Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

Презентацията се зарежда. Моля, изчакайте

Винен туризъм.

Сходни презентации


Презентация по темата: "Винен туризъм."— Препис на презентация:

1 Винен туризъм

2 Виненият туризъм е вид специализиран туризъм, при който туристът се запознава с лозя от даден регион, с гроздобер; с историята и традициите и най- интересните моменти от цялостната технология на винопроизводството на посетените от него винарска къща, цех или винзавод (може и непосредствено да участва в някои от тях); запознава се с различни видове вина и др. високоалкохолни напитки, като участва в дегустации на определени видове от тях, понякога с допълнение на фолклорни програми и др. анимации; често се съчетава с празници на виното, вино- фестивали и др.

3 КОМПОНЕНТИТЕ НА ТУРИСТИЧЕСКИЯ ПРОДУКТ НА ВИНЕНИЯ ТУРИЗЪМ СА:
Дегустации на вина; Посещение на винарски изби; Посещения на лозя; Наблюдаване или участие в технологични операции- засаждане на лози, обработка, пръскане, рязане, бране на грозде, и т.н. Регионална (специална за вината) кухня; Фолклорни и др. програми, Участие в изложби, панаири, музей на виното; Фестивали и празници на виното.

4 Виненият туризъм се практикува самостоятелно - от хора, които се интересуват от всичко за виното или са любители на вина, или той може да бъде част от други видове туризъм - селски, агротуризъм, кулинарен туризъм. Освен това туроператори организират винени турове за ползващите ваканцията си туристи (при ваканционния туризъм, напр. морски). Виненият туризъм може да се съчетае с различни прояви, свързани с виното - празници, панаири, винарии, винени фестивали и др.

5 Туроператори и туристически агенции, организиращи винен туризъм могат да използват трифонзарезановите празници, включвайки ги в пакетите на своите оферти. Винен туризъм може да се съчетава и с провежданите у нас “винарии”. През м. февруари, в Панаирното градче на Пловдив се провежда ежегодно изложба-базар- договаряне “Винария”. “На 25.II г. в Силистра се проведе Силистренската винария, която бе посетена от много румънски туристи” (Из медиите, II. 2001).

6 Най-напред виненият туризъм започва да се развива в лозаро-винарските страни на Европа - Франция, Италия и др., а малко по-късно силно развитие на винен туризъм се отбелязва в Австралия и САЩ. При това се отчитат известни различия и специфични особености при практикуването на винен туризъм в Европа и в Америка. Докато в САЩ и Австралия се набляга на посещението на модерни изби и разкази за съвременни технологии, на модерно винопроизводство, за винени стилове, то във Франция и Италия на туристът се предлага по- романтична атмосфера; той може да се потопи в историята, традициите и легендите, свързани с винопроизводството, като при това се обръща особено внимание на удоволствието и по-малко - на информацията.

7 Винен туризъм във Франция
Предлагат се различни турове с разнообразни програми, предимно в силно развитите лозаро-винарски области. В Бордо напр. има винарски изби, които позволяват организиране на най-разнообразни дву-и тридневни турове, дори и с по-голяма продължителност. Целта е да се представят на туристите интересни хора, които стоят зад легендарните имена на френското винарство.

8 Обиколките и дегустациите често са съчетани с образователни програми в областта на изкуството, историята и гастрономията. При организираните турове се предлага посещение на възможно най-много изби или по-свободна програма с акцент върху опитването на хубави вина, придружени с добра кухня. Предлага се дори екскурзия из Бургундия и Божоле.

9 Най-търсена от туристите е така наречената Голяма обиколка
Най-търсена от туристите е така наречената Голяма обиколка. Това е 12-дневен тур из Бордо, Бургундия и Северна Рона, воден от известния енолог Роналд Холдън. Този тур се провежда два пъти годишно - в края на юни и по време на гроздобера. Цената е много висока $ на човек, но независимо от това всички места са резервирани месеци преди провеждането му. Освен организиран групов винен туризъм, практикува се и индивидуално - по избран от туриста маршрут. Напоследък гр. Бордо е с напълно освежени културни паметници, но повечето туристи идват тук заради виното.

