Класификация на API за дизелови двигатели
API SA излезе от употреба API CE излезе от употреба API CF От 1994 г., обозначава масла, предназначени главно за атмосферни и турбодизелови двигатели с индиректно впръскване API CF-4* От 1990 г., обозначава масла за четиритактови дизели API CF-2** От 1994 г., вместо маркировка CD-II на масла за 2-тактови дизели. Отговаря на изискванията на новите двигатели DD 6V-92A API CG-4* От 1995 г., специално за дизелово гориво със съдържание на сяра <0,05%, превъзхожда CF-4 API CH-4* От 1998 г., притежават окислителна стабилност, диспергиращи и повишени противоизносни свойства API CI-4* От 2002 г., заменя спецификациите от CD до CH-4 API CI-4*Plus От 2005 г., осигурява по добра защита срещу понижаване на вискозитета, предизвикан от сажди, и загуба на вискозитет, поради нестабилност на срязване * 4= за 4-тактови дизелови двигатели 2**= за 2-тактови дизелови двигатели

123 КЛАСИФИКАЦИЯ на моторни масла
Европейска класификация на моторни масла ACEA European SC ACEA Европейските производители на двигатели предявяват повече изисквания, понеже европейските условия на експлоатация и конструкциите на двигателите имат специфични особености: по-високооборотни двигатели (об./мин) по-малка маса на двигателите по-висока относителна мощност по-висока скорост на движение повече движение в градски режим има повече дизелови автомобили по-дълги интервали на смазване ACEA КЛАСИФИКАЦИЯ на моторни масла (въведена през 1996 г.), 1. обновена през 1998 г.; 2. обновена през 1999 г. 3. обновена през 2002 г. 4. обновена през 2004 г. 5. обновена през 2007 г.

124 Въпрос 2 Европейска класификация на моторни масла ACEA
Защо европейската система за класификация има особености? Автомобилите са по-скъпи Двигателите са по-съвременни Атмосферните условия в Европа са по-особени Автомобилите са оборудвани с по-високооборотни двигатели, скоростта на движение е по-висока, интервалите на смазване са по-дълги.

125 КЛАСИФИКАЦИЯ на моторни масла
Европейска класификация на моторни масла ACEA Q2 chap01 False Европейските производители на двигатели предявяват повече изисквания, понеже европейските условия на експлоатация и конструкциите на двигателите имат специфични особености: Грешка Разгледайте схемата и се върнете към предишния слайд. по-високооборотни двигатели (об./мин) по-малка маса на двигателите по-висока относителна мощност по-висока скорост на движение повече движение в градски режим има повече дизелови автомобили по-дълги интервали на смазване ACEA КЛАСИФИКАЦИЯ на моторни масла (въведена през 1996 г.), 1. обновена през 1998 г.; 2. обновена през 1999 г. 3. обновена през 2002 г. 4. обновена през 2004 г. 5. обновена през 2007 г.

126 КЛАСИФИКАЦИЯ на моторни масла
Европейска класификация на моторни масла ACEA Q2 chap01 True Европейските производители на двигатели предявяват повече изисквания, понеже европейските условия на експлоатация и конструкциите на двигателите имат специфични особености: по-високооборотни двигатели (об./мин) по-малка маса на двигателите по-висока относителна мощност по-висока скорост на движение повече движение в градски режим има повече дизелови автомобили по-дълги интервали на смазване ACEA КЛАСИФИКАЦИЯ на моторни масла (въведена през 1996 г.), 1. обновена през 1998 г.; 2. обновена през 1999 г. 3. обновена през 2002 г. 4. обновена през 2004 г. 5. обновена през 2007 г. Правилно. Преминете към следващия слайд.

127 A Бензинови двигатели за леки автомобили
Класификация на ACEA Класификация на ACEA - Категории / експлоатационни качества A Бензинови двигатели за леки автомобили B Дизелови двигатели за леки и лекотоварни автомобили C Дизелови двигатели с филтър за твърди частици и бензинови двигатели с каталитичен неутрализатор E Дизелови двигатели за промишлени превозни средства Забележка: класификацията не обхваща всички типове двигатели. Спазвайте предписанията на производителя! В действащата класификация на ACEA класове "A" и "B" са обединени.

