Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

ДОПУСТИМОСТ НА РАЗХОДИТЕ И ФИНАНСОВО УПРАВЛЕНИЕ НА ПРОЕКТИТЕ, ФИНАНСИРАНИ ОТ ФИНАНСОВИЯ МЕХАНИЗЪМ НА ЕВРОПЕЙСКОТО ИКОНОМИЧЕСКО ПРОСТРАНСТВО 2009-

Сходни презентации


Презентация по темата: "ДОПУСТИМОСТ НА РАЗХОДИТЕ И ФИНАНСОВО УПРАВЛЕНИЕ НА ПРОЕКТИТЕ, ФИНАНСИРАНИ ОТ ФИНАНСОВИЯ МЕХАНИЗЪМ НА ЕВРОПЕЙСКОТО ИКОНОМИЧЕСКО ПРОСТРАНСТВО 2009-"— Препис на презентация:

1 ДОПУСТИМОСТ НА РАЗХОДИТЕ И ФИНАНСОВО УПРАВЛЕНИЕ НА ПРОЕКТИТЕ, ФИНАНСИРАНИ ОТ ФИНАНСОВИЯ МЕХАНИЗЪМ НА ЕВРОПЕЙСКОТО ИКОНОМИЧЕСКО ПРОСТРАНСТВО Георги Гетов Държавен експерт в дирекция “Финанси”, отдел “Финансиране на висшето образование и студентско кредитиране”, Министерство на образованието и науката

2 Общи принципи за допустимост на разходите
Общи принципи за допустимост на разходите Допустимите разходи за проекти са тези, които реално са понесени от организатора на проекта, и които отговарят на следните критерии: възникнали са между първата и последната дата на допустимост за даден проект, съгласно договора за неговото изпълнение; свързани са с предмета на договора и са посочени в прогнозния общ бюджет за проекта; разходите са пропорционални и необходими за изпълнението на проекта;

3 Общи принципи за допустимост на разходите
Общи принципи за допустимост на разходите разходите са определими и потвърдими, по-специално чрез записването им в счетоводните отчети; трябва да се използват с единствената цел постигане на целите на проекта и очакваните резултати, по начин, който съответства на принципите за икономичност, ефикасност и ефективност; съответстват на изискванията на приложимото данъчно и социално законодателство.

4 Общи принципи за допустимост на разходите
Общи принципи за допустимост на разходите Разходите се считат за възникнали при фактурирането на себестойността, плащането й и доставка или изпълнение. Разходи, за които е издадена фактура през последния месец на допустимост, ще се считат за възникнали в в срока за допустимост, ако се изплатят до 30 дни от крайната дата на допустимост. Амортизациите ще се считат за възникнали към момента на отчитането им. Счетоводните процедури трябва да позволяват равняване на разходите и приходите по проектите спрямо съответните счетоводни отчети и поддържащи документи.

5 Допустими преки разходи за проект
Допустими преки разходи за проект Допустимите преки разходи за даден проект са разходите, идентифицирани от организатора на проекта и/или партньора по проекта, в съответствие с техните счетоводни принципи и обичайни вътрешни правила, като специфични разходи, свързани пряко с изпълнението на проекта и могат да бъдат директно отчетени към него.

6 Допустими преки разходи за проект
Допустими преки разходи за проект Видове: разходите за персонал, назначен към проекта, състоящи се от реални заплати плюс вноски за социално осигуряване и други задължителни разходи, включени във възнаграждението, при условие, че това съответства на обичайната политика за възнаграждения; пътни и дневни разходи за персонала, участващ в проекта, при условие, че същите съответстват на обичайните практики за пътни разноски на организатора на проекта и партньора по проекта и не превишават съответните национални норми;

7 Допустими преки разходи за проект
разходи за ново и употребявано оборудване при условие, че същото се амортизира съгласно общоприетите счетоводни принципи, приложими към организатора на проекта и общоприетите принципи за предмети от този вид; разходи за консумативи и материали, при условие, че са определими и определени за проекта;

8 Допустими преки разходи за проект
разходи, свързани с други договори, възложени от организатора на проекта с цел неговото изпълнение, при условие, че възлагането съответства на приложимите правила за обществени поръчки и настоящия Регламент; разходи, произтичащи пряко от изисквания, наложени от договора за проект за всяко одобрено проектно предложение (например, разпространение на информация, специфични оценки, одити, преводи и други), включително разходи за финансови услуги (особено разходите за финансови гаранции).

