Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

СТОПАНИСВАНЕ И УПРАВЛЕНИЕ НА ЯЗОВИРИТЕ В ОБЛАСТ ВРАЦА

Сходни презентации


Презентация по темата: "СТОПАНИСВАНЕ И УПРАВЛЕНИЕ НА ЯЗОВИРИТЕ В ОБЛАСТ ВРАЦА"— Препис на презентация:

1 СТОПАНИСВАНЕ И УПРАВЛЕНИЕ НА ЯЗОВИРИТЕ В ОБЛАСТ ВРАЦА
СТОПАНИСВАНЕ И УПРАВЛЕНИЕ НА ЯЗОВИРИТЕ В ОБЛАСТ ВРАЦА 1.Анализ на състоянието на язовирните стени и съоръженията към тях. 2.Измененията в Закона за водите, касаещи стопанисването и управлението на язовирите. 3.Финансиране на дейности, свързани с подобряване на техническото състояние на язовирните стени и съоръжения към тях по ОПОС.

2 Язовир/населено място Експлоатационно състояние
община борован № по ред Язовир/населено място Техническо състояние Експлоатационно състояние На концесия/под наем 1 „Братковец“, с. Борован Работоспособно Яз. стена в добро състояние, изправен ОИ и преливник На концесия 2 „Велчов лъг“, с. Борован Частично работоспособно Яз. стена в добро състояние, изправен ОИ и преливник, неизправни бързоток и енергогасител Не е отдаден 3 „Гарвански геран“, с. Малорад Предстоят ремонтно-възстановителни дейности Съгласно Решение № 495 от г. на Министерски съвет 4 „Горна бара“, с. Борован Предаварийно Яз. стена с нарушения, изправен ОИ, неизправен преливник, неизправни енергогасител и бързоток 5 „Гъбов дол“, с. Борован Работотоспособно Яз. стена в добро състояние, работещ ОИ, изправен преливник 6 „Домуславец“, с. Нивянин Работоспособно - източен 7 „Езерска падина“, с. Малорад 8 „Жарковец“, с. Добролево Яз. стена с нарушения, неизправен ОИ и преливник, неизправни енергогасител и бързоток 9 „Корея“, с. Борован 10 „Млада овчарка“, с. Нивянин Яз. стена с нарушения, изправен ОИ, неизправен преливник, неизправни бързоток и енергогасител 11 „Потока / Ботева алея“, с. Борован 12 „Сираково“, с. Сираково 13 „Стубеля“, с. Борован  В процедура по извеждане от експлоатация 14 „Тихов лъг“, с. Борован Яз. стена в добро състояние, изправен ОИ, неизправни преливник, бързоток и енергогасител 15 „Церов дол“, с. Борован В процедура по извеждане от експлоатация

3 Язовир/населено място Експлоатационно състояние
ОБЩИНА БЯЛА СЛАТИНА № по ред Язовир/населено място Техническо състояние Експлоатационно състояние На концесия / под наем 1 „Враняк“, с. Враняк Работоспособно Яз. стена в добро състояние, изправен ОИ и преливник Под наем 2 „Габаре“, с. Габаре На концесия 3 „Градините“, с. Буковец Не е отдаден 4 „Градините 1“, с. Тлачене 5 „Лъга“ – малък, с. Буковец Предаварийно Яз. стена с нарушения, неизправен ОИ и преливник 6 „Драшан-1“, с. Драшан Частично работоспособно Яз. стена в добро състояние, неизправен ОИ, изправен преливник 7 „Драшан-2“ – големия, с. Драшан 8 „Кокошарника“, с. Соколаре 9 „Лековит кладенец“, с. Търнава 10 „Марин дол“, с. Комарево С прокопана стена Празен, не се завирява 11 „Под селото“, с. Соколаре Яз. стена в добро състояние, изправен ОИ и преливник, неизправен бързоток 12 „Руменя“, с. Търнава 13 „Соколаре-1“, с. Соколаре 14 „Търнак“, с. Търнак 15 „Домуславец“, с. Буковец

