Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

Икономически анализ ВЪВЕДЕНИЕ Проф. д-р Димитър Димитров

Сходни презентации


Презентация по темата: "Икономически анализ ВЪВЕДЕНИЕ Проф. д-р Димитър Димитров"— Препис на презентация:

1 Икономически анализ ВЪВЕДЕНИЕ Проф. д-р Димитър Димитров
УНИВЕРСИТЕТ ЗА НАЦИОНАЛНО И СВЕТОВНО СТОПАНСТВО КАТЕДРА “НАЦИОНАЛНА И РЕГИОНАЛНА СИГУРНОСТ” Икономически анализ ВЪВЕДЕНИЕ Проф. д-р Димитър Димитров

2 Структура на лекцията Увод Обект и предмет на икономическия анализ
Цел на анализа Задачи на анализа Основни стъпки и базова рамка на анализа По-важни методи за анализ

3 Увод Какви искате да станете – умни или зубрачи
Истинската цел на образованието. Евгени Дайнов 24 часа, “Целта не е производството на объркани и уплашени хора, притиснати от папагалски назубрени “знания”. Целта на образованието е да подготвя младите да могат свободно и самостоятелно да избират целите си, да имат уменията да ги постигат и да имат моралното съзнание, че при постигането на своите цели не бива да нараняват други хора. Образование = свобода + умения + морал.”

4

5 Увод Сбогом на илюзиите (няколко примера от вестниците)
Обхват и ограничения на анализа Примера с кръговете (9 окръжности да се свържат с линия)

6 Увод Трудности при анализа необходимост от експертиза методи хора
процедури информация класифицирана информация Творчество Здрав разум

7 Увод Съобразяване със бюджетните ограничения - намерения, планове, програми, бюджети Многообразие на методите, необходимост от използване на много методи Едни правят анализа, други вземат решенията Понякога решенията се вземат предварително и след това се оформя анализа

8 Обект и предмет Обект на анализа.
Обект на изучаване от научната дисциплина икономически анализ е предприятието и неговото многостранно поведение.

9 Обект и предмет Предмет на анализа.
Предмет на изучаване от дисциплината са методите за анализ на ресурсни алтернативи при вземане на решения

10 Предприятие от Уикипедия, свободната енциклопедия
Предприятието е имуществен комплекс за провеждане на предприемаческа дейност. Представлява в правен аспект съвкупност от права, задължения и фактически отношения имащи икономическо измерение (има комерсиална стойност и се измерва в пари).

11 Предприятие Предприятието в тесен смисъл е самостоятелно обособена икономическа единица, която произвежда и продава стоки (предоставя услуги) в условията на заобикалящата го микро- и макроикономическа среда с цел получаване на задоволителна за собствениците печалба, като се отчитат интересите на персонала, потребителите, контрагентите и обществото като цяло.

12 Предприятие По смисъла на българското законодателство (ДР на КСО, Допълнителни разпоредби на Кодекса за социално осигуряване), предприятие е и всяко място, където се полага наемен труд.

13 Същност и правен статут на предприятието
Изграждането, функционирането и преобразуването на предприятията в българската икономика се основават на изискванията на действащия Търговски закон (ТЗ). Това е документ приет и утвърден от Народното събрание (НС), който съдържа правните норми регулиращи отношенията между търговците и стопанската им дейност. Под стопанска дейност разбираме постоянно осъществявана дейност от търговеца, която е негова професия за производство на определени стоки или услуги, които задоволяват потребностите на купувачите. Основната цел на търговеца е да получава печалба и да увеличава доходите си.

14 Стопанската дейност като цяло по смисъла на ТЗ включва:
производство и продажба на стоки, покупка на стоки или вещи с цел продажба в първоначален или преработен вид, покупка и продажба на ценни книги, комисиони, транспортни, застрахователни, банкови, лизингови и други сделки с интелектуална собственост, туристически, хотелиерски, информационни и други услуги, покупка, строеж или обзавеждане на недвижими имоти с цел продажба и други.

15 Стопанската дейност се осъществява от двете стопанско-организационни форми, а именно предприятия и фирми. В ежедневната практика и икономическата теория често пъти тези две понятия се използват като синоними. Въпреки това между тях има разлика: Фирмата е наименованието, под което търговеца упражнява занятието и се подписва. Предприятията по своята същност са основни стопански единици, които произвеждат продукти или предлагат услуги, предназначени за реализация и задоволяване на потребностите на други лица или организации.

16 С понятието предприятие се обозначава всяка стопанска единица (държавна, частна), която произвежда стоки, предлага услуги, организация или място, където се извършва предприемаческа дейност с цел получаване на печалба. Следователно предприятието е реална, основна, стопанска форма, чрез която търговеца и неговата фирма осъществяват дейност.