128 Класификация на ACEA Класификация на ACEA - категории/експлоатационни характеристики на маслата. Бензинови двигатели за леки автомобили A1 За моторни масла с ниска срязваща сила и вискозитет, относителен HT/HS вискозитет - 2,6--3,5 мПа*с (мин. 2,6 - само за XW-20, за останалите - мин. 2,9), предназначени са за бензинови двигатели Не са пригодни за някои двигатели! Да се спазват предписанията на OEM производителите. A2 Не е валидна и не е обновена A3 За моторни масла, притежаващи температурна стабилност, предназначени за високофорсирани бензинови двигатели с удължен интервал на смазване в съответствие с предписанията на OEM производителя. Всесезонни моторни масла с нисък вискозитет, предназначени за двигатели, подложени на много високо натоварване, използва се в съответствие с предписанията на производителя на двигателя. A4 Спецификацията е запазена за бензинови двигатели с директно впръскване, които предстои да се произвеждат. A5 За моторни масла, притежаващи температурна стабилност, нисък показател на срязване и вискозитет, предназначени за високофорсирани бензинови двигатели с удължен интервал на смазване. Относителен вискозитет HT/HS -- 2,9 -- 3,5 мПа*с. (мин. 2,6 -- само за XW-20, за останалите - мин. 2,9). Да се спазват предписанията на OEM производителите. В действащата класификация на ACEA класове "A" и "B" са обединени.

129 Класификация на ACEA Класификация на ACEA - категории/експлоатационни характеристики на маслата. Дизелови двигатели за леки и лекотоварни автомобили B1 Моторни масла за дизелови двигатели за леки и лекотоварни автомобили. Има ниски показатели на срязване и вискозитет; относителен вискозитет HTHS: 2,9 -- 3,5 мПа*с. (мин. 2,6 -- само за XW-20, за останалите - мин. 2,9). Не са пригодни за някои двигатели. Да се спазват предписанията на OEM производителите. B2 Не е валидна и не е обновена B3 За моторни масла, притежаващи температурна стабилност, предназначени за високофорсирани дизелови двигатели и дизелови двигатели за лекотоварни автомобили с удължен интервал на смазване в съответствие с предписанията на OEM производителя. Всесезонни моторни масла с нисък вискозитет; за двигатели, работещи при тежки режими; прилагат се в съответствие с предписанията на производителя на двигателя. B4 За моторни масла, притежаващи температурна стабилност, предназначени за високофорсирани дизелови двигатели за леки и лекотоварни автомобили. Пригодни за дизелови двигатели с директно впръскване. Включва изисквания за категория B3. B5 За моторни масла, притежаващи температурна стабилност, предназначени за високофорсирани дизелови двигатели за леки и лекотоварни автомобили с увеличен интервал на смазване, нисък коефициент на срязване и вискозитет; относителен вискозитет HT/HS: 2,9 -- 3,5 мПа*с. Да се спазват изискванията на OEM производителите. В действащата класификация на ACEA класове "A" и "B" са обединени.

130 Класификация на ACEA Класификация на ACEA - категории/експлоатационни характеристики на маслата. Дизелови двигатели за тежкотоварни автомобили E1 Не е валидна и не е обновена E2 Предимно за турбодизелови двигатели на промишлени среднотоварни и тежкотоварни превозни средства с “нормални" интервали на смазване. E3 Предназначени са специално за почистване на буталата. Защитават повърхността на цилиндровите гилзи от "шлайфане", забавят образуването на нагар, притежават стабилен вискозитет. Препоръчват се за двигатели, отговарящи на европейските норми за емисии на отработените газове Euro 1, Euro 2 и Euro 3, работещи при тежки условия. Тези масла могат да се използват и за двигатели с удължени интервали на смазване, съгласно предписанията на производителя на двигателя. E4 Предназначени са специално за почистване на буталата. Защитават повърхността на цилиндровите гилзи от "шлайфане", устойчиви към сажди, имат стабилен вискозитет. Препоръчват се за високооборотни двигатели, отговарящи на европейските норми за емисии на отработените газове Euro 1, Euro 2, Euro 3. Тези масла могат да се използват и за двигатели с удължени интервали на смазване, съгласно предписанията на производителя на двигателя. E5 Отговарят на всички норми, предвидени за маслата от клас E4, но отговарят на по-строги изисквания. Предназначени са специално за турбокомпресори, работещи на високи обороти. E6 Еквивалентни на маслата от категория E4, предназначени са за двигатели с филтри за твърди частици. E7 Заменя маслата от категория E5. Тези масла са почти идентични с тези от категория E5, но са преминали още един усъвършенстван моторен тест. В действащата класификация на ACEA класове "A" и "B" са обединени.

