Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

Психологически, педагогически и практически аспекти

Сходни презентации


Презентация по темата: "Психологически, педагогически и практически аспекти"— Препис на презентация:

1 Психологически, педагогически и практически аспекти
СОУ “ Свети Софроний Врачански” – гр. Пловдив Решаване на конфликти в учебна среда Психологически, педагогически и практически аспекти УЧИЛИЩНА КОНФЕРЕНЦИЯ ПО КВАЛИФИКАЦИЯТА 22 юни 2006 година Изготвил: Ирина Даскалова – учител по Български език и литература

2 Цели и задачи на разработката
Запознаване с научни изследвания за конфликтите – първа стъпка към осмисляне на общуването Изграждане на умение за изваждане на проблема навън – води до успокоение Обективен подход към проблема чрез анализ на конкретна конфликтна ситуация Промяна в нагласите – от йерархичност към сътрудничество (важен метод в съвременното училище) Стремеж да се работи в екип (и при решаване на конфликти): “Никой не може да бъде съвършен, но един екип би могъл да бъде.” (Английска бизнес поговорка)

3 Дефиниция на понятието конфликт
Сблъсък на противоречиви чувства, потребности, ценности и действия. Модел на конфликт се създава, когато две или повече лица взаимодействат и осъзнават несъвместими различия по между си Характер на сблъсъка Психоаналитична концептуална схема – едновременна актуализация на два мотива Бихевиористично ориентирани изследователи – конфликт има само тогава, когато съществуват алтернативи за реагиране Когнитивна психология – феномен на съзнанието

4 Видове конфликти Истински конфликти

5 Характеристика на конфликтна ситуация
Елементи: огледален образ, “търсене на сламката в окото на другия”, “двойни стандарти”, “всично е ясно”, липса на емпатия Реакция при конфликтна ситуация: отричане, противопоставяне, дискутиране Причини за дисхармонията между личността и групата: излишна агресивност, “сензитивна налудничавост за отношение”, егоцентризъм, повишени претенции

6 Анализ на конфликтна ситуация
Кратка история на конфликта: Един клас събира пари за транспортни карти ученикът Драго разрешава името му и личните му данни да се използват за карта на друго лице, което не е от този клас и училище. Класният ръководител не знае за уговорката между него и ученичката, която ще купува картите, и подписва списъка. След няколко дни Драго известява класния си за случилото се с мотива, че е внесъл необходимата сума, а е останал без карта. Участници: Драго, ученичката, организирала купуването на картите – Ваня и Стела, за чийто приятел е предназначена картата Декларирани позиции на страните: Драго се чувства ощетен и манипулиран, но не иска случилото се да се огласява; Ваня не счита, че е извършила нещо нередно; Стела не се чувства виновна, че е въвлякла Драго в документна измама.

7 Отношение на страните в конфликта: Минало сътрудничество и приятелство, преминало в дистанциране и стигнало до враждебност Имат ли желание страните да намерят решение на конфликта – не, защото всеки се чувства невинен. Разполагат ли страните с достатъчно средства за решаване на конфликта (като пари, време, експерти и други) - не Обществено мнение по конфликта Външни фактори – намеса на педагогическия съветник на училището

8 Решаване на конфликти Стъпки:
Директно изразяване на собственото становище по отношение на конфликта Достигане до общо определение на конфликта Намиране на отговори на въпросите с какво сме съгласни и с какво не Изразено намерение за сътрудничество Приемане на перспективата на другия Координирани мотивации да се преговаря Достигане до споразумение

9 “Фразите на свободата”
Според психолога Гинът добър родител и добър учител е този, който не се налага на подрастващите и с думи ги подтиква да взимат разумни решения: - “Щом искаш...” - “Ако това наистина ти харесва...” - “Решавай сам.” - “Това е твоя работа.” - “Това зависи изцяло от теб.”

10 Роля на учителя Посредник (медиатор) при решаване не спорове
Първи етап - разговаря поотделно с участниците в спора с цел да събуди доверие и да създаде положителна атмосфера Втори етап - помага на участниците да разговарят непосредствено Трети етап - помага да намерят решение Действия на медиатора Пита всяка от страните какво е станало, задава уточняващи въпроси, определя различията, търси справедливо решение за двете страни и ги подтиква към споразумение

11 Въпроси и фрази на медиатора
В какви ситуации реагираш така? Можеш ли да кажеш за това нещо повече? Как можеш да опишеш поведението, което те дразни? Какво искаш той/тя да знае за теб? Какво очакваш от него/нея? Ако правилно съм те разбрал, ти твърдиш, че... Оценявам усилията ви за решаване на проблема Благодаря ви за сериозното отношение

12 Транзакционен анализ на Ерик Берне - модел за комуникация и теория за личностна промяна - ТА
Човек се ражда здрав, свободен и добър Всеки има право да бъде щастлив Човек е автономен и носи отговорност за себе си Отношенията с другите се градят на уважение, грижа и договореност Основни техники Анализ на АЗ-състоянията Родител, Възрастен, Дете, анализ на комуникацията, на игрите и емоционалния рекет, анализ на сценария

13 Анкета за конфликтите Време и условия за провеждане
През месец април 2006 година беше проведена анонимна анкета с дванадесетокласници за отношението им към конфликтите. Анкетирани бяха общо 42 ученици. Въпроси от анкетата Като се базирате на своя опит, какви думи и чувства предизвикват у вас мислите за конфликт? Как разрешавате конфликтите във вашето семейство? Какво правите при конфликти? (дадени са много възможни отговори, като имат право да посочат повече от един отговор.) Въпросите са формулирани от Гейл Садала

14 Отговори на втори въпрос:
28 – конфликтите се решават чрез разговори – с уточнения: обсъждане, диспут, като се изслушва другата страна и се взема решение, удовлетворяващо и двамата 3 – чрез караница 1 – чрез факти 1 – чрез отстъпки 8 – не знаят Отговор на трети въпрос: 21 – извиняват се 25 – говорят директно 19 – избягват конфликти 7 – предлагат компромис 20 – видимо са ядосани 0 – използват посредник

15 РЕШАВАНЕ НА КОНФЛИКТИ В УЧЕБНА СРЕДА
ІІІ. ИЗВОД Прави впечатление, че учениците разчитат преди всичко на себе си, на своите умения и опит за уреждане на междуличностните си отношения и не се доверяват на посредник. Показателно е, че нито един ученик не е посочил този отговор като възможен. Пред учителите стои отговорната задача не само да печелят ежедневно доверието на възпитаниците си, но и да ги учат на толерантни отношения. Изготвил: Ирина Даскалова СОУ “Свети Софроний Врачански”- гр. Пловдив

16 РЕШАВАНЕ НА КОНФЛИКТИ В УЧЕБНА СРЕДА
ІV. ЗАКЛЮЧЕНИЕ 2. В заключение може да се каже, че конфликтите са част от живота ни и не бихме могли да ги избегнем. Но от нашия избор зависи дали ще бъдат болезнени и ще тровят всекидневието ни или ще бъдат възможност за развитие и промяна. Като начало - да се научим да се усмихваме. Когато се смеем, целият свят се смее с нас. Изготвил: Ирина Даскалова СОУ “Свети Софроний Врачански”- гр. Пловдив


Изтегли ppt "Психологически, педагогически и практически аспекти"

Сходни презентации


Реклама от Google