4 Язовир/населено място Експлоатационно състояние
ОБЩИНА враца № по ред Язовир/населено място Техническо състояние Експлоатационно състояние На концесия/под наем 1 „Агов дол“, с. Власатица  Работоспособно Яз. стена в добро състояние, изправен ОИ и преливник На концесия 2 „Влашки дол“, с. Бели Извор  Частично работоспособно Яз. стена в добро състояние, изправен ОИ, неизправен преливник, неизправни енергогасител и бързоток 3 „Върбица-2“ / Ливадето, с. Върбица Яз. стена в добро състояние, изправен ОИ и преливник, неизправни енергогасител и бързоток Не е отдаден 4 „Девене“, с. Девене Предстоят ремонтно-възстановителни дейности Съгласно Решение № 495 от г. на Министерски съвет 5  „Дедова могила“, с. Върбица Яз. стена е компрометирана, изправен ОИ и преливник Под наем 6  „Джуджански поток“, гр. Враца Яз. стена е компрометирана, изправен ОИ, няма преливник 7 „Енева“, с. Тишевица Нарушена короната на яз. стена, неизправни бързоток и енергогасител, изправен ОИ и преливник 8 „Желязковец“, с. Баница Изправни преливник, енергогасител и бързоток, неизправен ОИ 9 „Кални дол“, с. Вировско Неизправна изходна и входна шахта на основен изпускател, нарушена короната на яз. стена 10 „Кираджията“, с. Баница Изправен ОИ, разрушен енергогасител, филтрация на яз. стена 11 „Косталево“, с. Косталево Разрушен преливник, бързоток и енергогасител от наводненията 2014 г. 12 „Лесконож“, м/у с. Вировско и с. Горно Пещене Изправен ОИ, разрушен бързоток и енергогасител 13 „Лиляче“, с. Лиляче Разрушена бетонова пасарелка за достъп до кранова шахта 14 „Мраморчица“, м/у с. Горно Пещене и с. Мраморен 15 „Омраски геран“, с. Вировско  Предаварийно Неизправни преливник, бързоток и енергогасител, неизправен ОИ

5 Язовир/населено място Експлоатационно състояние
16 „Под кръста“, с. Тишевица  Работоспособно Яз. стена в добро състояние, изправен ОИ и преливник На концесия 17 „Сухият Скът“, с. Мраморен Частично работоспособно Изправен ОИ и преливник, нарушен участък в петата на язовира по сухия откос, неравна корона на стената Не е отдаден 18 „Три Кладенци“, с. Девене Предстоят ремонтно-възстановителни дейности Съгласно Решение № 495 от г. на Министерски съвет 19 „Уменкьовец“, с. Мало Пещене Частично работоспособно - източен Изправен ОИ, разрушен вход на преливника, неизправен бързоток и енергогасител 20 „Чирен-3“, с. Чирен ОБЩИНА криводол № по ред Язовир/населено място Техническо състояние Експлоатационно състояние На концесия/под наем 1 „Балкана-1“, с. Главаци  С прокопана стена Празен, не се завирява Не е отдаден 2 „Балкана-2“, с. Главаци  Предаварийно Неизправен ОИ, преливник, бързоток 3 „Баурене“ 1, с. Баурене Яз. стена е нарушена, неизправен ОИ и бързоток, изправен преливник 4 „Бъркашки дол“, с. Галатин Неизправни преливник, бързоток, енергогасител, неизправен ОИ 5 „Влашка могила“/ Леонкевото, гр. Криводол 6 „Галатин“ 1, с. Галатин  Частично работоспособно Изправни ОИ, преливник, неизправна корона на яз. стена, частично неизправни бързоток и енергогасител 7 „Голямо Бабино“, с. Голямо Бабино 8 „Градешница“, с. Градешница Неизправен ОИ, неизправен бързоток и енергогасител, неизправен преливник

