Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

Ранното детско развитие в България

Сходни презентации


Презентация по темата: "Ранното детско развитие в България"— Препис на презентация:

1 Ранното детско развитие в България
ИЗСЛЕДВАНЕ НА СИСТЕМИТЕ ПОДКРЕПЯЩИ РАННОТО ДЕТСКО РАЗВИТИЕ, ВЗАИМОВРЪЗКИТЕ И ВЗАИМОДЕЙСТВИЕТО МЕЖДУ ТЯХ И С РОДИТЕЛИТЕ ОБРАЗОВАНИЕ

2 Нормативно-политическа рамка
ОБРАЗОВАНИЕ в ранна възраст в България: Нормативно-политическа рамка

3 Нормативно-политическа рамка
ЗПУО, Роля на яслите и детската градина: среда за развитие на детето, социално-емоционални умения, преодоляване на неравенствата. Ясли: липсата на общонационални стандарти за РДР води до различен фокус върху стимулацията според делегиращата институция (МОН/МЗ) ДОС за предучилищно образование и ДОС за приобщаващо образование: хармонизиране стандарти за ранно детско развитие - защо и как да се прилагат приобщаващо образование - важните задачи на детските учители предучилищно образование - условията за ранно детско развитие Промяната „отвътре“: въпроси за социализиращата функция, грижата за уязвими деца, сътрудничеството с родителите

4 Основни предизвикателства
ОБРАЗОВАНИЕ в ранна възраст в България: Основни предизвикателства

5 Основни предизвикателства (1)
Чувство за отчужденост от процесите на вземане на важни решения Акцент върху контрола Липса на (позитивна) обратна връзка Липса на активно изразяване на подкрепа и оказване на поддръжка на професионалистите Взаимодействията с НПО-сектора и неговата роля => Усещане за нисък престиж и ниска самооценка ВЕ Р Т И К А Л Н

6 Основни предизвикателства (2)
ХОРИЗОНТАЛНИ Синхронизиране на нормативните уредби в отделните системи Е ли нормативната база в образованието най-напредничавата? По-добро познаване на другите сектори: Нормативна уредба Възможности Ограничения Преодоляване на предразсъдъците, стереотипите и опасенията в съвместната работа (здравеопазване, социално дело)

7 Основни предизвикателства (3)
ХОРИЗОНТАЛНИ Повишаване на уменията за екипна работа и екипен подход към отделното дете. Преходните ситуации на децата като точки на взаимодействието

8 Основни предизвикателства (4)
ХОРИЗОНТАЛНИ ВЕ Р Т И К А Л Н Координиране на местно ниво «Очаква се родителят да коодинира.» Добрите практики не се популяризират и техният анализ не се представя в достатъчна степен като значим Цялостна кадрова визия и професионална подготовка с фокус РДР, не само педагогика Ниско заплащане + неадекватно натоварване Технология за управление на случай. Единна информационна система. Единен център – ДАЗД??

9 Основни предизвикателства (5)
ПО ОТНОШЕНИЕ НА ИНТЕГРИРАНИ УСЛУГИ Тенденцията устойчивостта на интегрираните услуги за РДР да се постига чрез трансформирането им в СОЦИАЛНИ УСЛУГИ, рискува да унищожи най-съществените им характеристики: универсалност на достъпа към тях същностно превантивния им характер

10 Основни предизвикателства (6)
ПО ОТНОШЕНИЕ НА СЕМЕЙНО-ОРИЕНТИРАНИЯ ПОДХОД Липсата на позитивна комуникация на професионалистите с част от родителите Недостатъчно силна доверителната връзка със семейството Неформалните контакти са важни Доколко се осъзнава че: семейно-ориентираният подход е начинът да се индивидуализира грижата за децата от 0 до 7? семейно-общностният подход (ориентиран към семейството през разширеното семейство/общността) има елементи на патерналистичност?

11 Основни предизвикателства (7)
ПО ОТНОШЕНИЕ НА СЕМЕЙНО-ОРИЕНТИРАНИЯ ПОДХОД „Родителите са най-критични към липсата на индивидуално внимание заради многото деца в групите, неглижиране на взаимоотношенията между децата, не-санкциониране на агресията между тях и липсата на достатъчна информация за случващото се с детето в детската ясла.“

12 Основни предизвикателства (8)
ПО ОТНОШЕНИЕ НА ПОДКРЕПАТА ЗА ДЕЦА СЪС СПЕЦИАЛНИ ПОТРЕБНОСТИ Дефицитите във взаимодействията се проявяват особено отчетливо по отношение на подкрепата на децата със специални потребности Не всички професионалисти могат да разпознаят рано много от (симптомите на) децата със специални потребности. Медикализацията на подхода минимализира възможностите за превенция Добрите практики не се популяризират и техният анализ не се представя в достатъчна степен като значим. Сътрудничеството с родителите е ключово.