10 Винен туризъм в Италия Виненият туризъм в Италия е сфера на действие на много организации, големи и малки, най-известна от които е италианският Туринг клуб. Две асоциации осъществяват общи проекти с Туринг клуба с цел повишаване на винената култура и опознаване на винарските региони - Национална асоциация “Градът на виното” и движение “Винен туризъм”. Един от проектите, по които тези организации работят се нарича “Пътищата на виното” и разработва туристически оферти с участието на винопроизводители, изби, хотели и ресторанти

11 музеи и културни институции
музеи и културни институции. Движението “Винен туризъм”, което наброява повече от 700 членове (винари, туристически агенти, журналисти, експерти), организира през летните месеци масови дегустации по площадите на големите градове във винарските области, съчетани с културни събития. Една от интересните програми на движението е свързана с организиране на курсове за професионално развитие на специализиран персонал. Програмата е подпомагана от областта Тоскана и финансирана от Европейската общност.

12 Организация и развитие на винения туризъм в САЩ и Австралия
В САЩ и Австралия виненият туризъм възниква по-късно, в сравнение с Европа, но се развива много интензивно. Като основни причини за успеха на винeните турове и групираните около тях дейности в тези две страни, могат да се посочат следните фактори: Увеличената покупателна способност на населението. Създадената добра инфраструктура и близостта на повечето винарски райони до големите градове.

13 Наситеност на много производители в ограничени територии
Наситеност на много производители в ограничени територии. Това дава възможност на туриста, отивайки на едно място, да посети няколко различни изби-да се срещне с няколко различни гледни точки за това, как си прави виното от даден сорт. Добрата реклама и много добрите вина. Трябва да се спомене наличието на добри журналисти, които освен това са и много добри дегустатори. Тяхната работа е да пишат изключително по теми, свързани с винарството, което повишава значително винената култура на населението.

14 Пиенето на вино се счита за престижно.
Често излизащите публикации за различни изследвания, които доказват, че виното със специфичния си химичен състав е полезно за здравето. Връзката на регионалната кухня с регионалното вино. Честото комбиниране на отиването в даден винарски район с провеждането в него на различни прояви-фестивали на виното, кулинарията, изкуството, фолклора.

15 Винен туризъм в Австралия
Поради интензивното развитие на винарската индустрия в Австралия много често, почти непрекъснато се строят винзаводи. Те са съвременни, модерни и разполагат с всички условия за винен туризъм-специални дегустационни зали, гурме ресторанти и на места-дори хотели. В архитектурно отношение те са също интересни за външния посетител, защото много от тях са дело на известни архитекти. Доста голяма част от заводите в Австралия са малки по обем и по правило не снабдяват магазинната мрежа, т.е. те разчитат почти 100% на продажба на

16 виното си чрез cellar-door-магазина на територията на самата изба, където туристът може да си купи вината, които е опитал по време на дегустацията. Асистентите, работещи там са добре обучени, както за представяне на отделните вина, така и за комуникацията си с непрекъснатия поток от посетители. За много от групите се правят разходки из заводите, които са особено интересни по време на производствената кампания. Тогава туристът може да види от непосредствена близост, как се прави виното.

17 Много популярни са вечерите, посветени на дадено вино, където дейно участие вземат специалисти. Те обясняват как е било произведено виното и как специфичният метод се е отразил на качествата му. Обикновено част от проявата се съчетава с джаз-концерти на известни изпълнители.

18 Винен туризъм в САЩ Винопроизводството в САЩ е най-силно представено в Калифорния, където е отбелязано изключително интензивно развитие през последните 15 години. Само в двете най- известни области - Напа вали и Сонома, има над 820 винарни, а годишният им оборот за 1999 г. е над 3 млрд. долара. Някои от винарите са с огромни собствени лозови масиви (като напр. Фетцер, Роберт Мондави, Гало), но най- типичният винопроизводител има дка лозя (повечето засадени през последните 10 години) и произвежда между 100 и 250 хил. бутилки вино.