6 Язовир/населено място Експлоатационно състояние
9 „Караджа-1“, с. Ракево  Частично работоспособно Неизправен ОИ, бързоток и енергогасител, изправен преливник Не е отдаден 10 „Караджа-2“, с. Ракево 11 „Лесура / Жиев лъг“, с. Лесура Предстоят ремонтно-възстановителни дейности Съгласно Решение № 495 от г. на Министерски съвет 12 „Лозята“, гр. Криводол Частично работоспособно Изправен ОИ, неизправен преливник 13  „Мътница“ – Балкана 3, с. Главаци Изправен ОИ и преливник, неизправен бързоток 14 „Потока“, с. Фурен Изправен ОИ, неизправен преливник и бързоток На концесия 15 „Султански дол“, с. Пудрия и с. Краводер Изправен ОИ и преливник, неизправен бързоток, нарушен воден откос 16 „Уровене“, с. Уровене Неизправен преливник и бързоток 17 „Фудич“ – Баурене 2, с. Баурене Предаварийно Неизправен ОИ, преливник и бързоток 18 „Чукара“, с. Ботуня Няма достъп ОБЩИНА мездра № по ред Язовир/населено място Техническо състояние Експлоатационно състояние На концесия/ под наем 1 „Боденец“, с. Крапец  Работоспособно Яз. стена в добро състояние, изправен ОИ и преливник Под наем 2 „Батон дол“, с. Горна Кремена С прокопана стена Не е отдаден 3 „Заминец“, с. Долна Кремена  Предаварийно Няма ОИ, неизправен преливник и бързоток 4 „Ослен Криводол“, с. Ослен Криводол Ползва се от ,,Ловно-рибарско дружество - Мездра"

7 Експлоатационно състояние Експлоатационно състояние
5 „Под селото“, с. Долна Кремена Работоспособно Яз. стена в добро състояние, изправен ОИ и преливник Под наем 6 „Царевец“, с. Царевец  С прокопана стена Празен, не се завирява Не е отдаден ОБЩИНА роман № по ред Язовир / населено място Техническо състояние Експлоатационно състояние На концесия / под наем 1 „Курново“, с. Курново  Частично работоспособно неизправен ОИ и бързоток Под наем 2 „Стояновци“, с. Стояновци  Работоспособно Яз. стена в добро състояние, изправен ОИ и преливник ОБЩИНА хайредин № по ред Язовир / населено място Техническо състояние Експлоатационно състояние На концесия / под наем 1 „Бързина“, с. Бързина Предаварийно Неизправен ОИ, бързоток и енергогасител, неизправна яз. стена Не е отдаден 2 „Рогозен-1“, с. Рогозен  Извършват се ремонтно-възстановителни дейности 3 „Рогозен-2“, с. Рогозен Работоспособно Яз. стена в добро състояние, изправен ОИ и преливник   На територията на област Враца се намират още 6 бр. язовири, които се стопанисват от „Напоителни системи“ ЕАД, клон Мизия, както и 5 бр., които се стопанисват от частни лица и сдружения. Всички тези язовири се намират в добро техническо и експлоатационно състояние.