13 в ранна възраст в България:
ОБРАЗОВАНИЕ в ранна възраст в България: НАГЛАСИ НА РОДИТЕЛИТЕ

14 Достъпност на детската ясла
НАГЛАСИ НА РОДИТЕЛИТЕ КЪМ КАЧЕСТВОТО НА ГРИЖИТЕ В ДЕТСКИТЕ ЯСЛИ Достъпност на детската ясла В България 16.4% от децата на възраст до 3 години посещават самостоятелни детски ясли или яслени групи в детски градини (НСИ г). Достъпът до детска ясла зависи от типа населено място и областта 2010 2016 Брой детски ясли 731 829 Брой места в детски ясли 28,139 32,611

15 Достъпност на детската ясла
НАГЛАСИ НА РОДИТЕЛИТЕ КЪМ КАЧЕСТВОТО НА ГРИЖИТЕ В ДЕТСКИТЕ ЯСЛИ Достъпност на детската ясла 56% от анкетираните родители са отговорили, че децата им посещават или са посещавали детска ясла Най-често това са деца на възраст 2-3 години, по-често в големия град и от семейства на работещи родители 12% от родителите предпочитат алтернативните форми на грижа в ранна детска възраст: Детегледачки, родителски кооперативи, полудневна грижа типа „забавачница“ Подобни услуги все още не са регулирани

16 Имали ли сте проблеми при записването на Вашето дете в детска ясла?
НАГЛАСИ НА РОДИТЕЛИТЕ КЪМ КАЧЕСТВОТО НА ГРИЖИТЕ ЗА ДЕЦАТА В ДЕТСКИТЕ ЯСЛИ Имали ли сте проблеми при записването на Вашето дете в детска ясла?

17 НАГЛАСИ НА РОДИТЕЛИТЕ КЪМ КАЧЕСТВОТО НА ГРИЖИТЕ ЗА ДЕЦАТА В ДЕТСКИТЕ ЯСЛИ
Разпределение на родителите според най-важната причина, поради която детето им не е посещавало ясла (%)

18 Препоръки на родителите към:
НАГЛАСИ НА РОДИТЕЛИТЕ КЪМ КАЧЕСТВОТО НА ГРИЖИТЕ ЗА ДЕЦАТА В ДЕТСКИТЕ ЯСЛИ Препоръки на родителите към: УСЛОВИЯТА НА СРЕДАТА В ДЕТСКАТА ЯСЛА % Големина на групата и численост на персонала 32 Здраве, хигиена, климатични условия 29 Материални условия 23 Хранене 10 Сигурност и супервизия 4 Други 2 Общо 100 КАЧЕСТВОТО НА ГРИЖАТА В ДЕТСКАТА ЯСЛА % Образование и грижа за децата 29 Подбор, квалификация и възраст на персонала 27 Отношение към родителите 14 Индивидуално отношение към децата 13 Толерантност, търпение и неагресивно отношение към децата Мотивация на персонала 4 Общо 100 Родителите, предимно в столицата са силно критични към големината на групите което свързано с отношението на персонала към детето, липсата на индивидуално внимание, необръщането на достатъчно внимание на взаимоотношенията между децата и несанкционирането на агресията между тях. Най-проблематичният аспект към препоръките към качеството на грижата за децата е наемането на по-квалифициран, по-млад, по- мотивиран и много често – специфично образован персонал. 18

19 Оценка на грижите за децата в детските ясли
НАГЛАСИ НА РОДИТЕЛИТЕ КЪМ КАЧЕСТВОТО НА ГРИЖИТЕ ЗА ДЕЦАТА В ДЕТСКИТЕ ЯСЛИ Оценка на грижите за децата в детските ясли „Как оценявате по шестобалната система качеството на предлаганите грижи за детето Ви в детската ясла?“ (%) 19

