Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

МИНИСТЕРСТВО НА РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ И БЛАГОУСТРОЙСТВОТО

Сходни презентации


Презентация по темата: "МИНИСТЕРСТВО НА РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ И БЛАГОУСТРОЙСТВОТО"— Препис на презентация:

1 МИНИСТЕРСТВО НА РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ И БЛАГОУСТРОЙСТВОТО
ЗАКОН ЗА РЕГУЛИРАНЕ НА ВОДОСНАБДИТЕЛНИТЕ И КАНАЛИЗАЦИОННИТЕ УСЛУГИ г.

2 ПРЕДМЕТ НА ЗАКОНА Урежда регулирането на цените, достъпността и качеството, свързани с регулирането на водоснабдителните и канализационните услуги, извършвани от експлоатационните предприятия за водоснабдителни и канализационни услуги, наричани “В и К оператори”. Управлението и контролът на водните ресурси предоставяни на В и К операторите, контролът и качеството на отпадъчните води от канализационните системи и контролът на качеството на водите за питейно-битови цели се осъществяват при условията и по реда на Закона за водите. Водата за питейно-битови нужди е основна жизнена потребност, а В и К услугите са дейности от обществен интерес.

3 Основната цел на закона е да създаде условия за:
ЦЕЛ НА ЗАКОНА Основната цел на закона е да създаде условия за: Задоволяване нуждите на потребителите от вода с питейни качества при отдаване приоритет на питейно-битовото водоснабдяване на населението; Осигуряване на надеждност, достъпност и сигурност на В и К услугите; Повишаване качеството и ефективността на предоставяните ВиК услуги; Предотвратяване изтичането на отпадъчни води от канализационната мрежа, както и на постъпването на дренажни води в нея, извън предвиденото в технологичния процес; Намаляване общите загуби на вода при експлоатация на водоснабдителните системи; Балансиране интересите на ВиК операторите и на потребителите; равнопоставеност между различните групи потребители по отношение на качеството и цената на ВиК услугите при спазване на приоритетите по т. 1;

4 ПОДЗАКОНОВИ НОРМАТИВНИ АКТОВЕ ОПРЕДЕЛЕНИ В ЗАКОНА ЗА РЕГУЛИРАНЕ НА В и К УСЛУГИ
Наредба за показателите за качество на В и К услугите по чл.9, ал.3 – приема се от Министерски съвет по предложение на ДКЕВР. Наредба за регулиране на цените на В и К услугите по чл.12, ал.5 – приема се от Министерски съвет по предложение на ДКЕВР. Наредба за регистрация на експерти към ДКЕВР за проверка на операторите на В и К услуги по чл.24, ал. – приема се от Министерския съвет по предложение на ДКЕВР. Методика за определяне на допустимите загуби на вода във водоснабдителните системи по чл.9, ал.4 – утвърждава се от Министъра на регионалното развитие и благоустройството.

5 НАРЕДБА ЗА ПОКАЗАТЕЛИТЕ ЗА КАЧЕСТВО НА В и К УСЛУГИТЕ
По предложение на комисията Министерският съвет приема Наредба за нормите за качество. В съответствие с тази наредба В и К операторите разработват Бизнес планове за 5 годишни периоди, които съдържат производствена, ремонтна, инвестиционна и социална програма с техническа и икономическа част. Техническата част на Бизнес плана съдържа: Ниво на покритие с водоснабдителни услуги Качество на питейната вода Непрекъснатост на водоснабдяването Общи загуби на вода и срокове за намаляването им Аварии на водоснабдителната система Налягане на водоснабдителната система Ниво на покритие с канализационни услуги Качество на отпадъчните и пречистените води Аварии на канализационната система Наводнения на имоти на трети лица, причинени от канализация Експлоатационни показатели за ефективност Финансови показатели за ефективност Срок за отговори на жалби Срок за присъединяване на нови потребители Численост на персонала спрямо брой потребители