9 Допустими преки разходи за проект
При изключителни и надлежно обосновани случаи, Програмният оператор има право в рамките на програмното предложение да изиска от КФМ допускането на допълнителни разходи или пък да бъдат изключени други. Подобни отклонения следва да бъдат изрично посочени в програмното споразумение. От мярката за Междуинституционално сътрудничество са изключени разходите за закупуване на земя, недвижими имоти и строително-ремонтни дейности.

10 Непреки разходи Непреките разходи са допустими разходи, които не могат да бъдат идентифицирани от бенефициента и/или партньора като пряко свързани с проекта, но които могат да бъдат определени и обосновани чрез тяхната счетоводна система като възникнали в пряка връзка с допустимите преки разходи, приписвани на проекта. Те не могат да включват допустими преки разходи. Непреките разходи по проекта следва да представляват справедлив дял от общите административни разходи на организатора на проекта или партньора по проекта. Същите могат да бъдат идентифицирани по един от следните начини:

11 Непреки разходи на база реалните непреки разходи за онези организатори на проекти и партньори, които разполагат с аналитична счетоводна система за идентифициране на непреките им разходи съгласно посоченото по-горе; организаторът на проекта и партньорите по проекта могат да изберат фиксирана ставка от максимум 20% от общите преки допустими разходи, с изключение на преките допустими разходи за подизпълнение и разходите за ресурси, предоставени от трети страни, които не се използват на обектите на бенефициента;

12 Непреки разходи в случай на проект, изпълняван в рамката на изследователска програма или в рамките на изследователски компонент, бенефициентът и партньорите, които са публични органи с нестопанска цел, висши учебни заведения и изследователски организации, които поради липса на аналитично счетоводство не са в състояние да идентифицират реалните си непреки разходи за проекта, могат да изберат фиксирана ставка от максимум 60% от общите преки допустими разходи.

13 Непреки разходи Организаторите на проекта и/или партньорите, които са идентифицирали своите непреки разходи на реална база, по Шестата или Седма рамкова програма на Европейската комисия, не могат да използват методите с фиксирани ставки. Прилагането на методите с фиксирани ставки зависи от предоставянето на сертификация.

14 Непреки разходи Методът на изчисление на непреките разходи и тяхната максимална сума се посочват в договора за проекта. Методът на изчисление на непреките разходи на партньор по проекта се посочва в партньорското споразумение между организатора на проекта и партньора. При изключителни и надлежно обосновани случаи, Програмният оператор има право в рамките на програмното предложение да предложи да бъде ограничена допустимостта на непреките разходи. Подобни ограничения не са въвеждани по Програмата.

15 Недопустими разходи Видове:
лихви върху дългове, такси по обслужване на дългове и неустойки за забавени плащания; такси за финансови транзакции и други финансови разходи; резерви за загуби или евентуални бъдещи задължения; загуби от обмен на валута; подлежащо на възстановяване ДДС; разходи, които се покриват от други източници; глоби, неустойки и разходи за съдебни процеси; прекомерни или безразсъдни разходи.

16 Доказателства за разходи
Разходите, понесени от бенефициентите и партньорите трябва да бъдат подкрепени от съответните фактури или от счетоводни документи със съпоставима доказателствена стойност. Когато дейностите се изпълняват в рамката на тръжни процедури, плащанията следва да бъдат подкрепени от фактури, основани на подписаните договори. Във всички други случаи, плащанията по проекта следва да бъдат обосновани чрез разход, който е реално заплатен и е във връзка с изпълнението на проекта.

17 Доказателства за разходи
Доклад от независим сертифициран одитор, удостоверяващ, че заявените разходи са възникнали в съответствие с настоящия Регламент, националното законодателство и счетоводните практики на държавата на партньора и ще се счита за достатъчно доказателство за разходи при положение, че Програмният оператор прецени да приложи този метод към онези партньори, чието основно местоположение е в държавите донори. Програмният оператор следва да получи разрешение от КФМ за всеки проект (ако е приложимо) чрез НКЗ.

18 Доказателства за разходи
Административните разходи с фиксирана ставка не се подкрепят от счетоводни документи. Бенефициентът и партньорите следва, на етап договаряне, да предоставят на Програмния оператор доклад от независим и сертифициран одитор, удостоверяващ, че разходите с фиксирана ставка представляват справедлив дял от общите административни разходи по проекта. Докладът може да се използва за всякакви други проекти, изпълнявани по ФМ на ЕИП при условие, че основните предпоставки в доклада не са се променили.

