Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИИ

Сходни презентации


Презентация по темата: "ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИИ"— Препис на презентация:

1 ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИИ
Урок № 26 начало план на урока ЕЛЕКТРОНЕН УЧЕБНИК ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИИ за ДЕВЕТИ клас 1 2 3 доку- менти доку- менти изобра- жения 9.клас изобра- жения Филм слайд № 1

2 Японското чудо в Източна Азия
Раздел: Светът след Втората световна война  Урок № 26 Японското чудо в Източна Азия начало план на урока 1 2 3 1. Възстановяване и политически живот 2. Японското икономическо чудо 3. Японският модел доку- менти доку- менти изобра- жения изобра- жения Филм Речник: Национална диета, Японското чудо, Йена, Четирите „азиатски тигъра“, Японският модел. слайд № 2

3 1. Възстановяване и политически живот
A. Япония става конституционна монархия На 2 септ.1945 г. Япония е окупирана. САЩ предоставят 2 млрд. $ и провеждат реформи да демократизират страната. Висши военни и политици са съдени от междунар. трибунал. Новата конституция (1947) превръща страната в конституционна монархия. Императо- рът остава държавен глава, но без божествения си ореол. Двукамарната Национална диета (парламент), избирана от всички пълнолетни мъже и жени. Парламен- тарното мнозинство излъчва министър-председател с широки правомощия. Въоръжените сили имат отбранителни функции. Принцип на външната политика е отказът от война. Урок № 26 начало Сградата на Националната диета план на урока 1 2 3 Б. САЩ превръщат Япония в част от западния свят САЩ реорганизират обществото, образованието и икономиката. Земеделската реформа дава земя на всички селяни. Образовател- ната реформа премахва култа към силата и императора. Ограмотя- ва населението и го превръща в най-квалифицираното в света. Въз- раждат големите компании и обединения. 1951 г. САЩ подписват мирен договор с Япония в Сан Франциско, запазват военното си присъствие в страната и се задължават да я за- щитават. Изграждането на демокрацията и приятелството със САЩ превръщат източноазиатската държава в част от западния свят. Основен принцип е придобиването на знания. доку- менти доку- менти В. Политически живот Водеща е консервативната Либерално-демократическа партия (ЛДП). С малки прекъсвания и въпреки корупционни скандали тя управлява от средата на 50-те години. В основата на политическия й монопол са здравите връзки с бизнеса и администрацията, успешните икономи- чески реформи и подобряването на благосъстоянието на японците. Основната ѝ опозиция са социалистите и комунистите, а от средата на 90-те години – центристката Демократическа партия. изобра- жения изобра- жения Филм слайд № 3

4 2. Японското икономическо чудо
A. През 50-те години на ХХ в. Благодарение американската помощ Япония надминава довоенното производство. Ниски разходи за отбрана (под 1%), евтина раб. ръка, спестовността и фокусирането върху производство, а не върху потреблението, запазват конкурентността на японската икономика. Управляващите насърчават износа и контролират вноса. Срещу скъ- по продаваните текстил, облекла, кораби и стомана Япония купува евтини храни и суровини. Урок № 26 начало план на урока 1 2 Б. През 60-те и 70-те години на ХХ в. 60-те г. страната преминава в следващия етап. Химическата, Елек- тротехническата и автомобилната индустрия процъфтяват. Марките на десетки компании стават емблеми на японския възход. 70-те г. с квалифицираните си специалисти навлиза в третата фаза – свързвана с високотехнологични производства на прецизна апара тура, компютри, телекомуникационно и офис оборудване и др. „Произведено в Япония“ става гаранция за качествена продукция. 3 В. Япония се ориентира към страните от Източна Азия В нач. на 80-те г. става втората икономическа сила след САЩ. Делът на Япония в световната търговия от 3,2% (1961) достига 10% (1986). Страната е най-големият производител на автомобили. Йената, е меж- дународно приета, а Токийската борса е търговски и финансов център. Силната конкуренция кара САЩ и Зап. Европа да ограничат Япония. Търговски войни водят до спад в ръста на японската икономика и Япо- ния се ориентира към пазарите на съседите си – четирите „азиатски тигъра“. Те следват японския модел и в нач. на ХХI в. икономиките на страните от източна Азия вече са неизменна част от световната търговска система. доку- менти доку- менти изобра- жения изобра- жения Филм Филм  Четирите „азиатски тигъра“ Хонконг , Сингапур , Южна Корея и Тайван слайд № 4

5 3. Японският модел A. Япония - урбанизирана и етнически хомогенна
Победена Япония си налага нов модел на развитие, сред най- урбанизираните държави. След войната населението мигрира към градовете. Там се заселват над 6 млн. японци, напусли Източна Азия. Формират се 11 големи агломерации, най-насе- лената от които е с център Токио и около 36 млн. Жители. Страната е етнически хомогенна с едва 1,5% чуждо население. Японците са добре образовани, работят във високотехнологични индустрии и имат отличен стан- дарт на живот. Жилищата им малки, но с всички технологични удобства. Дисциплинирани японски туристи са срещна гледка. Урок № 26 начало план на урока 1 2 3 Б. Японското семейство и демографските проблеми Образовани, жените имат достъп до всички професии и вече сами избират кога и за кого да се омъжат. Традицията на голе- мите фамилии е изоставена. Семействата имат средно по едно дете, а продължителноста на живота е над 83 години. Най-тежкият проблем става намаляването и застаряването на населението. доку- менти В. Интересът на корпорацията над личния интерес Японският модел съчетава пазарна икономика, добра образова- телна система, високи технологии и ценностна система, ори- ентирана към колектива - доброволно преимат, че интересът на корпорацията стои по-високо от личния интерес и че трудът е начин на живот. Характерните за САЩ и Европа индивидуализъм, пълна свобо- да на пазара и либерална демокрация не са сред приоритетите на японското общество. доку- менти Центърът на Токио изобра- жения изобра- жения Филм Филм слайд № 5