19 Близо половината от винопроизводителите в Калифорния не продават продукцията си в магазини или заведения, а само по интернет или на гостуващи в имението им туристи - преобладаващата част от тях американци, но и доста чужденци. Предлагат се винени турове, най-често еднодневни или дву­дневни. Особено добре са организирани в хотелите, където се предлагат различни варианти. Гостите от хотела могат да си посочат избраната от тях оферта и на определения ден, в определения час от хотела ги взема специален автобус, с който се реализира съответния винен тур. Обикновено организацията е следната.

20 Посещават се няколко изби
Посещават се няколко изби. Всяка изба си има екскурзовод – обикновено бивш или настоящ винопроизводител, който развежда групата в самите лозя, в залата за дегустации, където се дегустират няколко вида вина (най- атрактивната част) и накрая - в специализираните магазини на избите, откъдето туристите могат да си купят вина, които са им харесали, деликатесни храни за тях, различни сувенири и аксесоари (декантери, тирбушони със знака на избата, фирмени тениски, шапки и др.), специализирани книги.

21 Освен всички придобивки от винения туризъм, той осигурява работни места на много хора. Само в Напа напр. това са 8000 души, които обслужват 18 млн. туристи годишно. Приходите от тази дейност са около 12 млн. долара. За последните четири години виненият туризъм е нараснал с 46% , т.е. той се развива 2 пъти по-бързо от останалите калифорнийски атракции.

22 Напоследък винарските области в САЩ и Австралия се сблъскват с проблема как да се справят с пиковете на посещенията по време на гроздобера и през уикендите, когато настаняването е сложно и избите са залети с хора. Колкото и парадоксално да звучи, вече се работи по въпроса за намаляване броя на туристите през тези периоди напр. чрез въвеждане на такса за дегустация (засега това се прави безплатно, без ангажимент за покупка, а понякога се опитват и доста скъпи вина), както и за привличане на по- платежоспособни туристи. Друга стратегия цели изместването на традиционно силните периоди с организиране на промоции в работните дни и неактивни периоди.

23 Винен туризъм в България
Производството на вино в България е застъпено почти в цялата страна. Определени са следните 5 географски лозарски района: (1) Дунавска равнина; (2) Черноморски район; (3) Розова долина; (4) Тракийска низина и (5) Долината на Струма. България заема 14 място в света по производство на вина и изнася на външния пазар 70-80% от своята продукция. На винопроизводството се гледа като на особено важен отрасъл в националната икономика. Приет е Закон за виното и спиртните напитки.

24 Създадена е Национална лозаро-винарска камара(НЛВК), която е междупрофесионалната организация на производителите,преработвателите, търговците на грозде, вино и продукти от грозде и вино. На териториален принцип се създават Регионални лозаро-винарски камери. В България има 122 броя винарски изби,които произвеждат вино, разпределени по райони както следва (бр.): Дунавска равнина - 44; Черноморски район - 24; Розова долина - 12; Тракийска низина - 33 и Долината на Струма - 9.

25 В България има база за практикуване и развитие на винен туризъм - винарски изби и производство на хубави вина, но все още той не е популярен и се практикува изключително ограничено. Причини за това са: - Няма разбиране и желание за организирането му; - Все още потокът от туристи е ограничен, при което повечето изби не влагат особено старание в посрещането на гостите; - Винарските изби почти не реализират печалба - нито пряка, нито косвена, главно поради ниската посещаемост на туристи и ниските цени на офертите;

26 Много от винарските заводи са с остаряла база - полуразрушени халета и амортизирана техника, която е невъзможно да се показва на туристи, тъй като ще предизвика у тях отрицателни емоции; - Не всички винзаводи разполагат с подходящи или специални за целта дегустационни; ако дегустациите се провеждат в неподходящи помещения или стола на завода, те губят много от своята атрактивност; - Липсва добра и целенасочена реклама; - Липсват специално обучени и определени за тази цел хора, които да организират винен туризъм.

27 Понастоящем само определени туристически агенции и винарски изби се занимават съвсем ограничено с винен туризъм. “Болкан холидейз” е почти единствената фирма, която урежда Wine&Dine турове у нас. Организират се седмични турове, по които се обикалят основните винарски райони в страната, като групите научават за характерните сортове и методи на производство и дегустират няколко вида вина. Маршрутът варира, но обикновено се минава през Поморие, Сухиндол, Пещера, Шумен и Института по лозарство и винарство в Плевен.