20 ОЦЕНКА НА ГРИЖИТЕ ЗА ДЕЦАТА В ДЕТСКИТЕ ЯСЛИ
НАГЛАСИ НА РОДИТЕЛИТЕ КЪМ КАЧЕСТВОТО НА ГРИЖИТЕ ЗА ДЕЦАТА В ДЕТСКИТЕ ЯСЛИ ОЦЕНКА НА ГРИЖИТЕ ЗА ДЕЦАТА В ДЕТСКИТЕ ЯСЛИ (+) % Детето бързо се адаптира към средата в детската ясла 58 В детската ясла детето е в безопасност 53 Децата не биват принуждавани да се хранят насила 52 В детската ясла се полагат достатъчно усилия за развиване на познавателните умения на детето Персоналът полага достатъчно грижи за физиологичните нужди на децата 51 Храната е с добро качество 49 20

21 ОЦЕНКА НА ГРИЖИТЕ ЗА ДЕЦАТА В ДЕТСКИТЕ ЯСЛИ
НАГЛАСИ НА РОДИТЕЛИТЕ КЪМ КАЧЕСТВОТО НА ГРИЖИТЕ ЗА ДЕЦАТА В ДЕТСКИТЕ ЯСЛИ ОЦЕНКА НА ГРИЖИТЕ ЗА ДЕЦАТА В ДЕТСКИТЕ ЯСЛИ (-) % Родителите не са наясно с всичко, което се случва с детето им в детската ясла 75 Персоналът не се съобразява с индивидуалните нужди на детето 68 Родителите не срещат разбиране в случаите, когато закъсняват да приберат детето си от яслата 65 Персоналът не се отнася с еднакво уважение към всяко дете 61 Родителите не смятат, че са информирани редовно за развитието на своето дете 57 21

22 ОСНОВНА ПРИЧИНА ЗА НЕПОСЕЩАВАНЕ НА ДЕТСКА ГРАДИНА
НАГЛАСИ НА РОДИТЕЛИТЕ КЪМ КАЧЕСТВОТО НА ГРИЖИТЕ ЗА ДЕЦАТА В ДЕТСКИТЕ ГРАДИНИ Детска градина – обхват ОСНОВНА ПРИЧИНА ЗА НЕПОСЕЩАВАНЕ НА ДЕТСКА ГРАДИНА (%) Детето е на възраст под 3 години 46 Не искам детето ми да посещава детска градина, защото още е твърде малко 33 Нямам доверие на качеството на грижата за децата в детската градина 6 Предпочитам да се грижа за детето си сам/а 4 Нямаше места в детската градина, за която кандидатствахме Предпочитам друг член на семейството / детегледачка да гледа детето ми 3 Детето е със специални потребности, увреждания и отказват да го запишат 1 Други Общо 100 Вашето дете/деца посещавало ли е детска градина? (в %)

23 НАГЛАСИ НА РОДИТЕЛИТЕ КЪМ КАЧЕСТВОТО НА ГРИЖИТЕ ЗА ДЕЦАТА В ДЕТСКИТЕ ГРАДИНИ
Проблеми при записването на децата в детските градини КАКВИ ПРОБЛЕМИ СРЕЩНАХТЕ ПРИ ЗАПИСВАНЕ НА ВАШЕТО ДЕТЕ В ДЕТСКА ГРАДИНА? % Липса на достатъчно места 47 Дълго чакане 11 Неудобна локация 10 Липса на връзки 6 Здравословни проблеми на детето Искане на спонсорство 5 Записани в частни детски градини; родителски кооператив 4 Липса на информация 3 Смяна на настоящ адрес Бюрократични проблеми 2 Срив в системата за записване 1 Задължителна ваксинация Непосочили Общо 100 Имали ли сте проблеми при записването на Вашето дете в детската градина? (%) 23

24 Родителите са доволни най- вече от:
НАГЛАСИ НА РОДИТЕЛИТЕ КЪМ КАЧЕСТВОТО НА ГРИЖИТЕ ЗА ДЕЦАТА В ДЕТСКИТЕ ГРАДИНИ Оценка на грижите за децата в детската градина Родителите са доволни най- вече от: обучението в детската градина – 65% възможности за допълнителни занимания – 77% предучилищната подготовка – 61% обратната връзка за постиженията на детето – 52% Как оценявате по шестобалната система качеството на предлаганите грижи за Вашето дете в детската градина? (%) 85% от родителите са удовлетворени от предучилищното обучение в детската градина или в училище. 24