131 Класификация на ACEA Класификация на ACEA - класове/категории според експлоатационните качества. Двигатели с каталитичен неутрализатор C1 Моторни масла, притежаващи температурна стабилност, предназначени за двигатели с каталитични системи, дизелови филтри за твърди частици, тристепенни катализатори и каталитични неутрализатори. Предназначени са за бензинови и дизелови двигатели на лекотоварни и тежкотоварни транспортни средства. Тези моторни масла имат по нисък показател на срязване и вискозитет, а също така и ниско съдържание на сулфатна пепел, фосфор и сяра. Показателят HTHS е по-висок или равен на 2,9 мПа*с., икономията на гориво надвишава 2,5 % (по сравнение с XW 30) C2 Масла със същите показатели, като тези от категория C1, но с повишено съдържание на сулфатна пепел, фосфор и сяра. C3 Масла със същите показатели, като на тези от категория C2, но показателят HTHS е по-висок или равен на 3,5 мПа*с., икономията на гориво е над 1,0 % (по сравнение с XW 30). Имат по-висока износоустойчивост и вискозитетна стабилност спрямо маслата от категории C1 и C2. C4 Представляват съчетание на експлоатационни свойствата, присъщи на маслата от категории C1 и C3. (предназначени са само за двигатели Renault)

132 Въпрос 3 Класификация на ACEA
Колко категории има в клас "C” на ACEA класификация? 2 4 5 7

133 Класификация на ACEA Q3 chap01 False Класификация на ACEA - класове/категории според експлоатационните качества. Двигатели с каталитичен неутрализатор C1 Моторни масла, притежаващи температурна стабилност, предназначени за двигатели с каталитични системи, дизелови филтри за твърди частици, тристепенни катализатори и каталитични неутрализатори. Предназначени са за бензинови и дизелови двигатели на лекотоварни и тежкотоварни транспортни средства. Тези моторни масла имат по нисък показател на срязване и вискозитет, а също така и ниско съдържание на сулфатна пепел, фосфор и сяра. Показателят HTHS е по-висок или равен на 2,9 мПа*с., икономията на гориво надвишава 2,5 % (по сравнение с XW 30) C2 Масла със същите показатели, като тези от категория C1, но с повишено съдържание на сулфатна пепел, фосфор и сяра. C3 Масла със същите показатели, като на тези от категория C2, но показателят HTHS е по-висок или равен на 3,5 мПа*с., икономията на гориво е над 1,0 % (по сравнение с XW 30). Имат по-висока износоустойчивост и вискозитетна стабилност спрямо маслата от категории C1 и C2. C4 Представляват съчетание на експлоатационните свойства, присъщи на маслата от категории C1 и C3. (предназначени са само за двигатели Renault) Грешка Разгледайте схемата и се върнете към предишния слайд.