28 Най-често чрез “Болкан холидейз” с цел винен туризъм пътуват англичани, холандци и швейцарци. През миналите години към този вид туризъм е имало по-голям интерес, който напоследък намалява. Фирмата не организира винeни турове за българи, но е готова да го направи при наличие на желаещи.

29 “Димят” (Варна) е избата с най-висока посещаемост на туристи
“Димят” (Варна) е избата с най-висока посещаемост на туристи. Може да се каже, че през лятото тя наистина осъществява по- организиран винен туризъм. Заводът работи с туроператорите, обслужващи Албена и Златни пясъци. В сезона обикновено се провеждат по два тура дневно, на които се събират около души. Най-често се предлагат за дегустация 6 серии вина, като акцентът е върху по-луксозните и по скъпи бутилки. Основна роля имат технолозите, които обясняват как се прави и отлежава виното. Освен водещ обиколката има и програма - български фолклор и танци.

30 Докато се разхождат из избата посетителите могат сами да си наливат вино от осемтонни бъчви. Освен с туристи “Димят” работи с консулствата във Варна и с различни фирми, които искат да предложат винени развлечения на гостите си. За тях се организират дегустации и коктейли, придружени с класическа музика, в доста подходящите за целта каменни зали под земята. Подробностите се уреждат непосредствено с маркетинговия отдел на фирмата.

31 “Винпром Дамяница” (Дамяница) засега се договаря пряко с потенциалните си туристи. Избата предлага от скоро услугата “винтур” и вече има резултати - посещения от чужденци и българи. Предлагат се няколко варианта - едно- или двудневен престой, в рамките на който екскурзоводът организира цялото време или посетителите разполагат с него извън обиколката на избата. Пълната програма може да включва посещение на Рупите, Роженския манастир, разходки из Петрич и Сандански и др. Въпрос на избор е и къде ще се проведе дегустацията на мелнишки вина.

32 Едната възможност е в избата на “Винпром Дамяница”, където виното старее в дъбови бъчви. Там туристите научават с чаша в ръка по какви технологии се работи и направо от бъчвите им се наливат различните вина. Другият вариант е да се опитва по време на разходка из тунелите на 245- годишната изба в Кордопуловата къща (Петрич). В Русенския регион известни винопроизводители са: Винпром – Русе, Винпром – Две Могили, Винарска къща “Русе” и Винарска изба “Райнов и синове”. В Русенския регион се произвеждат качествени вина, но на този етап производителите не са направили всичко възможно по отношение на своя маркетинг. Турооператорите могат да направят много за привличането на туристи.

33 Дегустация на вина – елемент от винения туризъм
Дегустацията представлява определяне качеството и характеристиките на едно вино чрез човешките сензорни органи - очи, нос, език и устна кухина. Тя е дълбоко субективен процес, влияе се от нагласата, подготовката, опита на дегустиращия.

34 Схема за дегустация Визуална оценка. Оценят се (1) Бистрота, често и блясък; (2) Цвят – интензитет, нюанс. Определя се силата на оцветяване, наситеността на цвета. Говори се за безлично, слабо, бледо, недостатъчно, средно интензивно, интензивно, плътно оцветяване.

35 При нюанса се търси съотношението между цветовите нотки
При нюанса се търси съотношението между цветовите нотки. При белите вина се определя съотношението между зелените и жълтите нотки, и кафявите пигменти. При червените вина нюансът се определя от съотношенията между рубинено-червения, синкаво-червения и кафеникаво-червения цветове. Визуалната характеристика е важна, тя формира първото впечатление от виното, подготвя останалите сензори за работа.

36 Оценка на нос (олфактивна оценка).
Оценят се: (1) Чистота на мириса; (2) Мирис – интензитет, качество. (3) Хармония на мириса. Чрез обонянието се оценява комплексът от ароматични вещества, формиращи мириса. Преценя се доколко мирисът на виното е чист, има ли странични, нетипични, нечисти нотки (мухъл, хартия, лекарство, корк, др.).