8 Изменения в закона за водите, регламентиращи стопанисването и управлението на язовирните стени и съоръженията към тях Чл.138а се правят следните изменения и допълнения: 1. В ал. 1 текстът преди т. 1 се изменя така: "Собствениците или ползвателите на водностопански системи и съоръжения и на обекти по чл. 131, ал. 1 изготвят аварийни планове по реда на чл. 35 от Закона за защита при бедствия или възлагат тяхното изготвяне на оператори, като осигуряват изпълнението на предвидените в тях мерки. Аварийните планове съдържат:". 2. Алинея 2 се изменя така: "(2) Специфичните изисквания за формата и съдържанието на аварийните планове на язовирите се определят с наредбата по чл. 141, ал. 2.„ /Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние/. Чл. 139а. (1) Образува се Държавно предприятие "Управление и стопанисване на язовири" със статут на държавно предприятие по смисъла на чл. 62, ал. 3 от Търговския закон, наричано по-нататък "ДПУСЯ". (2) Държавното предприятие "Управление и стопанисване на язовири" е юридическо лице със седалище София. Предприятието не е търговско дружество и не формира и не разпределя печалба. (3) Основен предмет на дейност на ДПУСЯ е комплексно управление на язовири - публична и частна държавна собственост. (4) Държавното предприятие "Управление и стопанисване на язовири" осъществява и други дейности, които осигуряват или допълват основния предмет на дейност. (5) Държавата предоставя на ДПУСЯ имущество - публична и частна държавна собственост, определено с решение на Министерския съвет, за изпълнение на предмета му на дейност. (6) За изпълнение на предмета на дейност държавата предоставя на ДПУСЯ имущество - публична и частна държавна собственост, в т. ч. и язовирите, чиято собственост общините са прехвърлили безвъзмездно на държавата. Имуществото се определя с решение на Министерския съвет. (7) Извън обхвата на дейността на ДПУСЯ са язовирите, които се стопанисват и управляват от "Национална електрическа компания" - ЕАД, "Напоителни системи" - ЕАД, "Земинвест" - ЕАД, ВиК операторите с държавно или с държавно и общинско участие в капитала и тези, отдадени на концесия, за които в концесионния договор е предвидено извършването на основен ремонт и реконструкция от страна на концесионера.

9 Изменения в закона за водите, регламентиращи стопанисването и управлението на язовирните стени и съоръженията към тях Чл. 141а. (1) В зависимост от техните размери - височина на язовирната стена и обема на водохранилището, големи язовири са тези, които отговарят поне на едно от следните условия: 1. язовири с височина на стената, по-голяма от 15 м, мерена от най-ниската точка на основата до короната на язовира; 2. язовири с височина между 5 м и 15 м, завиряващи обем, по-голям от 3 милиона куб.м. (2) Малки язовири са язовири, които не отговарят на условията по ал. 1. (3) На контрол по реда на този закон и наредбата по чл. 141, ал. 2 подлежат всички язовири по ал. 1 и 2, с изключение на малките язовири, за които при класифицирането им по отношение на тяхната потенциална опасност е установено, че нарушаването на конструктивната цялост на язовирните им стени не създава заплаха за човешки жертви или не застрашават критична инфраструктура и отговарят поне на едно от следните условия: 1. създаваният воден напор е по-малък от 7.0 м и завиреният обем е по-малък от куб.м; 2. създаденият воден напор е по-малък от 2.0 м независимо от завирения обем; 3. завиреният обем е по-малък от куб.м независимо от създавания воден напор; 4. водосборният му басейн е не повече от 2.0 кв.км и водохранилището не се пълни чрез деривации или помпена станция. (4) За техническата изправност и безопасната експлоатация на язовирите по ал. 3 отговарят собствениците. Те не са длъжни да възлагат стопанисването, поддържането и осъществяването на техническата експлоатация на язовирната стена и съоръженията към нея на лице, което отговаря на изискванията за оператор на язовирна стена.

10 1. първа висока степен на потенциална опасност;
Изменения в закона за водите, регламентиращи стопанисването и управлението на язовирните стени и съоръженията към тях Чл. 141б. (1) Язовирите се класифицират в три степени на потенциална опасност в зависимост от възможно най-лошите последици от освобождаването на съхраняваните в язовира води поради разрушаване или неправилна експлоатация на язовира: 1. първа висока степен на потенциална опасност; 2. втора значителна степен на потенциална опасност; 3. трета ниска степен на потенциална опасност. (2) Критериите за класифициране на степента на потенциална опасност по ал. 1 се определят в наредбата по чл. 141, ал. 2 от Междуведомствената комисия, назначена от Министерския съвет, която включва представители на Министерството на околната среда и водите, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на земеделието, храните и горите, Министерството на енергетиката, Министерството на икономиката, Министерството на вътрешните работи и научните среди, имащи пряко отношение към язовирните стени и съоръженията към тях. (3) Комисията по чл. 138а, ал. 3 класифицира язовирите по степен на потенциална опасност съгласно наредбата по чл. 141, ал. 2. Предстои категоризация на язовирите по степен на потенциална опасност, която ще се извършва от комисия, назначена със заповед на областния управител. По този начин ще се гарантира извършването на ежегодни проверки на язовирите с висока и значителна степен на потенциална опасност. Определената степен ще има значение при определяне на изискванията за експлоатация на съоръженията.