17 Обект и предмет Икономическият анализ предлага концептуална рамка за системно решаване на проблема за избор на една или друга алтернатива за решение и действие. Той може да бъде прилаган, както за оценка на качеството на вече взети решения, така и за аргументиране на настоящи или бъдещи решения. Най-често е неговото използване при разходни и инвестиционни решения. Във всички случаи анализът е съобразен с конкретната ситуация на вземаните решения и поради това той е форма на приложно изследване,

18 Цел Целта на икономическия анализ е не вземане на решение. Това е задължение на упълномощените да вземат решение. Негова цел е да подпомогне вземането на решение, като освети разходите и очакваните ефекти за всяка от възможните алтернативи в конкретната ситуация на решение. Той трябва да препоръча икономически целесъобразната алтернатива, а вземащите решения трябва да преценят в каква степен да се доверят на икономическите аргументи за едно или друго решение.

19 Задачи Формиране на критерии за измерване на степента за достигане на целта; Събиране на информация за състоянието на средата, алтернативите за решения и ефектите от избора на алтернатива; Приемане на ограничения за решението; Аналитична обработка на информацията; Изработване на оптимално, рационално или друго решение;

20 Стъпки на анализа Установяване и дефиниране на проблемите, желаните цели-желания и цели-действия. Това е най-важната и най-трудна част от аналитичния процес. Цикълът на анализ стартира с формулирането на проблема Подбор на осъществим набор от алтернативи. Формулиране на допускания. Определяне на разходите и ползите за всяка алтернатива . Изследване и сравняване на алтернативите.

21 Методи и техники за анализ.
Маргинален анализ Производствен анализ Разходен анализ Инженерно-стойностен или инженерингов Икономико-статистически анализ Метод “разходи-ползи” Количествени методи и техники от апарата на операционните изследвания

22 Economic analysis A systematic approach to determining the optimum use of scarce resources, involving comparison of two or more alternatives in achieving a specific objective under the given assumptions and constraints. Economic analysis takes into account the opportunity costs of resources employed and attempts to measure in monetary terms the private and social costs and benefits of a project to the community or economy. Read more:

23 Икономически анализ Систематичен подход за определяне на оптималното използване на ограничените ресурси, включващ сравняване на две или повече алтернативи за постигане на конкретна цел при дадените предположения и ограничения. Икономическият анализ отчита алтернативните разходи на използваните ресурси и се опитва да измерва в парично изражение частни и социални разходи и ползи на проекти за обществото или икономиката.

24 Foundations of Economic Analysis
Foundations of Economic Analysis is a book by Paul A. Samuelson published in 1947 (Enlarged ed., 1983) by Harvard University Press. It sought to demonstrate a common mathematical structure underlying multiple branches of economics from two basic principles: maximizing behavior of agents (such as of utility by consumers and profits by firms) and stability of equilibrium as to economic systems (such as markets or economies). Among other contributions, it advanced the theory of index numbers and generalized welfare economics. It is especially known for definitively stating and formalizing qualitative and quantitative versions of the "comparative statics" method for calculating how a change in any parameter (say, a change in tax rates) affects an economic system.

25 Introduction to Economic Analysis
By R. Preston McAfee J. Stanley Johnson Professor of Business, Economics & Management California Institute of Technology Показване на съдържанието на книгата

26 Основи на икономическия анализ
Основи на икономическия анализ е книга на Пол Самюелсън, публикувана през 1947 г. (разширено изд., 1983) от Harvard University Press. Самуелсън се стреми да демонстрира обща математическа структура, стояща в основата на множество отрасли на икономиката и базирана на два основни принципа: максимизиране поведението на агенти (като полезност за потребителите и печалби от фирмите) и стабилността на равновесието на икономическите системи (като пазари или икономики). Наред с другите приноси, Самуелсън развива теорията на индексни номера и обощената икономика на благосъстоянието. Той е особено известен за окончателното формализиране на количествени и качествени версии на сравнителен метод за изчисляване как промяната във даден параметър (например, промяна в данъчните ставки) засяга икономическата система.

27 Видове икономически анализ
Видове икономически анализ Политиците имат разнообразие от икономически анализи на тяхно разположение, за да им помагат при оценката на политики и програми. Анализът на разходите, анализ на фискалното въздействие, cost-effectiveness analysis, както и анализ разходи-ползи са сред най-често използваните инструменти.

28 Основни инструменти на икономическия анализ
Икономическите теории се формулират за да обяснят различни явления. Те се опитват да обяснят връзката между две или повече променливи. При формулирането на тези теории се използват множество методи от експертите в дадената област. Инструментите на икономическия анализ се намират в областта на математиката. Математиката се използва много в съвременния икономически анализ. Тя се разглежда като втори език за студентите по икономика. Все повече се прибягва до геометрия, за да се осигури изображение на икономическото поведение. Диаграмите и графиките имат силно визуално въздействие и помагат да се разбере и учи икономика с интерес и лекота. Една китайска поговорка казва: "Една картина струва колкото хиляда думи".