25 Оценка на грижите за децата в детската градина
НАГЛАСИ НА РОДИТЕЛИТЕ КЪМ КАЧЕСТВОТО НА ГРИЖИТЕ ЗА ДЕЦАТА В ДЕТСКИТЕ ГРАДИНИ Оценка на грижите за децата в детската градина Родителите харесват: Детската градина е място, където децата им са в безопасност (56%); Доволни от качеството на храната (50%); Персоналът не упражнява насилие спрямо храненето на децата (59%). Преобладаващо позитивно отношение на родителите към детската градина - най-много родители (38%) дават оценка „много добър“. Родителите са доволни най-вече от обучението в детската градина – 64.5%; от възможностите за допълнителни занимания – 76.7%; от предучилищната подготовка – 61.1%; от обратната връзка за постиженията на детето – 51.7%. На специалния въпрос за удовлетвореността им от предучилищното обучение в детската градина/в училище – 85% от родителите изразяват задоволство. Повече от половината от родителите определят детската градина като място, където децата им са в безопасност (56.3%); половината от родителите са доволни от качеството на храната (49.6%) и повече от половината от тях смятат, че персоналът не упражнява насилие спрямо храненето на децата (58.6%). Най-често посочваните проблеми според родителите са: големия брой деца в групите (60.7% споделят това мнение) и невъзможността да се работи с детето индивидуално – едва 36.5% са съгласни с твърдението, че персоналът в детската градина се съобразява с индивидуалните потребности на детето. 25

26 Оценка на грижите за децата в детската градина
НАГЛАСИ НА РОДИТЕЛИТЕ КЪМ КАЧЕСТВОТО НА ГРИЖИТЕ ЗА ДЕЦАТА В ДЕТСКИТЕ ГРАДИНИ Оценка на грижите за децата в детската градина Най-често посочваните проблеми: Липса на пълна представа какво се случва с детето (67%) Висок брой деца в групите (61%) Несправяне на персонала с насилието между децата (59%) Нееднакво отношение на персонала към деца (56%) Неразбиране от страна на персонала при по-късно вземане на детето (52%) Невъзможност за индивидуална работа с детето (36%) Преобладаващо позитивно отношение на родителите към детската градина - най-много родители (38%) дават оценка „много добър“. Родителите са доволни най-вече от обучението в детската градина – 64.5%; от възможностите за допълнителни занимания – 76.7%; от предучилищната подготовка – 61.1%; от обратната връзка за постиженията на детето – 51.7%. На специалния въпрос за удовлетвореността им от предучилищното обучение в детската градина/в училище – 85% от родителите изразяват задоволство. Повече от половината от родителите определят детската градина като място, където децата им са в безопасност (56.3%); половината от родителите са доволни от качеството на храната (49.6%) и повече от половината от тях смятат, че персоналът не упражнява насилие спрямо храненето на децата (58.6%). Най-често посочваните проблеми според родителите са: големия брой деца в групите (60.7% споделят това мнение) и невъзможността да се работи с детето индивидуално – едва 36.5% са съгласни с твърдението, че персоналът в детската градина се съобразява с индивидуалните потребности на детето. 26

27 Оценка на грижите за децата в детската градина
НАГЛАСИ НА РОДИТЕЛИТЕ КЪМ КАЧЕСТВОТО НА ГРИЖИТЕ ЗА ДЕЦАТА В ДЕТСКИТЕ ГРАДИНИ Оценка на грижите за децата в детската градина 55% демонстрират висока толерантност към децата със СОП и приемат, че обучението на такива деца заедно с останалите би било от полза и за двете групи деца. Над 85% имат допълнителни разходи за обучение на децата – чужди езици, спорт, изкуства и пр. 27

28 Препоръки за подобряване
НАГЛАСИ НА РОДИТЕЛИТЕ КЪМ КАЧЕСТВОТО НА ГРИЖИТЕ ЗА ДЕЦАТА В ДЕТСКИТЕ ГРАДИНИ Препоръки за подобряване по-нисък брой деца в групите индивидуален подход гъвкавост и по-ангажирано отношение към личността на детето повече педагози и помощен персонал, млади учители, логопеди, психолози, ресурсни учители обратна връзка и комуникация с родителите достъп до помещенията в ДГ информираност и активно участие на родителите повече игри навън, спортни и други занимания извън ДГ разнообразна, качествена и здравословна храна 28

29 към всички, които допринесоха за провеждането на това изследване
БЛАГОДАРНОСТ към всички, които допринесоха за провеждането на това изследване ... и НАДЕЖДА, че неговите резултати ще променят към по-добро ОГРДВ в България


Изтегли ppt "Ранното детско развитие в България"

Сходни презентации


Реклама от Google