6 НАРЕДБА ЗА ПОКАЗАТЕЛИТЕ ЗА КАЧЕСТВО НА В и К УСЛУГИТЕ - 1
НАРЕДБА ЗА ПОКАЗАТЕЛИТЕ ЗА КАЧЕСТВО НА В и К УСЛУГИТЕ - 1 Използвани материали при разработване на показателите Данни за използвани показатели в Англия, Уелс, Австралия; Методика за сравняване на показатели на Световната банка; Методика за определяне стандарти на В и К услуги на Международната водна асоциация. Използван подход при разработване на показателите Определяне на по-малък брой показатели в началото на регулаторния процес; Възможности за разширяване броя на показателите в бъдеще; Определяне на ясни измерители на показателите и възможност за задаване на целеви нива за всеки оператор.

7 НАРЕДБА ЗА ПОКАЗАТЕЛИТЕ ЗА КАЧЕСТВО НА В и К УСЛУГИТЕ - 2
НАРЕДБА ЗА ПОКАЗАТЕЛИТЕ ЗА КАЧЕСТВО НА В и К УСЛУГИТЕ - 2 Измерване на показателите за качество Всеки показател се описва, измерва и оценява с 3 до 7 критерии; Общият брой на критериите за оценка е 50; В процеса на регулиране ДКЕВР ще преценява кои от критериите за оценка ще бъдат допълвани или ще отпаднат. Това ще зависи от тяхната надеждност и устойчивост при измерването. Изисквания към информацията за показателите за качество Определяне на състоянието на В и К услугите към края на 2005 година – параметри за количество и качество; Определяне на състоянието на инфраструктурата за В и К услуги към края на 2005 година; Определяне на формат за предоставяне на информацията.

8 НАРЕДБА ЗА ПОКАЗАТЕЛИТЕ ЗА КАЧЕСТВО НА В и К УСЛУГИТЕ – 3 ИЗИСКВАНИЯ КЪМ БИЗНЕС ПЛАНОВЕТЕ
Всеки оператор на В и К услуги разработва бизнес план Първият бизнес план е тригодишен, а всички останали – петгодишни. Първите два бизнес плана обхващат регулаторния период за изпълнение на Стратегията за управление и развитие на водоснабдяването и канализацията в Република България до 2014 година. Първи бизнес план – 2014 г.; Втори бизнес план – 2013 г.; Бизнес плановете съдържат всички мероприятия за достигане на зададените от комисията нива на показатели за качество. Бизнес плановете съдържат всички необходими разходи (оперативни и капиталови) за изпълнение на предложените мероприятия. С бизнес плановете се определят цените на услугите за разглеждания период. Бизнес плановете се представят в ДКЕВР със становище от общините. Контролът по изпълнението на бизнес плановете се извършва чрез проверки и чрез годишни отчети, които операторите представят в ДКЕВР и годишни прегледи на бизнес плановете. ДКЕВР одобрява бизнес плановете в тримесечен срок от одобряването им.

9 НАРЕДБА ЗА ПОКАЗАТЕЛИТЕ ЗА КАЧЕСТВО НА В и К УСЛУГИТЕ – 4 СЪДЪРЖАНИЕ И СТРУКТУРА НА БИЗНЕС ПЛАНОВЕТЕ
Бизнес плановете съдържат техническа и икономическа част. Техническата част съдържа програма за постигане на целевите показатели за качество на В и К услугите и намаляване на загубите на вода. Икономическата част съдържа инвестиционна програма, анализ и разчет на предвидените разходи и обосновка на предложените цени. Бизнес плана има следната структура: Обща част за стратегията на дружеството; Анализ на състоянието на активите и качеството на В и К услугите; Инвестиционен план за подобряване качеството на услугите, включващ оперативните и капиталови разходи по години и очаквания ефект от изпълнение на показателите; Финансов план с прогноза за приходи и разходи; Стратегия за инвестиране с финансови източници и срокове; Обосновка на цените на В и К услугите по години с прогноза за паричните потоци и ключовите финансови показатели.