11 Изменения в закона за водите, регламентиращи стопанисването и управлението на язовирните стени и съоръженията към тях § 4в. (1) Ремонтите и реконструкциите на язовири - държавна и общинска собственост, с изключение на тези, възложени на концесия, за които в концесионния договор е предвидено извършването на ремонтно-възстановителни дейности от страна на концесионера, могат да се възлагат от търговско дружество със сто на сто държавно участие, определено от Министерския съвет. (2) Министерският съвет, по предложение на председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, одобрява списък на язовирните стени и съоръженията към тях на язовирите по ал. 1, на които трябва да се извърши основен ремонт или реконструкция. (3) На одобрените в списъка по ал. 2 язовири, в зависимост от нарушаването на конструктивната цялост на язовирните стени или съоръженията към тях, експертният съвет към търговското дружество определя вида и обема на дейностите по ал. 1, които трябва да бъдат извършени за осигуряване на сигурност, дълготрайност и ефективност на язовирните стени и съоръженията към тях и опазването на околната среда. (4) Ремонтите и реконструкциите на язовири - държавна собственост, предоставени за управление и стопанисване на "Национална електрическа компания" - ЕАД, "Напоителни системи" - ЕАД, "Земинвест" - ЕАД, ВиК операторите с държавно или с държавно и общинско участие в капитала, могат да се извършват от търговското дружество по ал. 1 при липса на средства и при заявено искане от страна на дружествата. (5) Общините възстановяват на дружеството по ал. 1 разходите за ремонтите и реконструкциите на язовири - общинска собственост, освен когато правото на собственост върху тях се прехвърли безвъзмездно на държавата след решение на общинския съвет. (6) В случаите по ал. 4 разходите за ремонтите и реконструкциите на язовири - държавна собственост, се възстановяват от дружеството, което ги стопанисва и управлява ("Национална електрическа компания" - ЕАД, "Напоителни системи" - ЕАД, "Земинвест" - ЕАД, ВиК операторите с държавно или с държавно и общинско участие в капитала), на търговското дружество по ал. 1." § 33. В тримесечен срок от влизането в сила на този закон кметовете на общини внасят в Министерството на икономиката мотивирано предложение за промяна на собствеността на язовирите при наличие на взето решение от съответния общински съвет за прехвърляне собствеността безвъзмездно на държавата.

12 ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА „ОКОЛНА СРЕДА 2014-2020“
Приоритетна ос 4, Процедура BG16M1OP „Мерки за въвеждане на решения за превенция и управление на риска от наводнения“ Дата на обявяване: 29 септември 2017 г. Крайна дата за подаване на документи: 01 октомври 2018 г. Размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект: максималният размер на БФП за едно проектно предложение е лв. (един милион лева) с ДДС. В рамките на настоящата процедура всеки кандидат има право да подаде повече от едно проектно предложение. Всяко проектно предложение трябва да се отнася до ремонта и/или реконструкцията на един язовир. По процедурата се финансира изпълнението на мерки за ремонт и/или реконструкция на язовирни стени и прилежащите им съоръжения, чието техническо състояние е определено като неизправно или предаварийно. По процедурата няма да бъдат финансирани дейности по ремонт и/или реконструкция на язовирни стени и съоръжения към тях, когато същите подлежат на ликвидация.