29 Рапсодия Илиан Михов

30 Накратко, вие ще се запознаете с термини като променливи, при равни други условия, функции, уравнения, идентичности, графики и диаграми, линии и криви, наклони, ограничения и деривати (производни), времеви редове и така нататък. Това са основните инструменти на икономическия анализ.

31 БАЗОВИ ПОНЯТИЯ Икономичност е: най-доброто решение, решение при фиксиран резултат с минимални разходи, Ефективност е: най-доброто решение, решение при фиксирани разходи с максимален резултат, Какво е ефикасно решение? Решение, което достига целта, което върши работа.

32 Какво е оптимално решение? най-доброто решение, решение при фиксиран резултат с минимални разходи, решение при фиксирани разходи с максимален резултат,

33 входно – изходни модели I-O models (Input – Output Models)
ВХОД ресурси хора земя капитал Интелектуална собственост Предприемаческа активност разходи

34 изход работа продукт доходи ползи резултат дейност

35 Базово понятие за сигурност
Състояние на цялостност, независимост, неуязвимост, устойчивост и стабилност по отношение на фактори от външния и вътрешен контекст Способност за съхраняване при неблагоприятни промени на контекста и запазване на възможностите за развитие. Способност за справяне със заплахите и рисковете, и запазване или подобряване на състоянието. Баланс между рискове и способности за тяхното управление, вкл. контрол. Способност за управление на риска Кличко, Кубрат Пулев, Багата

36 Характеристики на сигурността
Неделима Каскадиращ ефект Струва пари Проблем в един елемент- проблем в цялата система Динамична Субективна, зависи от гледната точка Сложна система

37 Примери за икономически анализ
Белене Кремиковци Големи проекти – Магистрали, Южен поток, Набуко

38 Особености Стиглиц „Свободно падане”
Асиметрична информираност ( на агентите на пазара) Съвършен пазар не съществува - малко отклонение в информираността или съвършения пазар води до големи промени

39 Особености Много от методите за анализ са използваеми в добре функционираща пазарна икономика, с конкурентен пазар Там, където има монополи, рекет, корупция, отвличания, високи разходи за сигурност, неясни приоритети, резки промени в политиката – там много от методите не са полезни за мениджмънта.

40 Примери Кремиковци ВМЗ Пустеещи земи Хладилния завод
Това са закрити и неработещи предприятия, които обаче имат някакъв бизнес модел.

41 Икономически анализ и икономически анализ в отбраната и сигурността
Налага се подбор на методи, подходящи за съответния обект (бизнеса или сектора за сигурност и отбрана) И при методите има икономичност, ефективност и ефикасност

42 Има и един принцип – Трички, ама добрички (приказката за лисицата и таралежа)
Българският бизнес в голямата си част е малък и среден бизнес. Какво означава това?

43 Хора Време Методи Информация Бази данни Умения Но най-вече – ЗДРАВ РАЗУМ

44 Приложението на много методи изсква и друга информационна среда – например за бенчмаркинга- отраслова и национална информация, браншови информационни сравнения и др.

45 Регулаторната рамка също е много важна
Регулаторната рамка също е много важна. Ако данъците, таксите и конкуренцията ви притискат вие ще осъзнаете необходимостта от използване на по-детайлни методи, а също така и от по добро използване на разполагаемите ресурси – хора, земя, капитал. Пример – държавно или общинско предприятия – социални функции, синдикати, партизанщина, тежка ограничаваща регулация

46 Специфика в методите – т.е. има нужда и от известно творчество
Методите са преработващи системи – качеството на резултата, който излиза на изхода на метода, зависи от качеството на входа. Не може с некачествена или непълна информация да получите качествен анализ. Тогава по-добре да не се използва този метод. Машинка за месо

47 Освен това – дългосрочност срещу краткосрочност – и при методите и при тълкуването на резултатите.

48 Има сравнително прости индикатори , които показват дали бизнесът ви върви или не;
Например: текучество, Стачки Забавяне на заплатите Забавяне на данъци Оставане в бизнеса или напускане; Обслужване на кредити Нови коли, мъже, жени, жилища, круизи Това е влиянието на сивата икономика.

49 Целта на анализа е да покаже слабите места, реалността, бизнес модела, да обоснове промяната, да предложи най-добрата алтернатива. Отново: Специфика в българските условия – защо чуждия бизнес и чеждите фирми не отварят тук предприятия и работни места, защо тук не идват малки и средни предприемачи?

50 Икономическият анализ не е само числа, първо имаме качествена оценка и след това количествена. Такава е и логиката за достигане до количествените методи. Икономическият анализ не е счетоводство!

51 БЛАГОДАРЯ ЗА ВНИМАНИЕТО!


Изтегли ppt "Икономически анализ ВЪВЕДЕНИЕ Проф. д-р Димитър Димитров"

Сходни презентации


Реклама от Google