10 НАРЕДБА ЗА РЕГУЛИРАНЕ НА ЦЕНИТЕ В и К УСЛУГИТЕ - 1
НАРЕДБА ЗА РЕГУЛИРАНЕ НА ЦЕНИТЕ В и К УСЛУГИТЕ - 1 На регулиране подлежат цените за: Доставяне на вода за потребителите; Отвеждане на отпадъчните води; Пречистване на отпадъчните води; Присъединяване на потребители към водоснабдителни системи; Присъединяване на потребители към канализационни системи. Комисията регулира цените чрез: Определяне на горна граница на цени или приходи; Норма на възвръщаемост. Методите за регулиране на цените, правилата за образуването им, структурата на разходите и редът за утвърждаването им се определят с тази наредба.

11 НАРЕДБА ЗА РЕГУЛИРАНЕ НА ЦЕНИТЕ НА В и К УСЛУГИТЕ - 2
НАРЕДБА ЗА РЕГУЛИРАНЕ НА ЦЕНИТЕ НА В и К УСЛУГИТЕ - 2 Цените на В и К услугите се образуват при спазване на следните принципи: Промените се извършват в съответствие с инвестиционните нужди и при запазване на социалната поносимост; Цените се определят при икономически обосновани разходи за оперативна дейност, инвестиции за намаляване на загубите на вода, разширение и модернизация на системите за водоснабдяване и канализация и включване на нормативно определени такси; Прилагане на икономически обоснована норма на възвръщаемост на инвестициите; Стимулиране на рационалното използване на водните ресурси, тяхното пречистване и опазване; Избягване на кръстосаното субсидиране между потребителите. При определяне на цените се отчитат: Инфлационните процеси и промените на инфлационните индекси; Ефективността на извършените разходи в минали периоди; Състоянието на активите; Зададените целеви нива за качество.

12 НАРЕДБА ЗА РЕГУЛИРАНЕ НА ЦЕНИТЕ НА В и К УСЛУГИТЕ - 3
НАРЕДБА ЗА РЕГУЛИРАНЕ НА ЦЕНИТЕ НА В и К УСЛУГИТЕ - 3 Социална поносимост на цените – нивото е определено в ЗРВКУ. Социално поносими са цените, при които разходите за В и К услуги на едно средно домакинство не надхвърлят 4% от общите му разходи. Те са определени на база месечна норма на потребление от 2,8 м3 /човек. Операторите предлагат в ДКЕВР цени по потребителски групи по определен от тях признак. В и К операторите изготвят и представят в ДКЕВР финансови отчети в съответствие със Закона за счетоводството. Финансовите отчети се придружават от доклади и допълнителна информация, доказваща постигане на целевите показатели. Формата и съдържанието на всички доклади, справки и друга информация се определят от ДКЕВР и е задължителна за всички оператори. ДКЕВР одобрява цени на В и К услугите в лева на кубичен метър вода, а за присъединяване към В и К системите в лева на брой отклонение.

13 МЕТОДИКА ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ДОПУСТИМИТЕ ЗАГУБИ НА ВОДА ВЪВ ВОДОСНАБДИТЕЛНИТЕ СИСТЕМИ - 1
По методиката се извършва: Контрол върху състоянието на водоснабдителните системи Определяне на размера на загубите на вода и сроковете за достигане на необходимите загуби Нивото на общите загуби на вода се класифицира в проценти от подаденото водно количество. Измерването в проценти не отчита всички фактори и не е показател за производителността на водоснабдителната система. Загубите на вода се определят чрез: Кратковременни измервания на притока в характерни точки на водоснабдителната система Изготвяне на баланса на водните количества Балансът на водните количества се изготвя като се въвеждат общоприети, определени от международната водна асоциация дефиниции.