13 ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА „ОКОЛНА СРЕДА 2014-2020“
Допустими бенефициенти по процедурата - общините на територията на Република България Съгласно чл. 65, ал. 1, т. 1 и т. 3 от Закона за защита при бедствия, кметът на общината организира и ръководи защитата при бедствия на територията на общината и организира, координира и провежда превантивни мерки за недопускането или намаляването на последиците от бедствия. Съгласно чл. 10, ал. 2 от Закона за водите, политиката, свързана с дейностите по експлоатация, изграждане, реконструкция и модернизация на водностопански системи и съоръжения - общинска собственост, се осъществява от кмета на общината.

14 ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА „ОКОЛНА СРЕДА 2014-2020“
Допустими за финансиране по процедурата са следните дейности: Подготовка на проектното предложение - подготовка на документация за възлагане на обществени поръчки. По процедурата не се допуска финансирането на дейности, свързани с използването на консултантски услуги за попълване на формуляра за кандидатстване и приложенията към него. Подготовка, проектиране и изпълнение на дейности, свързани с подобряване на техническото състояние на язовирните стени и съоръжения към тях. Подготовка и изпълнение на дейности за повишаване подготвеността за реакция на населението в случай на наводнения - изграждане на радиокомуникационна система и/или сиренна система за ранно предупреждение и оповестяване на населението при бедствия, която ще се задейства при риск от наводнения, поставяне/възстановяване на автоматични нивомерни устройства за следене на водните нива във водохранилището на язовира с осигуряване на връзка със сиренната система. В рамките на процедурата е допустимо финансирането на система за ранно предупреждение и оповестяване на населението на ниво община. Организация и управление на проекта. Мерки за информация и комуникация.

15 ПРЕПОРЪКИ КЪМ ОБЩИНИТЕ
До 31 август – анализ на състоянието на язовирните стени и съоръженията към тях и предложения за промяна на собствеността на язовирите от общинска в държавна. До 5 септември – подготовка на проектни предложения за кандидатстване по ОПОС за ремонт на язовири, за които общините имат проектна готовност. До 10 септември – внасяне на мотивирани предложения до общинските съвети за промяна на собствеността на язовирите от общинска в държавна /задължително за язовирите, за които са предоставени средства за ремонт - яз.“Лесура“, яз.“Три кладенци“, яз.“Девене“, яз.“Гарвански геран“, яз.“Езерска падина“ на „Държавна консолидационна компания“ ЕАД – София с Решение № 495/ г. на Министерски съвет. Внасяне на предложения до общинските съвети за вземане на решения за кандидатстване по ОПОС - Приоритетна ос 4, Процедура BG16M1OP „Мерки за въвеждане на решения за превенция и управление на риска от наводнения“ До 28 септември – провеждане на заседания на общинските съвети за вземане на решения за промяна на собствеността на язовирите. До 1 октомври – подаване на документи за кандидатстване по ОПОС. До 5 октомври – подаване на заявления до министъра на икономиката за промяна на собствеността на язовирите, които са одобрени с решение на общинския съвет. Изготвяне на аварийни планове за язовирите съгласно чл.138а от ЗВ по реда на чл.35 от ЗЗБ. Въвеждане на строг контрол по изпълнението на инвестиционните програми на концесионерите и наемателите на язовири и докладване до общинските съвети за предприетите от тях мерки за поддържане на язовирите в изправно техническо и експлоатационно състояние. Изпълнение на предписанията от собствениците на язовири, дадени от Междуведомствената комисия, осъществяваща ежегодни проверки. Планиране на средства в общинските бюджети за изпълнение на задълженията на кметовете по ЗВ и ЗЗБ.


Изтегли ppt "СТОПАНИСВАНЕ И УПРАВЛЕНИЕ НА ЯЗОВИРИТЕ В ОБЛАСТ ВРАЦА"

Сходни презентации


Реклама от Google