19 Период на допустимост на разходите
Първата и последна дата на допустимост за всеки проект се посочват в договорите за съответния проект. Разходи, възникнали след 30 април 2016 г. няма да се считат за допустими. Когато е оправдано удължаване на срока, КФМ може да удължи периода на допустимост до 30 април 2017 г. В случай, че даден проект е предмет на съдебни процедури или административни жалби, КФМ може да разреши допълнително удължаване по негова преценка. Понастоящем срокът няма да бъде удължаван.

20 Продължителност на проектите
Определянето на този период цели увеличаване на устойчивостта и гарантиране на ползите, резултат от финансовата подкрепа, за целевите групи след приключване на дейностите по проекта. В договора за изпълнение на проекта бенефициентът поема ангажимент закупеното оборудване да се използва за целите на проекта поне пет години от одобрението на окончателния доклад, а също така се поема ангажимент използването му за да бъде за целите, описани в проектното предложение и договора. При неизпълнение бенефициентът възстановява финансовата помощ.

21 Финансово управление Бенефициентът трябва да открие и да поддържа отделна лихвоносна банкова сметка за целите на проекта. Предоставянето на средствата от Финансовия механизъм и от националното съфинансиране се извършва чрез трансфер на средства по банковата сметка на бенефициента. Плащанията по договора за изпълнение на проект са: авансово плащане – до 80 % от стойността на гранта и окончателно балансово плащане – до 20 % от общите допустими разходи по проекта.

22 Финансово управление Бенефициентът се съобразява със следните срокове, съгласно глава 8 от Регламента:

23 Информация и публичност
Бенефициентите задължително изготвят План за публичност, съгласно изискванията на Анекс 4 към Регламента за изпълнение на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство

24 Партньорски споразумения
Партньорското споразумение следва да съдържа следното: клаузи за ролите и отговорностите на страните; клаузи относно финансовите договорености между страните; клаузи относно метода на изчисление на непреките разходи и тяхната максимална сума; правила за валутен обмен; клаузи за одити; подробен бюджет; клаузи за разрешаване на спорове.

25 Разпределение на разходите
Разходи за управление – не повече от 10% от общите допустими разходи по проекта. Разходи за закупуване на техническо оборудване, директно свързано с изпълнението на преподавателските и/или изследователските дейности – не повече от 20 % от общите допустими разходи по проекта.

26 Проекти за мобилност във висшето образование
Разходите се формират на база реален престой. Бенефициентите са длъжни да представят документи, удостоверяващи техният реален престой, които са описани в договорите за индивидуална мобилност.

27 Проекти за мобилност във висшето образование
Мобилност на преподаватели, изследователи и административен персонал Стипендии се отпускат за период от 1 до 3 седмици, при ставка от 1700 евро за първата седмица и по 400 евро за всяка от следващите седмици. В допълнение, на бенефициентите могат да бъдат възстановени средства в размер до 600 евро за заплащане на такси за участие в семинари, конференции и други публични събития, пряко свързани с постигане целите на мобилността.

28 Проекти за мобилност във висшето образование
Мобилност на студенти Продължителността на периода на мобилност по този компонент може да бъде от един до четири месеца в рамките на една академична година, при размер на гранта 1200 евро за 1 месец. Индивидуалните грантове покриват пътни разноски до 500 евро. Размерът на индивидуалните грантове по този компонент е от 1700 евро до 5300 евро.

29 Подготвителни визити Продължителността на подготвителна визита е от 1 до 5 дни, в които не се включват дните за пътуване. Пътуването не трябва да надвишава 1 ден във всяка посока. Институцията-бенефициент може да получи авансово плащане в размер до 80% от размера на безвъзмездната помощ в рамките на 30 дни след подписване на споразумението за отпускане на безвъзмездната помощ. Окончателното балансово плащане (до 20%) следва да бъде направено не по-късно от 30 дни след одобряване на окончателния отчет.

30 Подготвителни визити Следните разходи са допустими за осъществяване на подготвителна визита: - пътни разноски; - разноски за хотелско настаняване; - дневни разноски; - медицинска застраховка при пътуване в чужбина; - допълнителни, индивидуални разноски на хора с увреждания (ако е приложимо).

31 Въпроси и отговори Благодаря за Вашето внимание!
Въпроси и отговори Благодаря за Вашето внимание!


Изтегли ppt "ДОПУСТИМОСТ НА РАЗХОДИТЕ И ФИНАНСОВО УПРАВЛЕНИЕ НА ПРОЕКТИТЕ, ФИНАНСИРАНИ ОТ ФИНАНСОВИЯ МЕХАНИЗЪМ НА ЕВРОПЕЙСКОТО ИКОНОМИЧЕСКО ПРОСТРАНСТВО 2009-"

Сходни презентации


Реклама от Google