134 Класификация на ACEA Правилно. Преминете към следващия слайд.
Q3 chap01 True Класификация на ACEA - класове/категории според експлоатационните качества. Двигатели с каталитичен неутрализатор C1 Моторни масла, притежаващи температурна стабилност, предназначени за двигатели с каталитични системи, дизелови филтри за твърди частици, тристепенни катализатори и каталитични неутрализатори. Предназначени са за бензинови и дизелови двигатели на лекотоварни и тежкотоварни транспортни средства. Тези моторни масла имат по нисък показател на срязване и вискозитет, а също така и ниско съдържание на сулфатна пепел, фосфор и сяра. Показателят HTHS е по-висок или равен на 2,9 мПа*с., икономията на гориво надвишава 2,5 % (по сравнение с XW 30) C2 Масла със същите показатели, като тези от категория C1, но с повишено съдържание на сулфатна пепел, фосфор и сяра. C3 Масла със същите показатели, като на тези от категория C2, но показателят HTHS е по-висок или равен на 3,5 мПа*с., икономията на гориво е над 1,0 % (по сравнение с XW 30). Имат по-висока износоустойчивост и вискозитетна стабилност спрямо маслата от категории C1 и C2. C4 Представляват съчетание на експлоатационните свойствата, присъщи на маслата от категорииC1 и C3. (предназначени са само за двигатели Renault) Правилно. Преминете към следващия слайд.

135 Примери на OEM спецификации
Mercedes-Benz За бензинови и дизелови двигатели за леки автомобили Mercedes-Benz Отнася се за масла, предназначени за двигатели с удължени интервали на смяната на масло (със система за подпомагане на спирачното усилие) Mercedes-Benz За двигатели с удължени интервали на смазване; изискванията, свързани с BAS, са същите, като за масла 229.3, плюс FE тест на двигател M111; за двигателите на новия “С” клас са пригодни само масла по спецификация Одобрено е само за SAE 0W-X и 5W-X . Mercedes-Benz / За дизелови двигатели на леки автомобили с филтър за твърди частици и без него и 4-цилиндрови дизелови двигатели на леки автомобили (M 266/M 271)

136 Въпрос 4 Класификация на ACEA
Коя класификация на Mercedes-Benz определя спецификацията на масла за дизелови двигатели с PDF? 229.1 229.5 229.31/51

137 Класификация на ACEA Q4 chap01 False Mercedes-Benz За бензинови и дизелови двигатели за леки автомобили Mercedes-Benz Отнася се за масла, предназначени за двигатели с удължени интервали на смяната на масло (със система за подпомагане на спирачното усилие) Mercedes-Benz За двигатели с удължени интервали на смазване; изискванията, свързани с BAS, са същите, като за масла 229.3, плюс FE тест на двигател M111; за двигателите на новия “С” клас са пригодни само масла по спецификация Одобрено е само за SAE 0W-X и 5W-X . Mercedes-Benz / За дизелови двигатели на леки автомобили с филтър за твърди частици и без него и 4-цилиндрови дизелови двигатели на леки автомобили (M 266/M 271) Грешка Разгледайте схемата и се върнете към предишния слайд.

138 Класификация на ACEA Правилно. Преминете към следващия слайд.
Q4 chap01 True Mercedes-Benz За бензинови и дизелови двигатели за леки автомобили Mercedes-Benz Отнася се за масла, предназначени за двигатели с удължени интервали на смяната на масло (със система за подпомагане на спирачното усилие) Mercedes-Benz За двигатели с удължени интервали на смазване; изискванията, свързани с BAS, са същите, като за масла 229.3, плюс FE тест на двигател M111; за двигателите на новия “С” клас са пригодни само масла по спецификация Одобрено е само за SAE 0W-X и 5W-X . Mercedes-Benz / За дизелови двигатели на леки автомобили с филтър за твърди частици и без него и 4-цилиндрови дизелови двигатели на леки автомобили (M 266/M 271) Правилно. Преминете към следващия слайд.