14 Измерване вода с питейни
МЕТОДИКА ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ДОПУСТИМИТЕ ЗАГУБИ НА ВОДА ВЪВ ВОДОСНАБДИТЕЛНИТЕ СИСТЕМИ – 2 ТОЧКИ НА ИЗМЕРВАНЕ Измерване вода с питейни качества

15 МЕТОДИКА ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ДОПУСТИМИТЕ ЗАГУБИ НА ВОДА ВЪВ ВОДОСНАБДИТЕЛНИТЕ СИСТЕМИ – 3 Б А Л А Н С

16 МЕТОДИКА ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ДОПУСТИМИТЕ ЗАГУБИ НА ВОДА ВЪВ ВОДОСНАБДИТЕЛНИТЕ СИСТЕМИ – 4 ОПРЕДЕЛЯНЕ НА СПЕЦИФИЧНИТЕ РЕАЛНИ ЗАГУБИ НА ВОДА Фактори, оказващи влияние върху загубите: Дължина на водопроводната мрежа Брой на водопроводните отклонения Вид на материала, възраст и състояние на водопроводната мрежа Свободен напор Вид на почвата Вид на материала, възраст и състояние на арматурите Специфичните реални загуби на вода са технически показател, който отчита посочените фактори. Те се изразяват с q спец . (м3/час х км), където: qспец. – специфични реални загуби на вода в (м3/час х км), Q7 – реална загуба на вода за 1 година,определена с баланса Lвм – дължина на водопроводната мрежа на ВС в км, без дължината на водопроводните отклонения.

17 МЕТОДИКА ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ДОПУСТИМИТЕ ЗАГУБИ НА ВОДА ВЪВ ВОДОСНАБДИТЕЛНИТЕ СИСТЕМИ – 5
Специфичните загуби на вода се определят за 3 типа водоснабдителни системи (ВС) Тип 1 – със специфично водоподаване над 15 000 м3/км.год; Тип 2 - със специфично водоподаване от 5 000 до 15 000 м3/км.год; Тип 3 - със специфично водоподаване под 5 000 м3/км.год. Според стойностите на специфичните реални загуби на вода те се определят като малки, средни, големи и много големи. Тип ВС Вид загуби Тип 1 Тип 2 Тип 3 Малки до 0,10 до 0,07 до 0,05 Средни 0,10 - 0,20 0,07 – 0,15 0,05 – 0,10 Големи 0,20 - 0,50 0,15 – 0,35 0,10 – 0,25 Много големи над 0,5 над 0,35 над 0,25

18 Определяне на икономичното ниво на загубата на вода
МЕТОДИКА ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ДОПУСТИМИТЕ ЗАГУБИ НА ВОДА ВЪВ ВОДОСНАБДИТЕЛНИТЕ СИСТЕМИ – 6 Определяне на икономичното ниво на загубата на вода Икономически обоснованото ниво на загубите се дефинира като ниво, при което капиталовите разходи за намаляване на техническите загуби с л/ден са равни на оперативните разходи за производство на л/ден вода. В оперативните разходи се включват всички разходи за пречистване, транспортиране и разпределение на водата във водоснабдителната система от водоизточника до потребителя, като се изключат тези разходи, от които не се влияе нивото на загубите. Икономически обоснованото ниво на загуби се определя за краткосрочни и дългосрочни цели. Дългосрочното икономически обосновано ниво на загубите е това ниво, при което нетната настояща стойност на сумата от всички разходи е минимална.

19 МЕТОДИКА ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ДОПУСТИМИТЕ ЗАГУБИ НА ВОДА ВЪВ ВОДОСНАБДИТЕЛНИТЕ СИСТЕМИ – 7
Графично представяне на икономично обосновано ниво на загубите ИОНЗ Капиталови разходи Оперативни разходи за намаляване на загубите Ниво на загубите Разходи


Изтегли ppt "МИНИСТЕРСТВО НА РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ И БЛАГОУСТРОЙСТВОТО"

Сходни презентации


Реклама от Google