37 Виното е много чувствително към странични мириси, много лесно ги поглъща. Интензитетът на мириса се определя от силата му - безлично, неутрално вино, със слаб, среден, силен интензитет на мирис. Качеството на мириса - доколко приятно, нежно мирише виното; говори се за груб, нечист, остър, среднофин, фин, елегантен аромат. Определянето на нюанса на мириса е най-трудно; оценя се - плодов аромат, мирис на ябълка, дюля или на горските плодове - малина, боровинка.

38 Оценка на вкус и вкусов аромат
Оценят се: (1) Чистота на вкуса; (2) Хармония на вкуса (балансираност); (3) Вкусов аромат – интензитет, качество, нюанс; (4) Трайност на вкуса (дължина на виното); (5) Структура (тяло на виното); (6) Послевкус. Усещанията, които се получават при попадане на виното в устата са най-сложни, комплексни и влияят най-много върху общото впечатление от виното.

39 Чистотата на вкуса - първото усещане при докосване на течността до езика. Дори когато само се консумира вино, без дегустация, трябва да се поемат в устата малки порции от него, да не се преглъща бързо, а да се остави да се “разходи в устата”, да облее езика и мекото небце. Само тогава може да се усети цялото богатство на виното и да се изпита пълна наслада. Хармоничността на вкуса зависи от това доколко са взаимообвързани отделните вкусови нишки. Най-добре е, когато отделните вкусове са вплетени, плавно следващи един след друг или усещани едновременно, без никой от тях да изпъква рязко, да дразни, да се натрапва.

40 Хармоничността във винаги създава усещане за цялост, за завършеност и най-силно влияе върху общото вкусово впечатление.При белите вина тя се определя от подходящото съотношение между киселините и мекотата, формирана от алкохолното съдържание, захарите и глицерина. При червените вина зависи от връзката между киселините, мекотата и тръпчивостта на виното, дължаща се на фенолните съединения. Усещането за вкусовия аромат се получава при затопляне на виното в устата, интензивното изпарение на съставките му, които през носоглътката попадат в обонятелния сензор.

41 За да се подпомогне този процес при дегустация, трябва да се задържи виното в устата, да се повиши налягането в устната кухина, движейки устните и бузите и в крайна сметка да се създадат условия за придвижване на Структурата на виното се определя лесно и зависи от количеството екстрактни вещества. Когато те са малко се говори за леко, тънко, даже голо вино, без тяло. Когато са повече – говори се за екстрактивно, плътно, натоварено, тежко вино. Добрата структура е присъща по-скоро на червените, отколкото на белите вина. Трайността на вкусовия аромат се определя от времето, през което продължава да се чувства комплексът от вкусови, вкусово-ароматични и осезателни усещания, след като виното е погълнато. Познаването на правилата за оценка на вината помага да бъдат разкрити по-пълно достойнствата им, да се изпита по-голямо удоволствие при консумация.

42 Обозначенията върху етикета на виното в България
Резерва Reserve – показва че виното е отлежало поне една година в бъчва, преди да бъде пуснато на пазара. Специална резерва Special Reserve – виното е отлежало около две и повече години в бъчва. Премиум Premium – означава, че виното е произведено от един сорт грозде, отличава се с най-високо качество от цялата реколта Премиум резерва Premium Reserve – означава запазено количество вино, избрано от най-добрата партида на реколтата, произведено от един сорт грозде. Може да се реализира на пазара, след като се изчерпи партидата”премиум” от същата реколта.

43 Специална селекция SpecialSelection – означава, че виното е отлежало обикновено около три и повече години. Колекционно Collection – определено количество от партидата “специална резерва”, но не повече от ½ от нея. Барик Baric – означава, че виното е ферментирало в дъбово буре с обем до 500 л. Премиум оук Premiumoak – означава, че виното е ферментирало в нова дъбова бъчва, в която до момента не е наливано вино. Така виното поема повече ароматни и вкусови съставки от дъба. 

44 Български вина с гарантирано и контролирано качество
Български вина с гарантирано и контролирано качество. Насажденията от лозя, предназначени за производство на вина са строго определени, подлежат на периодичен контрол и на практика представляват най- доброто, което районът и сортовете грозде могат да дадат. Освен природните условия, влияние върху облика на виното оказват и местните традиции в технологията на винопроизводство.


Изтегли ppt "Винен туризъм."

Сходни презентации


Реклама от Google