139 Примери на OEM спецификации
BMW Long Life Oil 98, 01, 04 Специални масла Дизелови масла Ford WSS-M2C 913A/B нови спецификации на масла за заводско зареждане предназначени WSS-M2C 912A1 за новия модел "Mondeo" WSS-M2C 917 OPEL ACEA A3-98/B3-98, нова A5-02/B5-02 GM-LL-A-025, GM-LL-B-025 Peugeot Eco-99 Gasoline E-99 (за бензинови двигатели) Diesel D-99 PSA E06-N3, PSA D06-N3

140 Примери на OEM спецификации
Opel ACEA A3/B3, B4, ново B5 Mobil Super / Esso Uniflo не е одобрено GM-LL-A-025 (HTHS < 3,5 мПа*с) GM-LL-B-025 (HTHS > 3,5 мПа*с) главно за дизелови двигатели Mobil 1 “0W 40” е единственото масло, което е пригодно за по-стари двигатели General Motors

141 Въпрос 5 Класификация на ACEA
Назовете единственото моторно масло, което е пригодно за двигатели на по-стари модели на Opel? Mobil super Mobil 1, клас 0W-40 Opel Longlife Esso Uniflo

142 Класификация на ACEA Q5 chap01 False Opel ACEA A3/B3, B4, ново B5 Mobil Super / Esso Uniflo не е одобрено GM-LL-A-025 (HTHS < 3,5 мПа*с) GM-LL-B-025 (HTHS > 3,5 мПа*с) главно за дизелови двигатели Mobil 1 “0W 40” е единственото масло, което е пригодно за по-стари двигатели General Motors Грешка Разгледайте схемата и се върнете към предишния слайд.

143 Правилно. Преминете към следващия слайд.
Класификация на ACEA Q5 chap01 True Opel ACEA A3/B3, B4, ново B5 Mobil Super / Esso Uniflo не е одобрено GM-LL-A-025 (HTHS < 3,5 мПа*с) GM-LL-B-025 (HTHS > 3,5 мПа*с) главно за дизелови двигатели Mobil 1 “0W 40” е единственото масло, което е пригодно за по-стари двигатели General Motors Правилно. Преминете към следващия слайд.

144 Нови експлоатационни норми на VW за моторни масла
1. Моторни масла за превозни средства с EDI (при удължен интервал на смазване) HTHS За модели, произвеждани от 2000 г.(май 1999г.), удължените интервали на смазване са: Бензинови двигатели -- пробег до км Дизелови двигатели -- пробег до  км (специално за двигатели с Pumpe Düse и V6 TDI) при използване на масла със следните спецификации: VW за бензинови двигатели с EDI 2,9 – 3,4 VW за турбодвигатели за Audi -TT (165 кВт), S3, RS4, Passat W8 >3,5 VW за дизелови двигатели без Pumpe Düse 2,9 – 3,4 VW за дизелови двигатели с Pumpe Düse 2,9 – 3,4 VW за бензинови двигатели с EDI > 3,5 WV за дизелови двигатели с PDF и EDI > 3,5 2. Моторни масла за превозни средства без EDI (с фиксиран интервал на смазване) VW за дизелови двигатели (освен тези с Pumpe Düse) без EDI >3,5 VW , , за бензинови двигатели без EDI >3,5 VW за дизелови двигатели с Pumpe Düse без EDI >3,5 Смазoчните масла, отговарящи на спецификации VW /506 00, не са предназначени за превозни средства без EDI (тоест за по-стари двигатели).

145 Нови експлоатационни норми на VW за моторни масла
VW = Mobil 1 VW = Mobil 1 VW = Mobil SHC Formula LD* VW = Mobil syst S special V VW = Mobil 1 VW = Mobil 1 SHC Formula LD VW = Mobil 1 Formula ESP 5W 30 (вкл , , , , **) * Volkswagen предписва да се долива максимум 0,5 л масло по спецификация VW-Norm / в периода между смяната на масло. При необходимост от доливане на повече масло или на масло, което не отговаря на тази норма, то трябва да се сменя след макс км или след макс. една година. **Освен двигатели V10TDI и R5, произведени до 4-то тримесечие на 2005 г. Правилото за 1/2 л не се отнася за 3-литровия Lupo (3 цилиндъра, дизел, Pumpe Düse).

146 Нашите поздравления. Вие завършихте раздел 3
Нашите поздравления! Вие завършихте раздел 3.0 "Спецификации на моторни масла".


Изтегли ppt "Смазване на автомобилни възли и агрегати - техническо обучение"

Сходни презентации


Реклама от Google