6 Документи: 1. Хирошима след атомната бомбардировка на САЩ на 6 август 1945 г. От загиналите във войната японци 1,74 млн. са убити в битка, 240 000 са жертви на бомбардировки, а 300 000 умират в резултат от ядрения апокалипсис над Хирошима и Нагазаки. 2. Международният военен трибунал в Токио (май 1945 – ноември 1945). За престъпленията срещу човечеството са осъдени 28 японски държавници и генерали. Седем от тях, сред които е премиерът ХидекиТоджо, получават смъртна присъда. Следвоенните чистки обхващат близо 200 000 офицери, чиновници, индустриалци и учители. Мнозинството от тях по-късно са реабилитирани. 3. Американки военни от окупационните сили контролират учебния процес, 1947 г. 4. „Кидзания“, детски парк за игрово обучение в Токио, 2009 г. В оборудвани зали учениците могат да участват в ролеви игри за повече от 50 професии с цел професионално ориентиране. 5. Отказът от войната. Глава II. Отказ от война. Член 9. Стремящ се искрено към международен мир, основан на справедливост и ред, японският народ завинаги се отказва от войната като суверенно право на нацията и от заплахата или използването на сила като средство за решаване на меж-дународни спорове. За да се поддържат сухопътни, морски и въздушни сили, както и друг военен потенциал. Правото на състояние на война на държавата не се признава Конституцията на Япония, 1947 г. . …и опит за промяна пред несигурността на съвременния свят Япония направи историческа отстъпка следвоенния пацифизъм… Премиерът Шиндзо Абе сложи край на забраната от 1945 г., недопускаща военна намеса извън страната… за нуждите на колективната сигурност или в помощ на приятелска страна, обект на нападение… САЩ приветстваха този ход:„Това е важно решение, чиято цел е по-голям принос към мира и сигурността в региона и в света“, каза министърът на отбраната. „Противопоставяме се на опитите за измисляне на някаква заплаха от Китай за вътрешнополитически нужди – заяви говорителят на китайското Външно министерство . – Настояваме Япония да уважава сигурността на своите азиатски съседи .“ „След като този закон влезе в сила, японски войници могат да бъдат изпращани зад граница да се сража-ват в чужди войни – ние не искаме това“ – каза 62-годишният ЙошихаруУчинума Реакции на предложението на премиера Шиндзо Абе за промяна чл. 9 от конституцията на Япония, Ройтерс, 1 юли 2014 г. Урок № 26 начало план на урока 1 2 3 доку- менти доку- менти изобра- жения изобра- жения Филм слайд № 6

7 Документи: 10. На какво се опира японското чудо
Япония посвети всичко на постигането на една цел - -догонването на американската икономика…,опряна на три стълба- правителството, големите компании и образованата работна ръка. Ключов за успеха елемент са „кейрецу“ . Обвързани, отделните компании притежаваха финансовата мощ и връзките, които им позволяваха да се справят с международната и вътрешна конкуренция. Тяхната цел бе да контролират по-голяма част от пазара, а не да натрупат бърза печалба. Те създадоха бизнес среда на ожесточена конкуренция , в която новите идеи и технологии бяха въведени с главоломна скорост. Японките мениджъри с лекота интегрираха в производството роботи, компютри, чипове и сложен софтуер с пълен контрол на качеството. В тях работят елитни търговци – верни, готови да се трудят дълги часове и до живот. Взети от студентски скамейки , те бяха настанявани в общежитията на компанията, те бяха наставяни да изучават Жестоките правила на поведение, като особената театрална поза на смирение пред важни клиенти и колко ниско да се покланят пред различните началници. Правила представляваха кодиран език непознат на чужденците. В същото време Японското правителство , което действаше като помощник на бизнеса и негов арбитър, насочваше „кейрецу“ към перспективните сектори чрез данъчни облекчения, нисколихвени кредити и митнически бариери, с които насърчаваше народа. Докато големите компании набираха сила, работниците и останалата част от обществото се бяха примирили с ниския стандарт на живот. Урок № 26 начало план на урока 1 2 3 доку- менти доку- менти изобра- жения изобра- жения Филм слайд № 7

8 Изображения: ... 3 1 2 Слайд № 8 Урок № 26 начало план на урока доку-
менти доку- менти изобра- жения изобра- жения Филм Слайд № 8

9 Изображения: Центърът на Токио ... Сградата на Националната диета 3 1
Урок № 26 начало план на урока 1 2 3 Сградата на Националната диета доку- менти доку- менти изобра- жения изобра- жения Филм слайд № 9 Центърът на Токио

10 Пет строги правила в японските училища 3.38 мин. ................
Вид е оФилм Урок № 26 Пет строги правила в японските училища 3.38 мин начало план на урока 1 2 3 доку- менти доку- менти изобра- жения изобра- жения Филм слайд № 10


Изтегли ppt "ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИИ"

Сходни презентации


Реклама от Google